2016-04-20

Protokół nr VIII/03

Początek obrad:
- godz. 12oo
Zakończenie obrad:
- godz. 1730
Miejsce obrad:
- Starostwo Powiatowe w Lęborku.

W dniu 27 czerwca 2003 roku w sesji uczestniczyło 17 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Radni nieobecni:

1. Tadeusz Piechowski,
2. Waldemar Nowicki.

Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 16 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Następnie poinformowała, że Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Aleksander Kwaśniewski przyznał srebrne krzyże zasługi dla Pani Elżbiety Kolator Awchimieni - Dyrektora Domu Pomocy Społecznej Nr 1 w Lęborku, oraz Pana Andrzeja Sapińskiego – Dyrektora Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.
Ww. dyrektorom jednostek złożyła serdeczne gratulacje, a o wręczenie odznaczeń poprosiła Witolda Piórkowskiego – Starostę Lęborskiego.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski w imieniu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej dokonał aktu dekoracji.

Andrzej Sapiński – Dyrektor SPSZOZ w Lęborku w imieniu Pani Dyrektor i własnym podziękował za szczególne wyróżnienie i uznanie za trud pracy na rzecz Powiatu Lęborskiego. Wyraził nadzieję, że w przyszłości jednostki będą działać ku zadowoleniu społeczeństwa i powiatu.

Elżbieta Kolator Awchimieni – Dyrektor DPS Nr 1 w Lęborku dodała, że srebrny krzyż zasługi jest szczególnym wyróżnieniem dla domu pomocy społecznej oraz jego mieszkanców. Stwierdziła, że odznaczenie przyjmuje symbolicznie z wielkim zadowoleniem za dwadzieścia lat ciężkiej pracy w pomocy społecznej. Powiedziała również, że jednostka będzie realizować zadania zgodnie ze standardami i oczekiwaniami zarówno władz powiatu jak i ustawodawców.
Ponadto dom pomocy społecznej, zwany „Domem pod srebrną różą”, jest domem ciepłym, miłym i przyjemnym. Być może w przyszłości niektóre osoby będą mieszkańcami takiego właśnie domu.
Kończąc wypowiedź jeszcze raz podziękowała za słowa uznania i życzliwości.

Ad. 2
Przyjęcie porządku obrad.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od 20 maja do 16 czerwca 2003 roku.
6. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu lęborskiego w 2002 roku oraz stanu przygotowań do sezonu letniego.
7. Realizacja dotychczasowej polityki kulturalnej, sportowej i promocyjnej oraz zamierzenia na sezon wakacyjno – urlopowy.
8. Rozwój agroturystyki na terenie powiatu lęborskiego.
9. Sprawozdanie z działalności Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości gruntowej wpisem hipoteki zwykłej oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości rolnych stanowiących własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały (nieruchomości rolne położone w obrębie Małoszyce, gm. Nowa Wieś Lęborska)
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały (nieruchomości położone w obrębie 2 miasta Lęborka).
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały (nieruchomość zabudowana - garaż w Wicku).
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały (lokal użytkowy w Wicku).
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały (lokal użytkowy w Wicku).
16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska oraz podjęcie uchwały
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2003 roku oraz podjęcie uchwały.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/176/2001 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 29.06.2001 r w sprawie powołania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Lęborski oraz upoważnienia Zarządu Powiatu Lęborskiego do wykonywania niektórych zadań wynikających z ustawy Karta Nauczyciela oraz podjęcie uchwały.
19. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
20. Rozpatrzenie skargi Pana Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ.
21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
22. Wnioski i oświadczenia radnych.
23. Zamknięcie obrad.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, że do chwili obecnej nie wpłynęły na piśmie żadne uwagi do protokołu z poprzedniej sesji.

Rada w obecności 16 radnych – 14 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących” przyjęła protokół Nr 7/03 z dnia 29 maja 2003 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Radny Zygmunt Lisiecki poinformował, że Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa zajmowała się na kilku posiedzeniach problemem wykonywania nielegalnego transportu osób „busami” z parkingu przy dworcu PKS. Jednakże sprawa ta ciągle powraca w rozmowach z mieszkańcami Lęborka, zwłaszcza z legalnymi przewoźnikami.
Dalej stwierdził, iż co najmniej od stycznia 2003 roku istnieje proceder niekoncesjonowanego przewozu osób z parkingu przy dworcu PKS wykonywanego przez firmę p. Bogusława Andrzejczaka. Świadczy o tym pismo skierowane do dyrektora PKS w Słupsku z dnia 18 lutego 2003 roku, a podpisane przez Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku. W piśmie skierowanym przez Starostę Lęborskiego z 20 czerwca 2003 roku prosi on Komendanta o osobisty nadzór nad kontrolą drogową transportu osób „busami” wykonywanym na terenie Powiatu Lęborskiego.
Wobec powyższego skierował do Komendanta Powiatowego Policji następujące pytania:
1. Jakie dowody potrafi przedstawić Komenda Powiatowa Policji po upływie 6 miesięcy od podjęcia nielegalnej działalności przez p. Andrzejczaka, po to, by Starosta Lęborski mógł podjąć działania, co zostało zapowiedziane w jego piśmie z 20 czerwca, w celu cofnięcia licencji, ponieważ licencja może być cofnięta temu, kto rażąco naruszył warunki określone w licencji. Reguluje to ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku (Dz.U. Nr 125).
2. Jakie działania podjęła lub planuje podjąć Komenda Powiatowa Policji celem wyeliminowania nielegalnych przewozów osób „busami” na terenie powiatu. Nasuwa się bowiem pytanie, czy policja jest faktycznie zainteresowana ukaraniem nielegalnych przewoźników. Wydaje się, że Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego w Gdańsku nie załatwi całego problemu za policję i nie da się po prostu na tę instytucję całej sprawy scedować, niejako zepchnąć na jej barki.

Ponadto 13 grudnia Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa podjęła po raz pierwszy problem zasypywania starorzecza znajdującego się na działce Nr 3, arkusz 8, obręb Kębłowo (siedlisko rolnicze właścicieli: Zbigniewa Fabisiaka i Anny Błaszczak). Komisja stwierdzała w swoich wystąpieniach, że naruszono dwie ustawy. Ustawa o ochronie przyrody stwierdza, że starorzecza są użytkiem ekologicznym i jako takie podlegają ochronie z mocy prawa. Co więcej, starorzecza pełnią bardzo ważną rolę w ekosystemach. Instytut Ochrony Środowiska zaleca wręcz łączenie ich z korytami macierzystych cieków i poddawania ich szczególnej ochronie. W tym przypadku mamy do czynienia z zasypywaniem tego starorzecza nawożonym materiałem. Ten materiał to gruz, kamienie, opony, stare rury PCV, siano.
Druga ustawa, którą naruszono, to ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Nawieziony materiał spowodował wyłączenie z użytkowania rolniczego gruntów rolnych. Ustawa przewiduje takie działanie, ale tylko na mocy decyzji administracyjnej. Takiej decyzji w tej sprawie nie ma, ale też nie ma realnych działań poza działaniami ściśle i stricte papierowymi. Starorzecze po stronie zachodniej jest już zasypane, a cały proces tworzenia nielegalnego wysypiska postępuje.
Dodał, iż obserwujący ludzie są tym faktem bardzo zdziwieniu i sygnalizują powyższy problem radnym.
Wobec powyższego zaapelował do Wójta Gminy Nowa Wieś Lęborska i do Zarządu Powiatu o skorzystanie z rozwiązania stosowanego przez niektóre samorządy i wywiezienie własnym transportem znajdujących się tam śmieci oraz obciążenie kosztami właściciela działki.

Radny Jacek Woronowicz - zwrócił się z prośbą do przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa o uwzględnienie w pracach komisji możliwości wprowadzenia na drodze Nowęcin – Szczenurze ograniczenia ładowności do 10 ton oraz umieszczenia dwóch „garbów”, które ograniczałyby prędkość w miejscowości Nowęcin celem bezpiecznego docierania wycieczek do stadniny koni.

Radny Waldemar Walkusz – w związku z trwającym naborem do szkół ponadgimnazjalnych zwrócił się do Starosty Lęborskiego o rozważenie możliwości utworzenia przynajmniej jednego dodatkowego oddziału szkoły zawodowej.

Radny Andrzej Duda – w nawiązaniu do wniosku radnego Waldemara Walkusza zwrócił się z prośbą o rozważenie możliwości weryfikacji liczby oddziałów w szkołach ponadgimnazjalnych. Liczba chętnych uczniów do niektórych szkół znacznie przekracza limit wyznaczony przez Starostwo Powiatowe.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, że odpowiedzi na powyższe wnioski i interpelacje zostaną udzielone w pkt. 21 porządku obrad.
Jednocześnie poinformowała, że zgodnie z § 50 Statutu Powiatu Lęborskiego powstał Klub Radnych Sojuszu Lewicy Demokratycznej w składzie:
Andrzej Duda – przewodniczący,
Andrzej Dziembowski – członek,
Piotr Gontarek – członek,
Waldemar Nowicki – członek.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z realizacji uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, że radni otrzymali na piśmie sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od 20 maja 2003 r. do 16 czerwca 2003 r.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad. 6
Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu lęborskiego w 2002 roku oraz stanu przygotowań do sezonu letniego.

Jarosław Jędrzejczyk – I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku przedstawił niektóre wątki z „Oceny pracy Komendy Powiatowej Policji w Lęborku za 2002 rok (Stan bezpieczeństwa i porządku publicznego)” oraz „Informację na temat przygotowania jednostek powiatowych do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego w sezonie letnim 2003 roku”.
Powyższa ocena pracy oraz informacja stanowią załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.
W nawiązaniu do zapytania radnego Zygmunta Lisieckiego dotyczącego transportu osób „busami” wykonywanym na terenie Powiatu Lęborskiego powiedział, że odpowiedzi w powyższej sprawie udzieli na piśmie.
Dodał, że w ciągu sześciu miesięcy policja wystosowała do Sądu Grodzkiego, co najmniej sześć wniosków o ukaranie osób poruszających się „busami”. Z tego w dwóch przypadkach zapadły wyroki uniewinniające. W związku z tym ponowne kierowanie wniosków o ukaranie, mogłoby spotkać się z zarzutem Sądu Grodzkiego o nękaniu tych osób.
Ponadto poinformował, iż osoby korzystające z przewozów pasażerskich nie chcą zeznawać przeciwko przewoźnikom. Policja dokonuje kontroli oraz kieruje wnioski o ukaranie kierowcy do Sądu Grodzkiego, np. za jazdę bez pasów, bądź za zatrzymywanie się w miejscach niedozwolonych. Karze również mandatami kierujących busami w miejscu zatrzymania. Niestety nikt z pasażerów ani też nikt z ludzi mających wiedzę na ten temat nie chce zeznawać, żeby udowodnić, że przewoźnik prowadzi usługi regularne.

Ryszard Wenta – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa przedstawił informację na temat przygotowania jednostek powiatowych do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego w sezonie letnim w 2003 roku.
Informacja stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Ryszard Wenta – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa Rady Powiatu Lęborskiego przedstawił treść stanowiska przyjętego przez Komisję w dniu 17 czerwca br. w sprawie oceny pracy Komendy Powiatowej Policji w Lęborku w 2002 roku.
Stanowisko stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu.
W nawiązaniu do wystąpienia Komendanta stwierdził, że wskaźnik wykrywalności przestępstw kryminalnych po pierwszym półroczu uległ istotnej poprawie, gdyż wzrósł prawie do 50%. Wyraził nadzieję, że taka tendencja utrzyma się do końca roku, co zaowocuje jeszcze lepszymi wynikami.

Radny Tomasz Tutak – w imieniu klubu radnych Porozumienie Ziemia Lęborska PO-PIS wniósł o przyjęcie w dniu dzisiejszym powyższego stanowiska jako uchwały Rady Powiatu Lęborskiego.

Radny Andrzej Duda poinformował, że Andrzej Dziembowski będący członkiem klubu radnych SLD i jednocześnie członkiem Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa Rady Powiatu Lęborskiego, twierdzi, iż na Komisji takiego stanowiska nie było. W związku z tym nie głosował nad przyjęciem takiego stanowiska.
Następnie dodał, że sama krytyka stanu bezpieczeństwa nie wystarczy, a poczucie bezpieczeństwa jest sprawą subiektywną.
Przypomniał, iż w ubiegłej kadencji Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa pod jego przewodnictwem wielokrotnie występowała za pośrednictwem Starosty Lęborskiego do władz zwierzchnich policji z wnioskami o nowy samochód z wideoradarem, nowe etaty oraz zwiększenie środków dla komendy w Lęborku. Niestety wnioski te nie zostały zrealizowane.
Stwierdził, że należałoby zacząć od skierowania odpowiednich wniosków do Ministerstwa oraz Komendy Głównej Policji, a nie od podejmowania stanowiska.
Jeszcze raz podkreślił, że należy dołożyć wszelkich starań, aby policja mogła otrzymać samochód z wideoradarem.
Przypomniał również, że Komisja występowała wielokrotnie z protestem przeciwko likwidacji posterunków i komisariatów policji w Cewicach, w Nowej Wsi Lęborskiej i w Wicku. Niestety ze względu na oszczędności zlikwidowano te posterunki. Z jednej strony są skargi na brak poczucia bezpieczeństwa, a z drugiej strony ograniczana jest ilość policjantów, posterunków, patroli i etatów.
W imieniu klubu radnych SLD oświadczył, że nie popiera projektu tej uchwały. Sama krytyka nie wystarczy. Brakuje konkretnych wniosków i działań w celu poprawy poczucia bezpieczeństwa społeczeństwa powiatu lęborskiego.

Radny Andrzej Bladoszewski – w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Andrzeja Dudy stwierdził, że należy zająć się problemem poprawy bezpieczeństwa oraz wypracować jasne stanowisko z wnioskami dotyczącymi kierunków działania.
Dodał, że nie można również przyjąć w dniu dzisiejszym takiego stanowiska z powodów formalnych, gdyż § 15 Statutu Powiatu Lęborskiego mówi: „Rada Powiatu, w formie uchwał wyraża opinie, zajmuje stanowisko, podejmuje rezolucje, apele lub składa oświadczenia w sprawach istotnych dla powiatu lub mieszkańców.” Niestety w dniu dzisiejszym Rada nie dysponuje takim projektem uchwały.

Ryszard Wenta – Przewodniczacy Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa Rady Powiatu Lęborskiego w odpowiedzi na zarzut radnego Andrzeja Dudy, wyjaśnił, że stanowisko było prezentowane i przyjęte przez członków komisji na posiedzeniu w dniu 17 czerwca br. Dodał, iż treść projektu stanowiska odczytał radny Tadeusz Piechowski.
Następnie poinformował, iż z danych przygotowanych przez Komendę Wojewódzką Policji wynika, że w Powiecie Lęborskim w 2002 roku odnotowano jedno z najwyższych zagrożeń przestępczością kryminalną i prawie najniższą wykrywalność tych przestępstw, kształtującą się na poziomie 33,2% (zaraz po Sopocie, gdzie wykrywalność wynosi 31,5%). Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa bazując na powyższych danych, które były również opublikowane w prasie, opracowała stanowisko w takiej właśnie formie.
Dalej wyraził zadowolenie, że pewne działania zostały przez policję podjęte i przynoszą wymierny efekt. Stwierdził, iż cieszy również fakt, że podejmowane działania zyskują wsparcie ze strony samorządów. Jako przykład podał wsparcie przygotowania do sezonu letniego ze strony samorządu Łeby. Dodał, że władze powiatu, o ile jest to możliwe, próbują również wspierać działania policji. Niezaprzeczalnym efektem tego wsparcia jest to, że Komendant Wojewódzki Policji przydzielił w sezonie letnim komendzie w Lęborku dodatkowo dwudziestu funkcjonariuszy. Podobne działania prowadzone są w sprawie zwiększenia obsady policjantów, zwłaszcza na terenach wiejskich, w celu uruchomienia pełnoprawnych komisariatów policji w poszczególnych gminach.

Stwierdził, że potrzeby materialne Policji należałoby wziąć pod uwagę przy planowaniu budżetu na następny rok. Dodał, że w związku z tym, iż decyzją władz centralnych, policja nie jest już w strukturze budżetu powiatu lęborskiego, przekazywanie środków i rozpoznawanie potrzeb Policji jest znacznie utrudnione.
Jako członek Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, poinformował o przygotowywanym projekcie poprawy bezpieczeństwa. Powyższy program zostanie przedstawiony Radzie w późniejszym terminie.
Na zakończenie dodał, że położenie Lęborka oraz wysoki poziom bezrobocia nie powinny mieć wpływu na stan bezpieczeństwa w powiecie. Jeśli w innych powiatach występuje większa wykrywalność przestępstw, to jest ona prawdopodobnie skutkiem lepiej działającej prewencji.
Wyraził nadzieję, że wsparcie policji ze strony samorządów przyniesie oczekiwane efekty i doprowadzi do wzrostu poczucia bezpieczeństwa mieszkanców powiatu lęborskiego.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady w nawiązaniu do wniosku radnego Tomasza Tutaka o przyjęcie stanowiska w drodze uchwały Rady Powiatu Lęborskiego stwierdziła, że Rada Powiatu jest w stanie przygotować projekt uchwały i wprowadzić zmiany do porządku obrad, jeśli taka będzie wola Rady.
Jednocześnie poprosiła o stosowne wyjaśnienie w powyższej sprawie radcę prawnego p. Bożenę Bodnar.

Bożena Bodnar – radca prawny wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym Rada jest władna zmienić porządek obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

Radny Andrzej Bladoszewski – stwierdził, że nie zna treści projektu uchwały. Dodał, że zmianę należało wprowadzić przy zatwierdzaniu porządku obrad.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek radnego Tomasza Tutaka o rozszerzenie dzisiejszego porządku obrad o przyjęcie stanowiska w sprawie oceny pracy Komendy Powiatowej Policji w Lęborku w 2002 roku.

Rada w obecności 16 radnych – 11 głosami „za” przy 3 głosach „przeciwnych” oraz 2 głosach „wstrzymujących” wprowadziła powyższą zmianę do porządku obrad.
Następnie Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zarządziła dziesięciominutową przerwę celem przygotowania stosownego projektu uchwały.

Po wznowieniu obrad Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił treść projektu uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego oceny pracy Komendy Powiatowej Policji w Lęborku w 2002 roku.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 14 radnych – 10 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” oraz 2 głosach „wstrzymujących” podjęła Uchwałę Nr VIII/58/2003 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego oceny pracy Komendy Powiatowej Policji w Lęborku w 2002 roku.
Uchwała stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.

Jarosław Jędrzejczyk – I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku nawiązując do oceny pracy policji oraz do zajętego stanowiska powiedział, że mimo wszystko położenie powiatu lęborskiego w pobliżu trójmiasta oraz Łeby rodzi określone konsekwencje i skutki. Bliskość trójmiasta powoduje, że w zasadzie w 95% przestępczość samochodowa, w ponad 50% przestępczość narkotykowa jest efektem działalności grup przestępczych z trójmiasta, co nie ułatwia zwalczania przestępczości.
Ponadto w ubiegłym roku w sezonie letnim napłynęło do Łeby więcej turystów niż przewidywano. Chwilami liczba ta sięgała 70 tys. zamiast planowanej 40-50 tys. W konsekwencji w ciągu miesiąca policja wszczęła o 180 spraw więcej.
Obecnie policja walczy z mnóstwem spraw kryminalnych, na których zaistnienie w bardzo dużym stopniu mają wpływ sami pokrzywdzeni. Każda kradzież rodzi inne konsekwencje prawne, zwłaszcza dla policji. Czasami okazuje się, że ktoś został okradziony przez własną nieuwagę z rzeczy podstawowej, która niestety wymusza na policji wszczęcie postępowania przygotowawczego. Stąd wynika, że około 20-30 czynów w ciągu roku mogłyby po prostu nie zaistnieć.
W bieżącym roku policja podjęła działania mające na celu ograniczenie kradzieży, chuligaństwa, alkoholizmu. Pierwsze sześć miesięcy br. dowodzi, iż wykrywalność w kradzieżach cudzej rzeczy wzrosła z 24% do 48%. Nie udało się jeszcze podnieść poziomu wykrywalności kradzieży z włamaniem.
W ramach ograniczania alkoholizmu i chuligaństwa policja upomina właścicieli sklepów, że po kolejnym przypadku stwierdzenia spożywania alkoholu w miejscu publicznym i publicznie, czyli przy sklepie, zostanie skierowany wniosek o odebranie pozwolenia na handel alkoholem. Obecnie kierowanych jest od 1-3 wniosków dziennie do Sądu Grodzkiego za takie przestępcze działanie.
Policja podjęła również walkę z procederem kradzieży komputerów. Na przełomie 2002/2003 roku rozliczyła cztery grupy przestępcze. Niestety zbyt częste przeszukiwanie i rozliczanie przestępców spotyka się z zarzutem nękania tych osób. Kradzież komputerów została ograniczona, ale w dalszym ciągu istnieje.
Następnie poruszył problem „busów”. Zaznaczył, że obecnie ruch drogowy przeznaczony do zwalczania nielegalnych kursów z 11 etatów liczy tylko 4. Nie ma policjantów, którzy mogliby być tak często na ulicach i w takim wymiarze, żeby można było każdego dnia kontrolować linie autobusowe.
Powiedział również, że sekcja kryminalna, którą osobiście nadzoruje i która walczy z przestępczością kryminalną i wykrywa te przestępstwa, z 15 etatów została ograniczona do 9 etatów. Stwierdził jednak, że 9 policjantów dokonało więcej niż 15 dwa lata temu. Sekcja prewencji natomiast liczy tylko 19 policjantów, co stanowi 24 etaty. Zaakcentował, że w przypadku zgłoszenia zdarzenia dają znać o sobie braki kadrowe. Dochodzi do sytuacji, w których brakuje policjanta, który mógłby udać się na miejsce zdarzenia. Stwierdził, że inne powiaty mają więcej etatów niż powiat lęborski i nie borykają się z takimi problemami, a Komenda Powiatowa Policji jest po prostu niedoszacowana.
Stwierdził również, że Komendzie Powiatowej Policji w Lęborku przyjdzie dalej pracować w trudnych warunkach, co uwarunkowane jest m.in. planowaniem budżetu na województwa, a w dalszej kolejności na poszczególne jednostki terenowe.
Podziękował za wsparcie i pomoc Starostwa Powiatowego i innych samorządów w zakupie komputerów, samochodów i innych rzeczy niezbędnych do pracy policji.
Poinformował, że od 1 lipca br. wejdzie w życie znowelizowany kodeks postępowania karnego. Na jego podstawie większość obowiązków prowadzenia postępowań przygotowawczych w postaci dochodzeń i śledztw zostanie przerzucona na policję. Wiąże się to z powołaniem i opłaceniem biegłych sądowych.
Zwrócił się z prośbą, aby oceniając pracę Komendy Powiatowej Policji wziąć pod uwagę ilość pracujących w niej funkcjonariuszy.

Ad. 7
Realizacja dotychczasowej polityki kulturalnej, sportowej i promocyjnej oraz zamierzenia na sezon wakacyjno – urlopowy.

Halina Krzewniak – Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Lęborku przedstawiła informację z działalności placówki.
Informacja stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Waldemar Walkusz odniósł się do ogólnego sprawozdania z realizacji zadań w zakresie kultury oraz do informacji przedstawionej przez Dyrektora MDK w Lęborku.
Jako były członek Zarządu Powiatu stwierdził, że cztery lata pracy w ubiegłej kadencji nie znajdują potwierdzenia w dzisiejszej rzeczywistości.
Powiedział, że Pani Halina Krzewniak przedstawiła osiągnięcia placówki. Przedstawiła również delikatnie problemy, z jakimi się boryka placówka. Na końcu powiedziała na temat dofinansowywania imprez organizowanych przez MDK. Pani dyrektor nie podkreśliła jednak, kto wspiera imprezy powiatowe, w których bierze udział MDK.
Niestety pewną nieprawidłowością jest to, że w br. Urząd Miejski w Lęborku przyznał ponad trzy razy więcej środków finansowych na imprezy organizowane przez placówkę powiatową, aniżeli Starostwo Powiatowe.
Dodał, że powyższy temat był również przedmiotem dyskusji na Komisji Edukacji, Sportu i Turystyki. Opinia Komisji w sprawie dofinansowania imprez organizowanych przez MDK była negatywna, co do kwoty, jaką postanowił przyznać Zarząd Powiatu.
Stwierdził, że w konsekwencji MDK nie przeprowadzi wszystkich zaplanowanych imprez.
Stwierdził również, że z ogólnej informacji z realizacji zadań w zakresie kultury za 2002 rok wynika, że 70% imprez organizuje MDK. Sprawozdanie potwierdza, że MDK jest jedyną placówką w Powiecie, która jest w stanie przygotować, zorganizować młodzież i uatrakcyjnić wszelkiego rodzaju imprezy, tj. Dożynki Powiatowe, Święto Niepodległości, Mikołajki, koncerty z okazji Orkiestry Świątecznej Pomocy, Maraton Ekologiczny.
Dodał, że w sprawozdaniu pani dyrektor nie wspomniała jeszcze o tym, co weszło jak gdyby do dobrej tradycji w poprzednim okresie. Mianowicie do szerokiej pełnej integracji młodzieży szkolnej z terenu całego powiatu. W tym celu odbyło się wiele imprez. W ramach integracji młodzieży zespoły muzyczne i inne koła z MDK wyjeżdżały i dawały koncerty w szkołach na terenie całego powiatu. Młodzież pochodząca z tych terenów była zapraszana do MDK i niejednokrotnie w nim gościła. W skutek, czego obecnie z placówki korzysta nie tylko lęborska młodzież, ale z całego powiatu.
Wyraził opinię, iż imprezy organizowane przez MDK, pod względem ilości, skupiają największą rzeszę dzieci i młodzieży oraz dają szansę indywidualnego rozwoju. Natomiast organizacje pozarządowe otrzymują dofinansowanie na konkretną imprezę, w której uczestniczy nie więcej niż 100-150 dzieci, a która odbywa się zaledwie raz albo dwa razy do roku.
Ponadto MDK odnosi sukcesy i jest jedną z najlepszych placówek w województwie. Uczestniczy w programie mierzenia jakości pracy. Po wizytacji kuratora w placówce Starosta Lęborski będzie miał okazję zapoznać się z jego oceną.
W nawiązaniu do posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Sportu, na którym dyskutowano nad Powiatowym Szkolnym Związkiem Sportowym, zapewnił, że tak pracujących społecznie nauczycieli jak pracują w MDK, nie ma w żadnej placówce powiatowej ani miejskiej. Poświęcają swój wolny czas na przygotowanie imprez, które zazwyczaj odbywają się w dniach wolnych od zajęć.
Dodał, że placówka powinna realizować zadania statutowe w zakresie kształcenia, wychowania i profilaktyki, i czyni to od lat. Swoje podstawowe zadania realizuje i nie ma, czym się powstydzić. Organizowanie imprez jest dodatkowym wkładem pracowników, którzy w tym celu poświęcają swój wolny czas.
Wyraził obawę, że w br. wiele imprez, które przez cztery lata na stałe weszły do kalendarza, nie odbędzie się, bo nie ma środków.
Przypomniał, że w ubiegłym roku MDK od Starostwa Powiatowego w Lęborku na organizację imprez, którymi można pochwalić się w sprawozdaniu, otrzymał 10 tys. zł. W br. na powyższy cel przeznacza się tylko 2 tys. zł.
Jako były członek Zarządu Powiatu podziękował pani dyrektor za to, co placówka zrobiła do tej pory. Życzył mimo wszystkich kłopotów jeszcze większych wyników w pracy i sukcesów. Wyraził nadzieję, że Starostwo Powiatowe będzie pamiętać o MDK.
Zaapelował do Zarządu Powiatu o przeanalizowanie i poszukanie środków, aby imprezy cykliczne, które odbywały się od lat, mogły również odbyć się w tym roku.

Radny Andrzej Duda – w nawiązaniu do dyskusji na temat bezpieczeństwa i przestępczości nieletnich, stwierdził, że z uwagi na ograniczone środki, niewiele można młodzieży zaoferować.
Dodał, że nie tylko w MDK pracują nauczyciele społecznie, ale w innych organizacjach również, np. w LOK.
Jako Prezes Zarządu LOK stwierdził, że niejednokrotnie aby zawodnik mógł wziąć udział w zawodach, trener wiezie go na rozgrywki za własne pieniądze i własnym samochodem.
Nadmienił, że LOK wysyłając pięciu zawodników na zawody sportowe w strzelectwie, również nie otrzymał dofinansowania, tym razem jednak z Urzędu Miejskiego w Lęborku.
Dobrze, że MDK organizuje tak wiele imprez. Na ich organizację powinny znaleźć się środki, bo może wtedy unikniemy chuligańskich wybryków i rozbojów.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski podziękował pani dyrektor za zaangażowanie i za przygotowanie wielu imprez. Jako prezes Lęborskiego Stowarzyszenia św. Jakuba Apostoła powiedział, iż docenia pomoc MDK w przygotowaniu imprezy z okazji święta patrona miasta.
W nawiązaniu do wypowiedzi radnego Waldemara Walkusza wyjaśnił, że w ubiegłym roku dziesięć zadań było realizowanych przez stowarzyszenia w ramach zlecenia. Ponadto Starosta Lęborski wsparł nagrodami kolejnych dziewięć wydarzeń kulturalnych. Natomiast MDK przeprowadził dziewięć imprez. Stwierdził, że stosunek dziewiętnastu imprez do dziewięciu przeprowadzonych przez MDK nie daje 80%.
Wyraził uznanie dla Miejskiej Biblioteki Publicznej, która w ubiegłym roku za symboliczną kwotę 4 tys. zł, oprócz zadań podstawowych, zorganizowała kilkanaście różnych spotkań.
W budżecie MDK potrzebne są środki na pokazanie przygotowania, które młodzież, instruktorzy, nauczyciele uzyskują w ramach prowadzonych kół zainteresowań. Nie należy jednak interpretować w ten sposób, że w ubiegłym roku placówka otrzymała dofinansowanie w wysokości 10 tys. zł., a w 2003 roku tylko 2 tys. zł. Należy patrzeć na cały budżet, jaki posiada jednostka. Wyraził opinię, że sytuacja finansowa nie jest tragiczna z uwagi na fakt, iż budżet ubiegłym roku wynosił 505 tys. zł, a obecnie wynosi 510 tys. zł, czyli kształtuje się mniej więcej na tym samym poziomie. Jeżeli chodzi o działalność podstawową to relacje te są jeszcze bardziej korzystniejsze, bo w ubiegłym roku było 478 tys. zł., a obecnie mamy 497 tys. zł., czyli o 19 tys. więcej. Biorąc pod uwagę inne jednostki sytuacja finansowa MDK jest nie najgorsza. Stwierdził, że w br. imprez organizowanych przez MDK nie powinno być mniej niż w ubiegłych latach.
Stwierdził, że dyskusję, która się wywiązała, prawdopodobnie trzeba będzie podejmować na nowo przy projektowaniu budżetu na następny rok, czy też przy zadaniach związanych z bezpieczeństwem, możliwością stworzenia oferty związanej z zajęciami pozalekcyjnymi dla młodzieży. Środki, które przeznaczone są w budżecie na wydarzenia kulturalne, kształtują się również na zbliżonym poziomie. Ogółem na kulturę w ubiegłym roku przeznaczono 24 tys. zł, a w br. przy uwzględnieniu dodatkowych środków z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest to kwota 32 tys. zł, czyli jest to zbyt mało w stosunku do potrzeb. Trzeba jednak pamiętać, że realizacja zadań z zakresu kultury, kultury fizycznej, sportu jest podstawowym zadaniem własnym gmin. Powiat jest zobowiązany do uzupełnienia oferty podstawowej, którą realizują gminy.
W związku z tym powiat w miarę możliwości będzie wspierał działania MDK.

Radny Waldemar Walkusz – w nawiązaniu do wypowiedzi Wicestarosty Lęborskiego stwierdził, że stowarzyszenia pozarządowe, które miały dofinansowaną każdą imprezę z osobna dużo mniej imprez przeprowadziły, aniżeli MDK w ciągu całego roku.
MDK jest jedyną placówką w powiecie, która oprócz swej działalności statutowej, na którą również brakuje pieniędzy, jak we wszystkich jednostkach oświatowych, jest widoczna na wszystkich imprezach, jakie się odbywają. Wiele organizacji i stowarzyszeń organizując imprezę podpiera się młodzieżą z MDK. Stowarzyszenie św. Jakuba zakupuje za 2 tys. zł usługi z MDK, z drogiej strony występuje o dotację, szuka środków z innych możliwych źródeł. A przecież to jest placówka powiatowa i nic nie stoi na przeszkodzie, aby uświetniła tę imprezę jako młodzież z MDK. W związku z tym dochodzi do dziwnych sytuacji. Starosta przeznacza na nagrodę określone środki, z kolei stowarzyszenie zakupuje usługę u naszej placówki, a można było te środki zabezpieczyć w rozbiciu na określoną ilość imprez. Na pewno MDK by sobie z tym poradził i Stowarzyszenie św. Jakuba nie musiałoby tyle środków przeznaczać na tę jedną imprezę.
Stwierdził, że zmniejszenie środków na imprezy dla MDK w stosunku do ubiegłego roku dokładnie wynosi 80%. Zapytał, czy faktycznie te środki trzeba było ściąć i najbardziej ucierpiał nad tym MDK. Przyznał, że środki są niewielkie, ale można było je inaczej podzielić.
Dalej w nawiązaniu do sprawozdania dotyczącego kultury fizycznej powiedział, że dotacja przyznana przez Starostwo na wszystkie imprezy dla Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego wynosi tylko 5.700 zł. Dodał, że dotacja na dział kultura fizyczna i sport w stosunku do roku ubiegłego, w którym wynosiła 33.659 zł, zmalała i w br. wynosi 27 tys. zł. Stwierdził, że różnicę 6 tys. zł zdjęto z PSZS, który wykonuje znaczą część zadań i imprez sportowych na terenie powiatu, bo w ogólnym rozliczeniu, jeżeli chodzi o wysokość przyznanych dotacji dla stowarzyszeń, kształtuje się ona na podobnym poziomie.
Nadmienił, że na spotkaniu z PSZS próbowano poszukać nauczyciela, który zająłby się prowadzeniem imprez, mając do dyspozycji tak niewielkie środki. Niestety do dzisiaj nie udało się znaleźć osoby, która podjęłaby się organizacji zawodów sportowych na szczeblu powiatowym. Wobec tak niskiej dotacji i niemożliwości przeprowadzenia tych wszystkich imprez, brakuje chętnych, którzy chcieliby to prowadzić.
Nawiązując do pracy społecznej przyznał, że wielu nauczycieli tak właśnie pracuje, zwłaszcza jeżeli chodzi o nauczycieli w-f czy z MDK. Zaproponowana kwota jednak nie zaspokoi najskromniejszych potrzeb PSZS.
Dla porównania podał, że PSZS przeprowadził w ubiegłym roku 56 imprez i 5.700 zł w rozbiciu na 56, daje tylko po 100 zł na imprezę. Natomiast są imprezy pojedyncze organizowane przez stowarzyszenia, na które przeznacza się po 500 zł.
Z przykrością stwierdził nieobecność przedstawiciela PSZS na dzisiejszej sesji, a także brak sprawozdania osoby, która zadania realizowała. Wyraził opinię, że PSZS został źle potraktowany, bo potraktowano go jak stowarzyszenie pozarządowe, które zajmuje się organizacją imprez sportowych. Natomiast zadaniem Powiatu Lęborskiego jest wspieranie działalności PSZS i Starosta powinien to koordynować i prowadzić. Porosił Starostę o informację, czy w poruszonej kwestii nastąpiły jakieś rozwiązania. Wkrótce bowiem rozpoczyna się okres wakacyjno-urlopowy, a imprezy sportowe rozpoczną się z początkiem roku szkolnego.
W dalszej kolejności nawiązał do posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki z członkami PSZS, na którym dyskutowano na temat dalszego funkcjonowania PSZS. Stwierdził, że istnieje poważne zagrożenie funkcjonowania PSZS, a żadnych rozwiązań w powyższej sprawie nie podjęto
Dalej nawiązując do dyskusji na temat przestępczości nieletnich stwierdził, że nie ma przecież lepszego środka na dzień dzisiejszy do jej zwalczania, jak skupienie tej młodzieży na stadionach sportowych, na salach gimnastycznych, czy ewentualnie na innych zajęciach pozalekcyjnych. Wyraził obawę, że sport, na którym tak bardzo wszystkim zależy, zamiast przynosić dobre wyniki, będzie upadał coraz niżej, a wynika to z braku środków na sport.
W odniesieniu do przyznanej kwoty 5.700 zł dla PSZS, stwierdził, że zorganizowanie 56 imprez jest niemożliwe, gdyż wyłączając kwotę 3 tys. zł, przeznaczoną bezpośrednio na nagrody dla uczniów, na przeprowadzenie imprez pozostaje tylko 2.700 zł. Trudno znaleźć człowieka, który za tak niewielkie pieniądze podjąłby się przeprowadzenia tylu imprez, opłacając jednocześnie sędziów, itd.
Wobec powyższego ponowił propozycję, jaką złożył na zebraniu sprawozdawczo-wyborczym PSZS i na Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, aby organizację imprez sportowych przejął Wydział Promocji i Rozwoju Powiatu Starostwa Powiatowego w Lęborku. W ubiegłym roku w ww. wydziale pracowała jedna osoba, w br. pracują już dwie osoby. Jedną z nich jest p. Krzysztof Pruszak, który ma duże doświadczenie w przeprowadzaniu różnego rodzaju imprez, w tym również imprez sportowych. W związku z tym istnieje możliwość przekazania obowiązku przeprowadzania zawodów sportowych ww. pracownikowi, który z pewnością z tego obowiązku się wywiążę. Wówczas nauczyciele mogliby zająć się szkoleniem młodzieży i organizacją zajęć, a nie sprawami, które towarzyszą zorganizowaniu każdej imprezy sportowej. Stwierdził, że lepiej wyglądałaby koordynacja tych imprez, gdyż Starostwo Powiatowe ma lepszy dostęp do wszystkich placówek oświatowych oraz młodzieży, niż nauczyciel w-f zatrudniony w jednej ze szkół, który nie może skorzystać z telefonu służbowego, aby niektóre zadania wykonać.
W nawiązaniu do wypowiedzi radnego Andrzeja Dudy przyznał, że niejednokrotnie nauczyciel sam z własnych środków finansowych opłaca dojazd zawodników na zawody sportowe, korzystając przy tym bardzo często z własnego środka transportu. Stwierdził, że nauczycielom należy się uznanie za to, że poświęcają swój czas i pieniądze na szczytne cele, lecz nie należy odmawiać im pomocy, jakiej można udzielić.
Ponadto sport w Lęborku nie jest na najwyższym poziomie, poza tenisem stołowym, który trzyma się dość wysoko w pierwszej lidze, piłką nożną - na poziomie czwartej ligi i strzelectwem. Młodzież powinna mieć możliwość jak najszerszego rozwoju. W związku z czym poprosił o bardziej racjonalny i bardziej priorytetowy rozdział środków.
Jako dyrektor szkoły dodał, że nie pozostaje obojętny na potrzeby sportu i PSZS. Dlatego niejednokrotnie, podobnie jak inni dyrektorzy, na prośbę PSZS udostępniał nieodpłatnie salę gimnastyczną lub boisko.
Kończąc wypowiedź zaapelował o podjęcie właściwych rozwiązań w sprawie PSZS, aby młodzież, która powinna się rozwijać, na tym nie ucierpiała.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przyznał, że radny Waldemar Walkusz poruszył dość istotny problem, który był przedmiotem dyskusji zarówno podczas walnego zjazdu PSZS, jak i na posiedzeniach Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki.
Następnie nawiązał do projektu budżetu na 2003 rok, którego współautorem był również p. Waldemar Walkusz. Wyjaśnił, że w ubiegłym roku dla organizacji pozarządowych zajmujących się kulturą fizyczną i sportem przeznaczono 31 tys. zł, a w br. 25 tys. zł, czyli około 6 tys. zł mniej. Są to skromne środki, o które ubiegało się wiele organizacji pozarządowych. Powyższe środki starano się podzielić jak najlepiej. W 2002 roku z dofinansowania skorzystało 11 organizacji. W 2003 roku proponuje się udzielenie wsparcia finansowego 13 organizacjom, pomimo mniejszej ilości środków.
Dodał, że wszystkie zadania, które są wykonywane przez organizacje pozarządowe są realizowane w ramach zadań zleconych, czyli zadań własnych powiatu i zleconych tym organizacjom. Nieporozumieniem jest to, że PSZS przyjął, iż całość jego działalności powinna być finansowana tylko z jednego źródła, z budżetu powiatu.
W nawiązaniu do walnego zebrania PSZS, na którym był również obecny Burmistrz Miasta Lęborka, powiedział, iż Zarząd PSZS nie złożył wniosków do żadnej z gmin z terenu powiatu lęborskiego o dofinansowanie imprez, które są przez niego prowadzone. Wyjaśnił również, że na 56 imprez, które zamierza przeprowadzić PSZS, ponad 30 imprez dotyczy imprez na szczeblu szkół podstawowych i gimnazjalnych, za które odpowiadają bezpośrednio poszczególne gminy. Natomiast, około 20 wydarzeń sportowych dotyczy szkół ponadgimnazjalnych, za które odpowiedzialny jest powiat. W ubiegłym roku całe dofinansowanie dla PSZS wynosiło 11tys. zł i wystarczyło na obsługę imprez w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Obecnie powiat chce przeznaczyć 5.700 zł na obsługę wydarzeń dotyczących powiatu, co przy uzupełnieniu funduszami z gmin, nie powinno stanowić problemów finansowych.
Przyznał, że pewnym problemem będzie przeprowadzenie różnego rodzaju rozgrywek w szkołach ponadgimnazjalnych, za które powiat czuje się odpowiedzialny. Szczegółowe propozycje rozwiązania powyższego problemu Zarząd Powiatu przedstawi Komisji Edukacji celem konsultacji i być może do końca wakacji uda się wypracować dobre rozwiązanie. Być może w uzgodnieniu z dyrektorami każda ze szkół będzie odpowiedzialna za określony cykl eliminacji. Powiat natomiast dołoży wszelkich starań, aby młodzież mogła brać udział w rozgrywkach. Istnieje bowiem możliwość skorzystania ze środków zarezerwowanych w budżecie powiatu i przeznaczonych m.in. na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych. W br. środków na powyższe zajęcia jest nieco więcej, co faktycznie daje możliwość zabezpieczenia przeprowadzenia rozgrywek w szkołach ponadgimnazjalnych. Jednakże wypracowanie rozsądnego rozwiązania nastąpi po wydaniu opinii przez Komisję Edukacji do propozycji, które przedstawi Zarząd Powiatu.

Radny Waldemar Walkusz – w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówcy przyznał, że był współautorem budżetu na 2003 rok i zaakceptował ten budżet. Natomiast nie głosował za sposobem podziału środków finansowych, które były przyznane na dział kultura fizyczna i sport. Tego podziału dokonał Zarząd Powiatu. Jako członek Komisji Edukacji przypomniał, że Komisja wydała negatywną opinię do takiego podziału. Jako były członek Zarządu Powiatu przypomniał również, że w pierwotnym projekcie budżetu na 2003 rok były zabezpieczone środki dla PSZS w wysokości 12 tys. zł. Natomiast nie miał wpływu na zmiany, które wprowadził kolejny Zarząd.
Zwrócił uwagę na złą interpretację struktury zawodów sportowych na poszczególnych szczeblach. Co innego bowiem są zawody gminne, co innego są zawody powiatowe, co innego są zawody wojewódzkie, a co innego są zawody ogólnopolskie. Gdyby tak było, to młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych, biorąca udział w zawodach ogólnopolskich powinna również otrzymać do organizacji tych zawodów dofinansowanie z powiatu. Niestety tak nie jest. Powiat odpowiada za organizacje imprez na określonym poziomie.
Przyznał, że PSZS mógł się starać o granty w gminach. W nawiązaniu do zjazdu sprawozdawczo-wyborczego PSZS powiedział, że na tym spotkaniu zaproponował, aby Starosta Lęborski zasugerował wójtom gmin, żeby wspomogli tę organizację. Stwierdził jednak, że stawianie PSZS na równi z innymi stowarzyszeniami nie jest właściwe.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję nad realizacją dotychczasowej polityki kulturalnej, sportowej i promocyjnej oraz zamierzeniami na sezon wakacyjno – urlopowy.

Ad. 8
Rozwój agroturystyki na terenie powiatu lęborskiego.

Danuta Lalka-Pawlikowska – Kierownik Rejonowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Lęborku przedstawiła informację dotyczącą rozwoju agroturystyki w powiecie lęborskim
Informacja stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski nawiązując do realizacji zamierzeń zawartych w strategii powiatu lęborskiego dotyczących wspierania turystyki wiejskiej, poinformował, że w Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie kwaterodawców wiejskich, na którym wspólnie zastanawiano się nad dalszym rozwojem tego rodzaju turystyki i pozyskiwaniem dodatkowego dochodu w gospodarstwie. W wyniku tego spotkania uzgodniono, że będzie opracowywany katalog wiejskiej bazy noclegowej. Podjęto również decyzję o powstaniu stowarzyszenia wiejskich kwaterodawców powiatu lęborskiego (podobne stowarzyszenia funkcjonują w innych powiatach w województwie pomorskim). Uznano, iż takie stowarzyszenie powinno powstać w powiecie lęborskim z uwagi na łatwiejsze pozyskiwanie środków z gmin, powiatu, województwa, a także z Unii Europejskiej. W wyniku spotkania został utworzony komitet ds. prac założycielskich, w skład którego weszło dwanaście osób. Komitet przygotowuje dokumenty i materiały, które są niezbędne do zarejestrowania stowarzyszenia. Następne spotkanie zaplanowano we wrześniu br.
Na zakończenie dodał, że w związku z modą, gustami i preferencjami turystów, gospodarstw agroturystycznych powstaje z roku na rok coraz więcej. Ponadto powiat lęborski ma świetne warunki na rozwój turystyki wiejskiej. Powiat lęborski będzie wspierał działania agroturystyczne, gdyż pozwolą one na pozyskiwanie dodatkowego dochodu przez gospodarstwa. Stwierdził, że jest to właściwy moment na rozwój takiej turystyki w powiecie lęborskim.

Ad. 9
Sprawozdanie z działalności Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady, z uwagi na fakt, iż radni otrzymali sprawozdanie z działalności Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku w materiałach na sesję, poprosiła Dyrektora o przedstawienie bieżących spraw jednostki.
Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu.

Andrzej Sapiński – Dyrektor Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku przedstawił informację dotyczącą funkcjonowania zakładu w 2003 roku.
Poinformował m.in., że z dniem 1 kwietnia br. weszła w życie ustawa, która zmieniła system Kas Chorych na system Narodowych Funduszy Zdrowia. W nowym systemie nastąpiła centralizacja na poziomie decyzji finansowych oraz decyzji organizacyjnych. NFZ jest systemem jednolitym i powszechnym na terenie całego kraju we wszystkich województwach. Zmiana systemu organizacji finansowania opieki zdrowotnej pociągnęła za sobą w 2003 roku wypowiedzenie umów na finansowanie szpitali w całym województwie pomorskim. Wszystkim szpitalom wypowiedziano umowy i rozpisano nowy konkurs ofert, w wyniku którego szpitale w województwie pomorskim podpisywały umowy do końca roku 2003. Zmiana ta jest o tyle niekorzystna, że wcześniejsze umowy były podpisane do końca 2005 roku. W umowach tych były zawarte pewne rozwiązania finansowe, które były korzystne dla SPSZOZ, ponieważ dawały możliwość wykonywania świadczeń zdrowotnych w zakresie procedur zabiegowych nie objętych limitem ilościowym. Była to o tyle sytuacja korzystna dla pacjenta i dla SPSZOZ, że można było wykonywać zadania zdrowotne, głównie procedury zabiegowe na rzecz wszystkich pacjentów, którzy tego potrzebowali i zgłaszali się również do szpitala w Lęborku.
Dodał, że drugim niekorzystnym zjawiskiem jest obniżenie poziomu finansowania opieki zdrowotnej w 2003 roku, które to wynika z pewnych obiektywnych czynników. Jednakże obniżenie to ma dość znaczący charakter, ponieważ kontrakty w zależności od rodzaju i poziomu referencyjnego SPSZOZ na rok 2003 zostały średnio obniżone o kilkanaście procent, a nawet o 20% w niektórych przypadkach. Spowodowało to przy dość niskim poziomie finansowania opieki zdrowotnej jeszcze większe problemy, które nałożyły się na obecne kłopoty finansowe. Decyzja o obniżeniu poziomu finansowania opieki zdrowotnej, nie tylko w województwie pomorskim, ale również w całej Polsce, jest skutkiem niskiej ściągalności składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz zmiany przepisów dotyczących obowiązku płacenia tej składki przez obywateli. W związku z tym obniżono nakłady na opiekę zdrowotną. W przypadku SPSZOZ w Lęborku zmiany i warunki finansowe, które zostały zaproponowane spowodowały, że w 2000-2003 roku budżet szpitala będzie mniejszy o około 1.700.000 zł.
Nastepnie powiedział, że rok 2002 zamknął się stratą na poziomie 2.632.000 zł. Aby utrzymać płynność finansową i realizować zadania na rzecz obywateli powiatu lęborskiego, w ramach działalności SPSZOZ, jest przygotowywany program oszczędnościowy, który będzie przedstawiony Radzie Społecznej SPSZOZ w Lęborku, który ma ograniczyć koszty. Będą to dość bolesne cięcia w tych kosztach, aby uchronić całą sferę typowych wydatków rzeczowych tak, żeby nie wpłynęło to na jakość wykonywanych świadczeń zdrowotnych. Planuje się ograniczyć w wielu miejscach zatrudnienie oraz obniżyć płace. Na mocy porozumienia, które zostało zawarte pomiędzy działającymi organizacjami związkowymi na terenie szpitala w Lęborku, jak również dyrekcją, udało się uzyskać spore oszczędności, ponieważ pracownicy zrezygnowali z funduszu socjalnego oraz z wypłat należnej im premii.
Ponadto planuje się podjąć szereg działań o charakterze organizacyjnym tak, aby zminimalizować, a może nawet zbilansować stratę wynikającą z obniżki kontraktu na rok 2003.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radna Adela Muzykiewicz – zapytała, czy prawdą jest, że pomimo zmniejszonego ogólnego kontraktu na świadczenia medyczne, nowo wyremontowany, nowoczesny oddział chirurgii ma problem z wykonaniem tego kontraktu, ponieważ zbyt mała ilość pacjentów zgłasza się do leczenia oraz do planowych zabiegów w tymże oddziale.

Andrzej Sapiński – wyjaśnił, że działalność oddziału chirurgicznego jest rozliczana na podstawie tzw. punktacji w ramach procedur medycznych. Problemem jest znaczące ograniczenie przez NFZ kontraktu w zakresie procedur medycznych. Kontrakt ten w przeciwieństwie do roku ubiegłego jest kontraktem zamkniętym. Dodatkowo został ograniczony o około 1.400.000 zł. Problemem jest racjonalne planowanie kolejek pacjentów do procedur zabiegowych. Czynione są starania, żeby odbywało się to w sprawiedliwy, uczciwy sposób tak, aby jak najmniej na tym ucierpieli pacjenci, ponieważ wykonanie każdej procedury medycznej poza przyznanym limitem będzie skutkowało stratą SPSZOZ. Będzie to koszt Zakładu, który nie będzie miał pokrycia ze strony NFZ.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję, po czym zarządziła dziesięciominutową przerwę.
Jednocześnie poinformowała, że podczas przerwy odbędzie się krótkie posiedzenie Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości gruntowej wpisem hipoteki zwykłej oraz podjęcie uchwały.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski odczytał treść projektu uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie obciążenia nieruchomości gruntowej wpisem hipoteki zwykłej wraz z uzasadnieniem.
Dodał, że na dzień dzisiejszy jest znana wartość tej nieruchomości:
1. wartość rynkowa dla aktualnego sposobu użytkowania wg rzeczoznawcy majątkowego wynosi 12.331.206 zł,
2. wartość rynkowa dla alternatywnego sposobu użytkowania (przeznaczenie na biura, magazyny, itd.) wynosi 8.213.818 zł,
3. wartość odtworzeniowa, czyli zaktualizowane koszty budowy pomniejszone o procent zużycia wynosi 22.874.800 zł.
Dla potrzeb banku właściwą jest wartość najniższa, czyli 8.213.818 zł.

Marian Borek – Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, że Komisja po dyskusji oraz wysłuchaniu Andrzeja Sapińskiego Dyrektora SPSZOZ w Lęborku opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Komisja wydając opinię, wzięła pod uwagę całą skomplikowaną sytuację finansową. W skali kraju i w skali szpitala lęborskiego zaproponowane rozwiązanie jest rozsądnym posunięciem. Jest to szansa, by dyrektorowi SPSZOZ w tych działaniach pomóc w jakiś sposób wyjść z tej trudnej sytuacji. Ponadto udrożnienie przepływów finansowych pozwoli na to, że niektóre firmy, które oczekują na zapłacenie swoich należności, będą mogły również funkcjonować i te zadłużenia nie pociągną za sobą innych firm. <

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..