2016-04-20

Protokół nr XXVIII/05

Radni nieobecni:
1. Piotr Gontarek
2. Waldemar Nowicki
3. Witold Terlecki

Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady Powiatu Lęborskiego otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Ad. 2
Przedstawienie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 16 grudnia 2004 r. do 10 stycznia 2005 roku.
6. Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2005 oraz podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość10. oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski, dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005 oraz podjęcie uchwały.
11. Sprawozdania stałych komisji Rady Powiatu Lęborskiego z pracy w II półroczu 2004 roku.
12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
13. Wnioski i oświadczenia radnych.
14. Zamknięcie obrad.

Radny Andrzej Bladoszewski wniósł o wycofanie z porządku dzisiejszych obrad pkt 8 dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.
Uzasadniając swój wniosek stwierdził, iż trudno podejmować uchwałę, która już w dniu dzisiejszym jest nieprawdziwa i nieadekwatna do rzeczywistości. Przyjmując dzisiaj budżet, Rada tym samym stwierdzi, iż dochody Powiatu w 2005 roku będą wynosiły 42. 355 tys. zł, kiedy wiadomo, iż będą one mniejsze o ponad 1. 700 tys. Niektórzy mogą uznać, iż fakt ten nie stanowi problemu, gdyż na następnej sesji można uchwałę zmienić. Takie praktyki były wielokrotnie przez Radę stosowane. Przyjęty budżet był następnie korygowany, nawet 10-15 razy w ciągu roku, w zależności od potrzeb.
Nie mniej jednak uchwała budżetowa jest uchwałą kluczową, która pociąga za sobą mnóstwo konsekwencji. Rada przyjmując ją w obecnej postaci, przyjmie również plan inwestycji i remontów oraz wydatków majątkowych na 2005 roku. W konsekwencji może okazać się, iż na wydatki majątkowe zabraknie akurat tyle środków o ile została pomniejszona subwencja oświatowa. Tym samym zabraknie pieniędzy na remonty w oświacie, gdyż na nie właśnie w budżecie została zaplanowana rezerwa celowa (1.690 tys. zł), której nie będzie.
Biorąc powyższe pod uwagę uznał, iż z przyjęciem budżetu należy poczekać do momentu, aż Zarząd Powiatu przedstawi nowe propozycje. Dodał, iż jest na to czas do 31 marca. Stwierdził, iż budżet należy ustalić uczciwie, w sposób nie budzący żadnych zastrzeżeń, a nie przyjmować dochody, które już dziś wiadomo, że są nierealne.
Dalej przekazał, iż według niego radni są wprowadzani w błąd również merytorycznie. W załączniku nr 8 - „Wydatki inwestycyjne” nie ma pozycji dotyczącej wydatków majątkowych oraz inwestycji w oświacie. Wszystkie wydatki na ten cel zostały zawarte enigmatycznie w nieistniejącej kwocie rezerwy celowej, zaś inne remonty i inwestycje są dokładnie wypunktowane. Stwierdził, iż nie rozumie, czemu ma służyć ukrywanie tego. Jego zdaniem Rada powinna przyjąć, albo całościowy plan inwestycji, łącznie z wykazanymi wydatkami w oświacie, albo nie przyjmować go wcale.
Kontynuując stwierdził, iż w przedłożonym projekcie uchwały znajduje się 7 inwestycji dotyczących Starostwa. Między innymi został w nim ujęty remont i naprawa ogrodzenia wokół budynku urzędu. Uznał, iż z pewnością nie jest to zadanie priorytetowe. Przyjmując dzisiaj budżet Rada daje Zarządowi przyzwolenie na tą inwestycję jak również na budowę ronda przy Starostwie. Zgodził się, iż te inwestycje należy wykonać, lecz na dzień dzisiejszy ważniejsze są inwestycje w oświacie.
Kończąc stwierdził, iż według niego przedłożony projekt budżetu to tzw. „pomroczność jasna”. Twierdzi się, że tak jest wiedząc, że tak nie jest. Taka sytuacja jest niepoważna. Wobec powyższego ponownie wniósł o wycofanie pkt 8 z porządku dzisiejszych obrad.
Ryszard Wenta - Wicestarosta zaproponował, aby na dzisiejszej sesji przyjąć przedłożony projekt budżet powiatu na 2005 rok. Przekazał, iż na samym początku pracy nad budżetem Zarząd otrzymał z ministerstwa finansów informację, że część oświatowa subwencji ogólnej będzie wynosiła 21.532.527 zł. Zarząd zdawał sobie sprawę, iż z pewnością kwota ta ulegnie weryfikacji, gdyż z materiałów i komentarzy, które przysłano z ministerstwa wynikało, iż subwencja wzroście o 2.865 tys. zł. Zarząd uznał, iż jest to niemożliwe, stąd taka, a nie inna konstrukcja budżetu dotycząca jednostek oświatowych.
Dalej poinformował, iż od początku kadencji przyjęto zasadę, iż subwencja oświatowa oraz dochody własne w całości są przekazywane na oświatę. Tak też ma być i w tym roku i zapisy w budżecie w pełni to odzwierciedlają. Stąd między innymi została utworzona tak wysoka rezerwa celowa i tak wysoka kwota na remonty i modernizację, bo aż 1695 tys. zł. W rozmowach z komisją oraz dyrektorami szkół Zarząd zapewniał, iż na remonty i inwestycje ujęte w planie remontów (20 pozycji, które mają być zrealizowane do 2006 r.) zostanie zabezpieczona kwota na poziomie 500 tys. zł.
W chwili obecnej sytuacja uległa zmianie, gdyż 14 stycznia br. Zarząd otrzymał informację, że subwencja oświatowa uległa zmniejszeniu do kwoty 19.759 tys. zł. Dodał, iż na dzień dzisiejszy trudno tę informację zweryfikować, gdyż w ślad za nią nie została przekazana tzw. metryczka, czyli sposób naliczenia subwencji. Zapewnił, iż w momencie powzięcia przez Zarząd informacji, co do ostatecznej wielkości subwencji oświatowej, zostaną przeprowadzone szerokie konsultacje w wyniku których Zarząd przygotuje odpowiednią korektę budżetu.
Dalej przekazał, iż projekt budżetu na 2005 rok został zaplanowany na bezpiecznym poziomie dla wszystkich jednostek, w tym także dla jednostek oświatowych. Wszystkie placówki otrzymały większe środki w porównaniu z ubiegłym rokiem. Zapewnił, iż nawet w przypadku, gdyby nie udało się zweryfikować informacji ministra finansów o zmniejszeniu subwencji, budżety wszystkich jednostek będą zabezpieczone na poziomie gwarantującym realizację ich zadań. Również zabezpieczona będzie realizacja zadań ujętych w rezerwie celowej. Dodał, iż przyjęcie przez Radę budżetu w proponowanym kształcie będzie jednocześnie zobowiązaniem dla Zarządu Powiatu do wywiązania się z przyjętego planu remontów w oświacie. Przypomniał, iż w ubiegłym roku na powyższe remonty założono kwotę w wysokości 500 tys. zł, zaś faktyczne wykonanie ukształtowało się na poziomie 1 mln zł. Stwierdził, iż w świetle tego nie można zarzucać Zarządowi, iż nie dba o oświatę i że nie traktuje jej priorytetowo. Dodał, iż dwa lata temu sytuacja była podobna.
Kończąc stwierdził, iż trudno było wpisać do projektu budżetu na inwestycje i remonty w oświacie kwotę 1.695 tys. zł skoro wiadomo było iż jest ona z winy ministerstwa finansów przeszacowana.

Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż okazuje się, że Rada w dniu dzisiejszym ma przyjąć budżet „w stylu angielskim” - inaczej się pisze, a inaczej czyta. Dodał, iż Starosta wyjaśnił, jak należy czytać ten dokument, a mianowicie, że jest napisane 1.695 tys., ale należy czytać 500 tys. zł . Jego zdaniem budżet to nie jest „gdybanie”, lecz to jest księgowość i na jego podstawie Rada ma rzetelnie pracować.
Dalej przekazał, iż Starosta powołuje się na plan inwestycji i remontów w oświacie, który większości radnych nie jest znany. Nie jest to bowiem dokument przyjmowany przez Radę, a jedynie informacja przekazana członkom Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki z realizacji której nie będzie można Zarządu rozliczyć.

Radny Tomasz Tutak w uzupełnieniu wypowiedzi Wicestarosty stwierdził, iż z ubolewaniem przyjął niektóre stwierdzenia radnego A. Bladoszewskiego, który jest doskonałym fachowcem w sprawach oświaty i wie jakie są realia i w jaki sposób formułuje się budżet, a pomimo tego prowadzi jakąś grę.
Zwracając się do radnego A. Bladoszewskiego, poinformował, iż spośród 20 priorytetowych zadań zawartych w opracowanym przez Zarząd planie remontów i inwestycji w oświacie (który radny A. Bladoszewski nazwał planem marzeń) w 2004 roku zostało zrealizowanych aż 7 następujących inwestycji:
1. wymiana pokrycia dachowego na budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1,
2. wymiana okien w pracowni szkolenia praktycznego Zespołu Szkół gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu,
3. wymiana rozdzielnicy głównej i przeniesienie układu pomiarowego przed budynek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1,
4. budowa kanalizacji w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2
5. ocieplenie ścian budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego,
6. kapitalny remont dachu na budynku głównym Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu,
7. wymiana okien w Zespole Szkól Ogólnokształcących Nr 1
Zapytał, czy to jest takie „nic” i czy to jest plan marzeń. Dodał, iż wreszcie czas powiedzieć, że nie tylko poprzedni Zarząd miał sukcesy, ale jego następcy również potrafią coś zrobić. I może w końcu czas pochylić głowę i nie przeszkadzać.

Radny Waldemar Walkusz złożył wniosek o zdjęcie z porządku dzisiejszych obrad pkt 9 dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005.
Uzasadniając swój wniosek przypomniał, iż w ubiegłym roku bardzo wiele kontrowersji budził sposób przyznania nagród dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Poinformował, iż wówczas w czasie obrad Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki spierał się o inny sposób przydzielania tych nagród, jak również o to, iż jest to nagroda Starosty, a nie Zarządu Powiatu. Usłyszał wtedy, że w odpowiednim momencie będzie można przedstawić swoje wnioski i propozycje i zmienić uchwałę, którą Rada podjęła. Wyraził ubolewanie, iż w dniu dzisiejszym kiedy był na to czas, gdyż na 30 min przed sesją Komisja Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki odbywała swoje posiedzenie, usłyszał od członka Zarządu - Tomasz Tutaka, że odpowiednie materiały zostały do Komisji złożone już dwa tygodnie wcześniej. Dodał, iż Zarząd wiedział, iż Komisja odbywa posiedzenie przed feriami i gdyby chciał, to przekazał by projekt uchwały wcześniej.
Poinformował, iż także na dzisiejszym spotkaniu Komisji padła argumentacja, iż uchwała ma obowiązywać od 1 stycznia br. Zapytał, co wobec tego robił Zarząd w grudniu. Najistotniejsze jednak według niego jest to, że mając ubiegłoroczne doświadczenia, w dalszym ciągu Starosta nie ma nic do powiedzenia w temacie przyznawania „Nagród Starosty”. Dlatego też proponował, aby zmienić zapis i wnieść odpowiednie poprawki, lecz w dniu dzisiejszym nie udało się dojść do porozumienia. Przekazał, iż z tego co usłyszał, Komisja wyraziła wolę ponownego spotkania się w dniu dzisiejszym, przed rozpatrzeniem projektu uchwały na sesji. Uznał, iż jest to „kabaretowe” podejście do sprawy. Według niego uchwała jest nieprzygotowana i aby ponownie nie dopuścić do podjęcia złej uchwały należy ją zdjąć z porządku dzisiejszych obrad. Dodał, iż skoro nie została przyjęta przed 1 stycznia 2005 roku to nic się nie stanie, jeśli Rada podejmie ją w lutym.
Następnie, zwracając się do Starosty stwierdził, iż współczuje mu pracy z takim Zarządem. W uchwale która została przedstawiona radnym jest zapis, który mówi, że to tylko Zarząd Powiatu z własnej inicjatywy lub na wniosek Wicestarosty bądź kierownika Wydziału wskazuje osobę do nagrody. Tak więc Starosta przyznając swoją nagrodę nie ma nawet prawa wnioskowania o nią.

Małgorzata Szauła - przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż istotnie na 30 min. przed rozpoczęciem dzisiejszej sesji Komisja odbyła swoje posiedzenie. Jednak Komisja ustaliła, iż spotka się ponownie przed realizacją punktu dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005, gdyż nie miała ważnych informacji dotyczących ewentualnego wprowadzenia proponowanych poprawek. Uznała, iż tych poprawek nie jest tak dużo, aby stanowić miały przeszkodę w podjęciu uchwały w dniu dzisiejszym.

Radny Tomasz Tutak stwierdził, iż faktycznie projekt powyższej uchwały trafił do Komisji w dniu w którym odbywała ona swoje posiedzenie przed feriami. Uznał, iż radny Waldemar Walkusz miał rację twierdząc, że powinna ona trafić tam wcześniej. Byłoby wówczas znacznie mniej problemów. Nie mniej jednak nie został popełniony żaden błąd proceduralny.
Dalej poinformował, iż w momencie gdy radny Waldemar Walkusz, obrażony jego słowami, opuścił posiedzenie Komisji, radni uzgodnili wszystkie sporne wnioski, również te zgłoszone przez radnego Walkusza. Uznał, iż nie warto kruszyć kopii, gdyż sprawa została wyjaśniona, w związku z tym zdejmowanie powyższego projektu uchwały z porządku dzisiejszych obrad byłoby wysoce niefortunne.

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek radnego Andrzeja Bladoszewskiego o wycofanie z porządku dzisiejszych obrad pkt 8 dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.

Rada w obecności 16 radnych - 3 głosami „za” przy 10 głosach „przeciwnych” oraz 3 głosach „wstrzymujących” odrzuciła powyższy wniosek.

Dalej Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek radnego Waldemara Walkusza o wycofanie z porządku dzisiejszych obrad pkt 9 dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski, dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005.

Rada w obecności 16 radnych - 3 głosami „za” przy 10 głosach „przeciwnych” oraz 3 głosach „wstrzymujących” odrzuciła powyższy wniosek.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z ostatniej sesji.

Wobec powyższego Rada w obecności 16 radnych - jednogłośnie przyjęła protokół nr XXVII/04 z dnia 28 grudnia 2004 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Nie zgłoszono żadnych interpelacji ani zapytań.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 16 grudnia 2004 r. do 10 stycznia 2005 roku

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady i prac Zarządu w okresie od 16 grudnia 2004 r. 10 stycznia 2005 r. radni otrzymali w materiałach na dzisiejszą sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Ad. 6
Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok

Witold Piórkowski - Starosta Lęborski przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Między innymi przekazał, iż w dniu 10 stycznia 2005 roku minęła I kadencja Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która działa na podstawie art. 38 ustawy o samorządzie powiatowym, a powoływana jest w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Komisja powołana została zarządzeniem Starosty w dniu 10 stycznia 2002 r. Skład Komisji w kadencji 2002-2004 ulegał dwukrotnie zmianie. Członkostwo w Komisji radnych Andrzej Dudy i Ryszarda Wenty delegowanych przez Radę Powiatu ustało w 2002 r. wraz z wygaśnięciem ich mandatu. Uchwałą Rady Powiatu Lęborskiego nr IV/28/03 z dnia 14 lutego 2003 r. delegowany na członka Komisji został radny Tadeusz Piechowski i ponownie Ryszard Wenta.
Z uwagi na fakt przeniesienia pana podinsp. Jarosława Jędrzejczyka do pełnienia służby na stanowisku Komendanta Powiatowego Policji w Kwidzynie na jego miejsce delegowany został 19.12.2003 r. przez Komendanta Powiatowego Policji asp. sztab. Andrzej Cychosz.
W pracach komisji uczestniczył również Prokurator Rejonowy Pan Henryk Szubelak.
W tym miejscu podziękował wszystkim członkom Komisji, którzy pracowali w tej kadencji za ich aktywny i twórczy udział w posiedzeniach Komisji. Dodał, iż była to kadencja pionierska. Komisja działała w okresie, gdzie nie były i nadal nie są określone wzorce jej działania, a przepisy są nieprecyzyjne.
Również brak precyzyjnych unormowań zależności pomiędzy Starostą a szefami służb, inspekcji i straży powodowało problemy w określeniu kompetencji Komisji oraz zasad realizacji zadań i współpracy z tymi jednostkami. Według ustawy o samorządzie powiatowym Starosta jest zwierzchnikiem szefów powiatowych służb, inspekcji i straży, jednak w praktyce zwierzchnictwo to stało się iluzoryczne. Obecnie najbardziej związana z samorządem powiatowym jest jedynie straż pożarna.
Dalej poinformował, iż w czasie upływającej kadencji Komisja odbyła 11 posiedzeń, w tym trzy wspólne z Komisją Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa Rady Powiatu Lęborskiego.
Wnioski wypracowane podczas posiedzeń komisji były między innymi podstawą do podjęcia przez Starostę następujących działań:
· Wystąpienia do Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku z prośbami o zasilenie Komendy Powiatowej Policji w Lęborku nowymi etatami w takiej ilości, aby powiększyć· stan osobowy jednostek terenowych i służby patrolowej. Celem działań jest utrzymanie Komisariatu Policji w Łebie, stworzenie w Cewicach i Nowej Wsi Lęborskiej Posterunków Policji oraz zwiększenie liczby policjantów prewencji, patrolujących ulice Lęborka. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że obecnie nie ma możliwości zwiększenia etatów Komendy. Jednak dzięki staraniom Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku uzyskano przyzwolenie na uruchomienie 12 miejsc pracy na obecnie nieobsadzonych stanowiskach.
· Podejmowania działań w celu skierowania dodatkowych sił i środków policyjnych na okres sezonu letniego do Łeby. Corocznie Komenda Powiatowa Policji otrzymała wsparcie w postaci 20 policjantów dodatkowo przydzielonych przez Komendanta Wojewódzkiego Policji.
· Wystąpienia do Wojewody Pomorskiego z prośbą o ujęcie w Wojewódzkim Planie Zabezpieczenia Medycznego Działań Ratowniczych utworzenia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lęborku.
· Przekazania na podstawie umowy darowizny na rzecz Straży Granicznej w Łebie paliwa do wykorzystania podczas wspólnych patroli z policją, poświęconych utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa w sezonie letnim na łączną kwotę 5 tys. zł.
Kończąc stwierdził, iż na działalność Komisji w latach 2002-2004 nie wydatkowano środków własnych z budżetu powiatu. Obsługę administracyjno - biurową zapewnił Wydział ds. Porządku Publicznego, Obronności i Zapobiegania Klęskom Żywiołowym Starostwa.

Ad. 7
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2005

Witold Piórkowski - Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2005 oraz podjęcie uchwały.

Zygmunt Lisiecki - przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, rolnictwa i Leśnictwa poinformował, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Tadeusz Piechowski - Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja również wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVIII/175/05 w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2005.
Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok

Witold Piórkowski - Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.
Następnie zapoznał radnych z treścią uchwały Nr 78/II/2004 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 10 grudnia 2004 r. w sprawie opinii o projekcie budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami.
Uchwała stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
W dalszej części wypowiedzi poinformował, iż subwencja oświatowa uległa zmniejszeniu i nawet gdyby dzisiaj dokonano zmian to byłyby one przedwczesne. Zarząd po otrzymaniu szczegółowej metryczki dokona analizy wyliczeń i odwoła się w tej sprawie do Ministerstwa Finansów. Dodał, iż w sprawie w/w subwencji zdecydowany protest do Prezesa Rady Ministrów wystosowały: Związek Powiatów Polskich, Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich i Unia Miasteczek Polskich.
Następnie poinformował, iż Ministerstwo Finansów przyjęło dane dotyczące części oświatowej subwencji ogólnej na podstawie informacji przekazanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Dane te zostały przekazane do jednostek samorządowych, a następnie Minister Edukacji kontynuował prace, czego wynikiem był przedstawiony nowy zaskakujący wszystkich algorytm.
W dalszej części wypowiedzi poinformował, iż powstała niespójność pomiędzy projektem uchwały budżetowej a przyjętą uchwałą w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2005. Wyjaśnił, iż sytuacja taka zaistniała z powodu przychodów uzyskanych z Urzędu Marszałkowskiego, który sukcesywnie środki te przekazywał, także jeszcze w miesiącu styczniu br. Dodał, iż różnica wynosi 25. 562 zł, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w uchwale budżetowej. Wobec powyższego zaproponował, aby stan konta PFOŚ i GW na koniec 2005 roku wynosił 100.100 zł.
Następnie przedstawił załącznik nr 8 do uchwały budżetowej uwzględniający powyższe zmiany.
Załącznik stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Tadeusz Piechowski - przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przedstawił opinię Komisji.
Opinia stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Jednocześnie poinformował, iż wszystkie stałe Komisje Rady zaopiniowały projekt budżetu powiatu na 2005 rok pozytywnie, w zakresach zadań związanych ze swoimi kompetencji

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski poinformował, iż jego zdaniem, to co się tutaj dzieje jest pewnego rodzaju partyzantką ze strony Zarządu Powiatu. Dodał, iż nie można jednego z najpoważniejszych zadań Powiatu jakim jest edukacja, traktować w ten sposób, że nie będzie się mówiło jaka inwestycja będzie wykonana w danym roku oraz kto i na ile może liczyć. Rozumie, iż ktoś kto ma swoją koncepcję pracy może odebrać to jako przeszkadzanie.
W dalszej części wypowiedzi poinformował, iż docenia wysiłki radnego Tomasza Tutaka oraz całego Zarządu i wie, że zrobiono dużo dla oświaty. Dodał, iż Komisja Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki również wiele osiągnęła i była inspiratorem wielu spraw, min. zbierała informacje na temat potrzeb remontowych w poszczególnych placówkach, z którymi następnie wystąpiła do Zarządu Powiatu.
Dalej przekazał, iż domagania się jawności działań w oświacie nie należy traktować jako przeszkadzania. Radny musi być człowiekiem świadomym, musi przede wszystkim wiedzieć, na co Zarząd przeznacza środki finansowe, za które odpowiedzialna jest cała Rada. To Rada głosując dzisiaj da Zarządowi przyzwolenie na takie, a nie inne wydawanie pieniędzy. W związku z tym nie może się zgodzić z takim planem inwestycji i remontów, ponieważ otwiera on furtkę do działań, które nie są zadaniami priorytetowymi i w pewnym sensie zamyka ją inwestycjom oświatowym. To co jest napisane musi być praktycznie realizowane, ponieważ z tego Zarząd będzie się musiał rozliczyć. Wydatki majątkowe wynoszą około 802 tys. zł i jeśli budżet zostanie przyjęty, to ta kwota będzie obowiązywała Zarząd. Z pozostałych wydatków nie będzie się on musiał rozliczyć. Ponownie stwierdził, iż absolutnie nie może się z tym zgodzić, ponieważ w planie inwestycji i remontów musi być konkretnie napisane jakie zadanie należy wykonać.
Następnie zapytał na jakiej zasadzie będą rozdzielane pieniądze i który z dyrektorów je otrzyma, jeśli Rada, po wprowadzonej korekcie przekaże dodatkowe środki w wys. 500 tys. zł. Dodał, iż plan przyjęty przez Zarzad nie określa w jakiej kolejności i w jakich terminach będą wykonywane poszczególne zadania. Dodał, że jeżeli nie jest „czarno na białym” napisane, to zawsze można snuć różne domysły.
Kończąc poinformował, iż według niego błędem merytorycznym jest nie zapisanie w inwestycjach i wydatkach majątkowych tego, co zakłada się jako wydatki majątkowe.

Ryszard Wenta - Wicestarosta poinformował, iż Zarząd uważa, iż partyzantka jest stosowana w stosunku do naszego oraz innych powiatów przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Zarząd od początku uznał, że subwencja oświatowa była przeszacowana. Dodał, iż pani Skarbnik wielokrotnie kontaktowała się z Regionalną Izbą Obrachunkową i pytała, czy tą kwotę można urealnić do liczby uczniów oraz kwoty przyznanej w roku ubiegłym. Niestety nie można było takiej korekty wprowadzić. Obowiązkiem było zawarcie w projekcie budżetu powiatu kwoty w wysokości przekazanej w październiku ubiegłego roku przez Ministerstwo Finansów.
Dalej przekazał, iż swoistego rodzaju partyzantką i ignorowaniem samorządów przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu jest przekazanie kwoty bez wyliczeń szczegółowych. Dodał, iż Zarząd Powiatu od początku twierdził, iż inwestycji w oświacie nie wykona się na poziomie 1.695 tys. zł. Powtarzano to wielokrotnie dyrektorom szkół, którzy w oparciu o w miarę realne środki skonstruowali swoje plany finansowe. W związku z tym nawet jeśli dojdzie do zmniejszenia wysokości subwencji w takim wymiarze w jakim zasugerowało Ministerstwo Finansów, funkcjonowanie placówek nie zostanie zachwiane.

Radny Tomasz Tutak stwierdził, iż gdyby w ubiegłym roku ktoś powiedział mu, że z przygotowanego planu inwestycyjnego w oświacie zostanie zrealizowanych aż 7 pozycji, to uznałby to za zbyt duży optymizm. Przekazał, iż liczył, że uda się wykonać 3-4 inwestycje. Zwracając się do radnego A. Bladoszewskiego zapytał w którym roku, od momentu powstania Powiatu, udało się zaabsorbować aż tyle środków na remonty i inwestycje co w 2004. Uznał, iż jest to bardzo duży sukces, większy niżby się spodziewał.
Dalej poinformował, iż plan inwestycji i remontów o który cały czas toczy się spór i który, jak twierdzi radny A. Bladoszewski, jest znany tylko Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, jest bardzo ważnym dokumentem, gdyż pozwolił dużo spraw uporządkować. W planie tym zostały kolejno zapisane poszczególne inwestycje i według tej kolejności będą one realizowane, tak aby uniknąć posądzenia, że jednego dyrektora lubi się więcej, a drugiego mniej. Zapewnił, iż Zarząd będzie dokładał wszelkich starań, aby w tym roku zrobić tyle samo co w ubiegłym, ale patrząc realnie pewnie się to nie uda.
Przekazał, iż wpływ na wielkość środków będzie miała także zmiana przepisów dotyczących dofinansowania inwestycji z ministerstwa edukacji narodowej i sportu. W bieżącym roku zamiast 1% rezerwy zostało wprowadzone 0,6%. Nie mniej jednak Zarząd będzie podejmował próby pozyskania dodatkowych środków z innych źródeł, np. z Urzędu Marszałkowskiego, Unii Europejskiej itp.

Radny Andrzej Bladoszewski nawiązując do wypowiedzi radnego Tomasza Tutaka stwierdził, iż już coś osiągnięto w kwestii planu inwestycji i remontów w oświacie , gdyż to co nie zostało oficjalnie zapisane, zostało oficjalnie powiedziane i znajdzie się w protokole. Dodał, iż radny Tomasz Tutak jako członek Zarządu już się tak szybko nie będzie mógł wycofać z tego co powiedział i Zarząd będzie musiał realizować plan w takiej kolejności jak zostało to zapisane.
Ponownie stwierdził, iż chodzi mu o to, że każdą kwotę można zapisać w postaci tego, co się konkretnie planuje zrobić, a nie zmuszać radnych do głosowania „w ciemno”. Również dyrektorzy szkół nie wiedzą, jakie inwestycje będą w tym roku realizowane.
Dalej przypomniał, iż w ubiegłym roku podczas konstruowania budżetu panowało wielkie przygnębienie i Zarząd twierdził, iż jest bardzo mało środków. W tym roku jest tak wielki optymizm, że zapisano kwotę 1.600 tys. zł, dużo więcej niż można się było spodziewać. Uznał, iż należało zrobić konkretny i rzetelny plan finansowy i ująć w nim tyle inwestycji na ile będzie stać Powiat.
Stwierdził, iż nie może się zgodzić z takim podejściem do sprawy i nie będzie głosował za przedstawionym budżetem. Dodał, iż według niego, w przypadku podjęcia w dniu dzisiejszym uchwały budżetowej, wykonanie ogrodzenia wokół budynku Starostwa oraz uporządkowanie ronda będzie traktowane jako priorytet, a jego zdaniem, są ważniejsze zadania do wykonania w Powiecie.

Radny Tadeusz Piechowski złożył wniosek o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania.

Rada w obecności 16 radnych - 12 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” oraz 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr XXVIII/176/05 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady ogłosiła przerwę w celu odbycia przez Komisję Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki krótkiego posiedzenia.

Po przerwie przystąpiła do realizacji pkt 9.



Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski, dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005

Ryszard Wenta - Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski, dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005 uwzględniający złożone przez Komisję Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poprawki.

Małgorzata Szauła - przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż Komisja po uwzględnieniu przez Zarząd Powiatu zgłoszonych przez nią poprawek zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Waldemar Walkusz wyraził zadowolenie z faktu uwzględnienia poprawek Komisji. Nie mniej jednak stwierdził, iż umknęła kwestia dotycząca opiniowania przez Komisję nagród dla nauczycieli. Poinformował, iż z regulaminu pracy komisji Rady wynika, iż powinno to być także przedstawione do zaopiniowania Komisji, lecz w ubiegłym roku, usłyszał, że zgodnie z obowiązującą uchwałą Komisji nic do tego. Wobec powyższego złożył wniosek o dodanie w ust. 2 pkt 6 pptk 2 zapisu „oraz Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki.

Danuta Mikołajczyk - przewodnicząca Rady poprosiła o sprecyzowanie wniosku na piśmie.

Radny Waldemar Walkusz wyjaśnił, iż chodzi mu oto, aby również i propozycje tych nagród były przedstawione Komisji do zaopiniowania. Dodał, iż z pewnością nie będzie takiej sytuacji, że komisja wyda negatywną opinię co do nagrody proponowanej przez dyrektora, lecz radni chcieli by mieć taką wiedzę.

Ryszard Wenta - Wicestarosta stwierdził, iż wniosek jest zasadny. Zapewnił, iż Zarząd będzie również te propozycje nagród przedstawiał Komisji do zaopiniowania.

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVIII/177/05 w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski, dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród w roku 2005.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Sprawozdania stałych komisji Rady Powiatu Lęborskiego z pracy w II półroczu 2004 roku

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż radni otrzymali w materiałach na sesję sprawozdania stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego z pracy w II półroczu 2004 roku.
Zapytała czy radni wnoszą uwagi do przedłożonych sprawozdań.
Wobec braku uwag stwierdziła, iż powyższe sprawozdania zostały przyjęte.
Sprawozdania stanowią odpowiednio załączniki nr: 11, 12, 13, 14 i 15 do niniejszego protokołu.




Ad. 11
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Nie zgłoszono żadnych interpelacji ani zapytań.

Ad. 12
Wnioski i oświadczenia radnych

Nie zgłoszono żadnych wniosków ani oświadczeń.

Ad. 13
Zamknięcie obrad

Wobec zrealizowania porządku dzisiejszych obrad Danuta Mikołajczyk zamknęła XXVIII sesję Rady Powiatu Lęborskiego.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..