2016-04-20

Protokół nr XXXVI/05

Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzeniu quorum

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła XXXVI sesję Rady Powiatu Lęborskiego i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Ad. 2
Przedstawienie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 12 października do 15 listopada 2005 roku.
6. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i kontroli żywności.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok oraz podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVII/86/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 2 czerwca 2000 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali mieszkalnych ich najemcom i określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych dla najemców tych lokali wraz ze sprzedażą udziału w gruncie oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały uchylającego uchwałę nr XVII/119/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiących mienie Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zrzeczenia się nieruchomości będących własnością Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja – bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXX/183/2005 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18.03.2005 roku w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2005 roku oraz podjęcie uchwały.
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2006 rok oraz podjęcie uchwały.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania w 2006 roku nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski oraz podjęcie uchwały.
19. Rozpatrzenie pisma Rzecznika Praw Obywatelskich nr RPO-510470-V-AK/05 z dnia 6 października 2005 roku.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
21. Wnioski i oświadczenia radnych.
22. Zamknięcie obrad.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z ostatniej sesji.
W związku z powyższym Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXXV/05 z dnia 21 października 2005 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Radny Waldemar Walkusz nawiązując do sprawozdania Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu Lęborskiego i prac Zarządu w okresie od 12 października do 15 listopada 2005 roku poprosił o wyjaśnienie negatywnej decyzji Zarządu w sprawie wniosku p. Sławomira Twardziaka o przedłużenie umowy dzierżawy części nieruchomości nr 11/20 i 46/7 na okres powyżej 1 roku.
Następnie wysunął następujące zapytania:
1. Na czym polega uciążliwość działalności p. Sławomira Twardziaka?
2. Czym kierował się Zarząd kierując pismo do p. Sławomira Twardziaka z dnia 10.11.2005 r., które zawiera następujące treści: „ Uprzejmie informuje, iż Zarząd Powiatu Lęborskiego wnikliwie przeanalizował sprawę lokalizacji schroniska dla zwierząt w miejscowości Małoszyce, które prowadzone jest przez pana na bazie dzierżawionej nieruchomości. Zarząd Powiatu Lęborskiego postanowił negatywnie odnieść się do wniosku z uwagi na działalność schroniska bezpośrednio na terenie zabudowy mieszkalnej. Zarząd rozpatruje możliwość zawarcia z panem umowy dzierżawy na okres poniżej 3 lat, ale warunkuje w niej zawarcie zmiany sposoby korzystania z nieruchomości wykluczając cel schronisko dla zwierząt. Wskazuje możliwość zawarcia umowy dzierżawy na inną działalność, np. agroturystykę”.
3. W wypadku nie przedłużenia dzierżawy p. Sławomirowi Twardziakowi, jakie Zarząd ma plany względem zagospodarowania tego terenu oraz co uczyni z mieszczącymi się tam budynkami?
4. Kto zwróci koszty związane z modernizacją terenu oraz budynków schroniska poniesione przez rodzinę Twardziaków?
Następnie poinformował, iż gdy był członkiem Zarządu Powiatu Lęborskiego w poprzedniej kadencji, schronisko zlokalizowane było w Redkowicach nieopodal domostw, co stanowiło uciążliwości działalności tego schroniska. Wówczas Zarząd jednogłośnie podjął decyzję, iż istnieje konieczność dalszego funkcjonowania schroniska na terenie powiatu lęborskiego. Rozpoczęliśmy poszukiwania nowego miejsca dla schroniska. Dodał także, iż uczestniczył w posiedzeniach Zarządu, kiedy prowadzono rozmowy na temat tego, iż odpowiednim miejscem dla umiejscowienia schroniska są opuszczone budynki, po byłych PGR-ach w Małoszycach. Następnie ustalono, iż p. Twardziak otrzyma zgodę na dzierżawę, natomiast kolejna umowa miała być na zasadzie dzierżawy powyżej 3 lat z prawem pierwokupu.
Oznajmił, iż udał się do schroniska celem bliższego zapoznania się z działalnością schroniska. Wyjaśnił, iż wykonał rozeznanie dotyczące kosztów, które poniósł p. Twardziak i stwierdził, iż jest to na dzień dzisiejszy ok. 300.000 zł, z wyłączeniem pracy własnej. Nadmienił, iż po upływie 4 lat postawiono warunek (prowadzenie działalności agroturystycznej) dotyczący przedłużenia dzierżawy tych obiektów nie biorąc pod uwagę pracy włożonej przez właściciela schroniska oraz jego wkładu pieniężnego, jak również zaangażowania całej jego rodziny w prowadzenie placówki.
Poinformował, iż p. Twardziak poczynił już kolejne zakupy niezbędne do polepszenia warunków funkcjonowania tego schroniska. Dodał, iż właściciel prowadzi także działalność edukacyjną dla młodzieży szkolnej z terenu powiatu lęborskiego w swym schronisku. Stwierdził, iż z nieoficjalnych źródeł wie, że kilka osób interesuje się zakupem omawianego terenu.

Radny Zygmunt Lisiecki z upoważnienia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa wniósł, aby Zarząd Powiatu Lęborskiego powtórnie przeanalizował sprawę nie przedłużenia umowy dzierżawnej właścicielowi schroniska dla zwierząt w Małoszycach p. Sławomirowi Twardziakowi. W tej sprawie komisja zajęła stanowisko 30.06.2005 r. jednoznacznie popierając zarówno obsadę personalną, jak i lokalizację schroniska. Po uprzednich konsultacjach z Powiatowym Lekarzem Weterynarii komisja przyjęła stanowisko, iż dla dobra powiatu schronisko powinno nadal funkcjonować.
Podsumowując wypowiedź zaapelował do członków Zarządu Powiatu Lęborskiego, aby przy ponownej analizie problemu wzięli pod uwagę opinię komisji oraz Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Następnie powiadomił, iż od kilku dni widać wyraźne ślady zanieczyszczeń ściekami rzeki Łeby. Poinformował, iż dokonano pewnych ustaleń w tej sprawie. Poprosił również w imieniu Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, aby Starosta Lęborski osobiście nadzorował przebieg dalszych zdarzeń zmierzających ku rozwiązaniu źródła zanieczyszczeń oraz aby doprowadzić do wyeliminowania tego typu zdarzeń w przyszłości.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 12 października do 15 listopada 2005 roku.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przekazała, iż powyższe sprawozdanie radni otrzymali w materiałach na sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Następnie Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przeszła do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 6
Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i kontroli żywności.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż powyższą informację radni otrzymali w materiałach na sesję.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Zbigniew Barański – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny poinformował, iż w związku z tym, że radni otrzymali obszerny materiał nt. „stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i kontroli żywności” przed sesją, skupi się na czterech najważniejszych uwagach ujętych w sprawozdaniu.
Pierwszy problem to dostosowanie technologii uzdatniania wód podziemnych do jakości wymaganej dla wody do spożycia. Dodał, iż z opracowania wynika jednoznacznie, że stan jakości wody na terenach wiejskich ulega pogorszeniu. Oznajmił, iż łączna ilość skontrolowanych wodociągów wynosi 87. Stanowiły one 100 % wodociągów znajdujących się w ewidencji stacji sanitarno-epidemiologicznej (w miastach 5 urządzeń, na terenach wiejskich 82 urządzenia). Wodę dobrą, tj. wodę spełniającą wymogi określone przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia dostarczano w 55,2 % skontrolowanych wodociągów. W miastach 100 % wodociągów spełnia owe wymogi, natomiast na terenach wiejskich odsetek ten wynosi 52,4 %.
Dalej przekazał, iż kolejnym tematem wartym omówienia jest zmniejszanie narażenia pracowników na ekspozycję czynników szkodliwych dla zdrowia. Poinformował, iż w 2004 roku stwierdzono, że na co czwartym zbadanym stanowisku pracy pracownicy są narażeni na utratę zdrowia. Nadmienił, iż badania robione są zgodnie z przepisami zawartymi w kodeksie pracy na zlecenie podmiotu gospodarczego.
Trzecim problemem jest dostosowanie zakładów opieki zdrowotnej do nowych wymogów określonych rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, które obowiązuje od 22 czerwca 2005 roku i muszą zostać wdrożone w życie do 2008 roku. Szczególny problem występuje w SPS ZOZ w Lęborku, gdzie w dalszym ciągu nie są spełnione wymogi rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 21 września 1992 roku.
Przekazał, iż wraz ze wzrostem ilości badań żywności na terenie powiatu rośnie liczba zatruć pokarmowych ogółem. Oznajmił, iż wnioski te zostały wyciągnięte tylko w ciągu rocznej obserwacji tego zjawiska.
Na zakończenie poinformował, iż od 10 do 12 lipca 2005 roku stacja sanitarno-epidemiologiczna przechodziła proces akredytacji. Po przeprowadzonej kontroli Polskie Centrum Akredytacji przyjęło w całości system oddziału laboratoryjnego. Nadmienił, iż zostały wprowadzone zmiany tylko w systemie spójności pomiarowej. W październiku br. stacja miała otrzymać numer certyfikacyjny, który prawdopodobnie (jak tłumaczy kierownictwo PCA) nie dotarł do chwili obecnej z uwagi na zmianę siedziby placówki i związane z tym prace.
Ponadto złożył serdeczne podziękowania dla Starostwa Powiatowego w Lęborku oraz Rady Powiatu Lęborskiego za udzieloną pomoc przy uzyskaniu certyfikacji laboratorium.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję:

Radny Tadeusz Piechowski zwrócił się z zapytaniem, jaka jest sytuacja w SPS ZOZ w Lęborku pod względem sanitarnym.

Zbigniew Barański – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśnił, iż w przedłożonych materiałach bardzo szczegółowo opisuje sytuację szpitala lęborskiego pod względem sanitarnym. Szpital nadal nie spełnia wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1992 roku. W 2004 roku nastąpiła tylko nieznaczna poprawa stanu technicznego, funkcjonalności i wyposażenia obiektu szpitalnego. Jednak nie uległ zmianie zły stan techniczny w oddziałach: chorób wewnętrznych i kardiologii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ginekologii, psychiatrycznym, trakcie operacyjnym oraz laboratorium centralnym. Stosowne decyzje zostały wydane w latach poprzednich. Zmodernizowano natomiast pomieszczenia pod oddział ratownictwa medycznego oraz izby przyjęć. Dodał, iż o wszystkich poczynaniach w tej sprawie na bieżąco był informowany Zarząd Powiatu Lęborskiego.
Jednakże mimo wszelkich trudności dodał, iż uzyskał rzetelne zobowiązania dyrektora SPS ZOZ w Lęborku o jak najszybszym trybie spełnienia wymogów stacji sanitarno-epidemiologicznej.

Radna Małgorzata Szauła odnosząc się do wypowiedzi pana Zbigniewa Barańskiego w sprawie obowiązku badania jakości wody w placówkach żywieniowych zwróciła się z zapytaniem w sprawie tego, na kim spoczywa ten obowiązek w gospodarstwach domowych?

Zbigniew Barański – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśnił, iż w oparciu o Ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków stację sanitarno-epidemiologiczną obejmuje tylko monitoring rządowy, czyli nadzór nad urządzeniami do zaopatrzenia w wodę (wodociągi). Oprócz tego każdy podmiot gospodarczy związany z żywieniem powinien prowadzić tzw. monitoring wewnętrzny. Ustawa nie określa dokładnych terminów i częstotliwości badania jakości wody w tych podmiotach. Dodał, iż jest to tzw. dobra praktyka produkcyjna, wprowadzenie krytycznej analizy punktów kontrolnych. Właściciele punktów gastronomicznych sami określają częstotliwość poboru wody celem zbadania jej jakości.

Radna Adela Muzykiewicz odnosząc się do wypowiedzi pana Zbigniewa Barańskiego w sprawie dostosowanie zakładów opieki zdrowotnej do nowych wymogów określonych rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, które obowiązuje od. 22 czerwca 2005 roku i muszą zostać wdrożone w życie do 2008 roku zwróciła się z zapytaniem, jak przepisy te odnoszą się do Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Zbigniew Barański – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśnił, iż chodzi głównie o spełnienie wymogu dostępności osób niepełnosprawnych do obiektu, wydzielenia magazynków czystościowych oraz stanowisk lub pomieszczeń do spożywania posiłków. W 50 % Prywatnych Zakładów Opieki Zdrowotnej na terenie powiatu lęborskiego będzie wszczęte postępowanie dostosowawcze. Rozporządzenie to nie przewiduje wydania przez stację sanitarno-epidemiologiczną negatywnej opinii, gdyż wiązałoby się to z nieuzyskaniem wpisu tejże placówki do rejestru prowadzonego przez Wojewodę Pomorskiego.

Radny Andrzej Duda zwrócił się z zapytaniem, czy zostały spełnione wymogi w sprawie przystosowania pod względem sanitarnym oddziału wewnętrznego.

Zbigniew Barański – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśnił, iż uzyskał zapewnienia dyrektora SPS ZOZ w Lęborku pana Andrzeja Sapińskiego, że czynności w tej sprawie zostaną podjęte jeszcze w tym roku.

Ad. 7
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok wraz z autopoprawką. Autopoprawka stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej w imieniu komisji wniósł o przerwę w obradach celem dokładnego zapoznania się z wniesioną autopoprawką.
Po przerwie poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/256/05 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVII/86/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 2 czerwca 2000 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali mieszkalnych ich najemcom i określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych dla najemców tych lokali wraz ze sprzedażą udziału w gruncie.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVII/86/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 2 czerwca 2000 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali mieszkalnych ich najemcom i określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych dla najemców tych lokali wraz ze sprzedażą udziału w gruncie.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/257/05 w sprawie zmiany uchwały nr XVII/86/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 2 czerwca 2000 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali mieszkalnych ich najemcom i określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych dla najemców tych lokali wraz ze sprzedażą udziału w gruncie.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/258/05 w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska.
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały uchylającego uchwałę nr XVII/119/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiących mienie Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały uchylający uchwałę nr XVII/119/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiących mienie Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/259/05 uchylającą uchwałę nr XVII/119/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiących mienie Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zrzeczenia się nieruchomości będących własnością Powiatu Lęborskiego.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zrzeczenia się nieruchomości będących własnością Powiatu Lęborskiego.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/260/05 w sprawie zrzeczenia się nieruchomości będących własnością Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego” wraz z autopoprawką

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – 14 głosami „za” i 1 „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXVI/261/05 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję:

Radna Adela Muzykiewicz poprosiła pana Andrzeja Sapińskiego – dyrektora SPS ZOZ w Lęborku o skomentowanie wkładu własnego Starostwa Powiatowego w Lęborku do realizacji programów w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego ze względu na to, iż jest to kolejne poręczenie gotówkowe dla lęborskiego szpitala ze strony Starostwa.

Andrzej Sapiński – dyrektor SPS ZOZ w Lęborku poinformował, iż zgodnie z wytycznymi, które zostały przekazane przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy w zakresie Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego istnieją określone poziomy dofinansowania tych projektów składanych przez poszczególnych beneficjentów. Dodał, iż wielkość dofinansowania wynosi do 60 %, z wyjątkiem inwestycji finansowanych poprzez podmioty, które nie są jednostkami organizacyjnymi samorządów terytorialnych. Dalej oznajmił, iż jeżeli lęborski szpital zadeklarowałby, że będzie beneficjentem ponoszącym samodzielne koszty wkładu własnego w tych inwestycjach, byłby zmuszony do finansowania inwestycji na poziomie 40 %, czyli byłyby to dużo większe koszty niż poniesione w sytuacji, gdy współudziałowcem w kosztach własnych będzie samorząd lokalny. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Gospodarki i Pracy wielkość dofinansowania w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego kształtuje się na poziomie do 85 % ogólnych kosztów projektu. W związku z tym jeżeli samorząd lokalny (jako organ założycielski) wyrazi chęć partycypacji w kosztach, wówczas koszt własny mógłby stanowić tylko maksymalnie 15 % kosztów całkowitych kwalifikowanych do tego projektu.
Na zakończenie wyjaśnił, iż lęborski szpital jako jednostka organizacyjna Powiatu Lęborskiego ma zabezpieczone środki w ramach własnego budżetu, które pochodzą z kredytu w wysokości 10.000.000 zł poręczanego przez Starostwo na poprzedniej sesji. Jednym z tytułów zaciągnięcia tego kredytu było zabezpieczenie środków pieniężnych na dofinansowanie projektów.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – 15 głosami „za” i 1 „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXVI/262/05 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Następnie stwierdził, iż komisja miała wiele obiekcji co do owych poręczeń. Dodał iż, Starostwo Powiatowe w Lęborku udzieliło już na dzień dzisiejszy ok. 20.000.000 zł poręczeń dla SPS ZOZ w Lęborku dodając sumę kwot na zabezpieczenie realizacji Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Wyjaśnił, iż członkowie komisji mieli obiekcje co do mechanizmów zwrotów środków na konto Powiatu Lęborskiego. Urzędnicy unijni zajmujący się omawianymi projektami na pewno dokładnie prześledzą źródło pochodzenia środków finansowych (które z nich pochodzą z budżetu Powiatu Lęborskiego, które natomiast są zabezpieczone w kwocie zaciągniętego kredytu przez SPS ZOZ w Lęborku).
Na zakończenie wyraził nadzieję, że do momentu otrzymania środków zostanie wypracowany odpowiedni mechanizm obrotu tymi pieniędzmi.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/263/05 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku – jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad. 15
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja – bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja – bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Następnie dodał, iż łączna wartość czterech w/w projektów wynosi 12.642.000 zł, z tego wkład własny tylko 2.101.000 zł tj. 16,6 %.
Wyraził uznanie dla kadry SPS ZOZ w Lęborku za przygotowanie omawianych projektów oraz nadzieję, aby wszystkie zostały zrealizowane. Zrealizowanie w pełni projektów pozwoliłoby na poprawienie stanu sanitarnego szpitala.
Na zakończenie poinformował, iż fakt zabezpieczenia wkładu własnego przez Powiat do tego przedsięwzięcia wiąże się z uzyskaniem ponad 3.000.000 zł.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Dodał, iż w imieniu komisji pragnie podziękować kadrze SPS ZOZ w Lęborku za profesjonalizm przy dążeniach w sprawie poprawy sytuacji lęborskiego szpitala.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – 16 głosami „za” i przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXVI/264/05 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja – bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad.16
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXX/183/2005 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18.03.2005 roku w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2005 roku.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXX/183/2005 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18.03.2005 roku w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2005 roku.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/265/05 w sprawie zmiany uchwały nr XXX/183/2005 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18.03.2005 roku w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2005 roku.
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad.17
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2006 rok.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2006 rok.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/266/05 w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2006 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad.18
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania w 2006 roku nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania w 2006 roku nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja opiniuje pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/267/05 w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania w 2006 roku nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski.
Uchwała stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

Ad. 19
Rozpatrzenie pisma Rzecznika Praw Obywatelskich nr RPO-510470-V-AK/05 z dnia 6 października 2005 roku.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż radni otrzymali pismo w materiałach na sesję.
Pismo stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.
Poinformowała, iż jest to odpowiedź na pismo Pana Jerzego Zielińskiego, zam. przy ul. Dygasińskiego 3/6 w Lęborku, wskazując na niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa zaniechania Zarządu Powiatu Lęborskiego. Dodała, iż w związku z tym, że Rzecznik nie został upoważniony do dokonywania kontroli działalności powiatu, działając na podstawie art. 12 pkt 2 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich zwraca się o zbadanie przedstawionej sprawy we wskazanym zakresie i poinformowanie Rzecznika o poczynionych ustaleniach i podjętych działaniach.
Następnie zaproponowała, by Rada Powiatu Lęborskiego skierowała zbadanie w/w do Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego i zgodnie z jej ustaleniami udzielić odpowiedzi Rzecznikowi Praw Obywatelskich.
Zwróciła się z zapytaniem, czy radni kierują inne propozycje.

Wobec braku propozycji poddała pod głosowanie powyższą propozycje.

Rada w obecności 16 radnych – 14 głosami „za” i przy 2 głosach „wstrzymujących” przyjęła propozycje skierowania w/w sprawy do zbadania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego i zgodnie z jej ustaleniami udzielić odpowiedzi Rzecznikowi Praw Obywatelskich.

Ad. 20
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odnosząc się do interpelacji radnego Zygmunta Lisieckiego w sprawie zanieczyszczenia rzeki Łeby poinformował, iż informacja o tym zdarzeniu wpłynęła do Starostwa Powiatowego w Lęborku 23 listopada 2005 roku. Dodał, że 23 i 24 listopada 2005 roku zostały przeprowadzone wizje z udziałem pracowników Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Lęborku. Wyniki wizji potwierdziły fakt zaistnienia tego zdarzenia.
Na zakończenie oznajmił, iż w dniu 24 listopada 2005 roku wystąpił do Prokuratury Rejonowej w Lęborku o zbadanie źródła zanieczyszczenia.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski odniósł się do zapytań radnego Waldemara Walkusza w sprawie negatywnej decyzji Zarządu w sprawie wniosku p. Sławomira Twardziaka o przedłużenie umowy dzierżawy części nieruchomości nr 11/20 i 46/7 na okres powyżej 1 roku, nie przedłużenia jej z przeznaczeniem na prowadzenie schroniska dla zwierząt oraz wykazanie możliwość zawarcia umowy dzierżawy na inną działalność np. agroturystyka . Potwierdził fakt podpisania przez Zarząd Powiatu poprzedniej kadencji umowy dzierżawnej z panem Sławomirem Twardziakiem, lecz zaskoczeniem jest dla niego to, że obiecano panu Twardziakowi dzierżawę na okres powyżej trzech lat z pierwszeństwem pierwokupu. W przypadku takich ustaleń decyzję w tej sprawie musi podjąć Rada Powiatu Lęborskiego, gdyż Zarząd Powiatu podejmuje decyzje wyłącznie względem dzierżaw do trzech lat.
Poinformował, iż Rada Gminy posiada obowiązujące studium zagospodarowania przestrzennego, a na wniosek Zarządu Powiatu ma opracować do 30.09.2006 r. plan zagospodarowania.
Następnie odczytał fragment treści studium zagospodarowania przestrzennego Gminy Nowa Wieś Lęborska, tj. „ z uwagi na bliską lokalizację w stosunku do miasta Lęborka, atrakcyjne śródleśne położenie, korzystne stosunki własnościowe - znaczna część terenu przewidziana na cele zainwestowania osiedlowe. Zakłada się zmianę funkcji i charakteru miejscowości Małoszyce z funkcji rolniczej w stanie istniejącym na funkcje osiedla podmiejskiego, ekologicznego o wysokim standardzie zamieszkiwania. Zakłada się realizację zabudowy jednorodzinnej małych domków mieszkalnych o małej intensywności z pełnym zakresem usług podstawowych, w tym szkołę podstawową i znacznym zakresem usług rekreacyjno-sportowych – obiekty i otwarte tereny sportu i rekreacji. Ze względu na skalę planowanego rozwoju przestrzennego potrzeba określenia całościowej uszczegółowionej wizji stworzenia od podstaw nowego osiedla mieszkaniowego oraz koniecznością kompleksowego rozwiązania systemu infrastruktury technicznej wymagane jest obligatoryjne opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla całego planowanego osiedla podmiejskiego.(...) Trzeba tutaj uwzględnić ochronę obiektów znajdujących się w ewidencji konserwatorskiej i w rejestrze zabytków m.in. kaplica, dwór, zespół folwarczny, dwa spichlerze, kuźnia.”
Dodał, iż mając na uwadze te zapisy w studium konieczne jest opracowanie planu miejscowego zagospodarowania. Za zgodą Rady Powiatu Lęborskiego, w tym roku przekazano gminie Nowa Wieś Lęborska kwotę 50.000 zł i podpisano stosowne porozumienie z Wójtem Gminy Nowa Wieś Lęborska, że do września 2006 roku taki plan opracuje. W związku z tymi ustaleniami, wobec prośby pana Twardziaka, wystosowano pismo odmowne do czasu docelowego poznania sposobu zagospodarowania tych nieruchomości. Nadmienił, iż pan Twardziak posiada umowę dzierżawną do 1 maja 2006 roku.
Poinformował, iż z przepisów prawnych dotyczących ulokowania schroniska wynika, że schronisko musi posiadać tzw. strefę ochronną, czyli minimum 150 m od zabudowy mieszkalnej. Należy podjąć rozmowy z wykonawcami planu i panem Twardziakiem oraz zorganizować spotkanie z wójtami gmin celem zastanowienia się nad miejscem usytuowania tego schroniska.

Radny Waldemar Walkusz oznajmił, iż nadal nie rozumie na czym polega uciążliwość działalności schroniska. Odnosząc się do wypowiedzi Ryszarda Wenty – Wicestarosty Lęborskiego dodał, iż w piśmie skierowanym do pana Sławomira Twardziaka nie wspomniano o przestrzennym planie zagospodarowania.
Dalej poinformował, iż Wójt Gminy Nowa Wieś Lęborska popiera dalsze funkcjonowanie schroniska w Małoszycach.
Na zakończenie podziękował Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa za poparcie w tej sprawie.

Ryszard Wenta – Wicestarosta Lęborski poinformował, iż Zarząd Powiatu Lęborskiego jest zainteresowany rozwiązaniem tego problemu i ustalił dalszy tryb prac nad lokalizacją schroniska. W najbliższym czasie zostaną podjęte rozmowy w tej sprawie.
Następnie poinformował, iż pan Waldemar Walkusz nie posiada wszystkich informacji o zamierzeniach pana Twardziaka. Dodał, iż dnia 21 kwietnia 2005 roku pan Twardziak złożył wniosek o przedłużenie dzierżawy na okres 10 lat, natomiast Zarząd zgodził się na dzierżawę do czasu wykonania przestrzennego planu zagospodarowania dla miejscowości Małoszyce. Dalsze decyzje Zarząd chciał podejmować zgodnie z tym planem.
Dalej wyjaśnił, iż użyty w piśmie skierowanym do pana Twardziaka zwrot „uciążliwość” bierze się z zapisu ustawowego, gdzie określono strefę ochronną minimum 150 m od zabudowy mieszkalnej.

Radny Piotr Gontarek poinformował, iż jest bardzo zainteresowany tym problemem. Dodał, iż temat był omawiany dogłębnie na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
Następnie stwierdził, iż w przyszłości Zarząd rozpatrując kontrowersyjne tematy nie powinien wysyłać urzędowych pism bez dogłębnego zbadania sytuacji.
Na zakończenie złożył podziękowania dla pana Zbigniewa Barańskiego – dyrektora stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz dyrekcji lęborskiego szpitala za zaangażowanie w pracę placówek.

Radny Waldemar Walkusz odnosząc się do wypowiedzi pana Ryszarda Wenty wyjaśnił, iż opiera się na ostatnich pismach pana Sławomira Twardziaka z dnia 10.11.2005 r. oraz 25.10.2005 r.
Dalej stwierdził, iż jego zainteresowanie tą sprawą wynika z tego, iż pan Twardziak osobiście zwrócił się z prośbą o pomoc w jej rozwiązaniu.
Wyraził nadzieję, iż Zarząd doprowadzi do odpowiedniego rozwiązania zgodnie z wolą Rady.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż Zarząd jest organem wykonawczym Rady. W związku z tym jeżeli istnieje wola Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa oraz pozostałych radnych Zarząd w najbliższym czasie wykona wizję lokalną schroniska, po czym podejmie odpowiednie decyzję.

Ad. 21
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Radny Andrzej Duda nawiązując do artykułu, który ukazał się w „Głosie Pomorza” dotyczącego prac Komisji Rewizyjnej oświadczył, iż nie użył sformułowania użytego w tytule. Następnie przeprosił wszystkich członków Komisji Rewizyjnej za to zdarzenie.
Dalej oświadczył, iż po ostatniej Sesji Rady Powiatu Lęborskiego otrzymał pismo od pana Ryszarda Wenty w odpowiedzi na zapytania dotyczące SPS ZOZ w Lęborku. Odpowiedź pana Wicestarosty była sporządzona w formie pytań.
Zgłosił również wniosek w sprawie stworzenia orzecznictwa ZUS w Lęborku. Nadmienił, iż wraca do problemu po zapoznaniu się z wynikami kontroli NIK w placówce orzecznictwa ZUS w Słupsku.
Na zakończenie ponowił wniosek o stworzenie wypożyczalni sprzętu ortopedycznego w Lęborku.

Ryszard Wenta – Wicestarosta odnosząc się do wypowiedzi radnego Andrzeja Dudy dotyczącej zastrzeżeń do braku uzyskania odpowiedzi na zadane przez niego pytania wyjaśnił, iż skierował dodatkowe pytania do radnego Andrzeja Dudy celem dokładnego sprecyzowania problemu. Przypomniał, iż radny zarzucił złodziejstwo dyrekcji lęborskiego szpitala. W związku z tym Zarząd chciał bardzo dokładnie zapoznać się z tą sprawą. Stwierdził również, iż takie oskarżenia powinny być wysuwane na podstawie konkretnych dowodów.
Dalej odniósł się do sprawy utworzenia orzecznictwa ZUS. Wyjaśnił, iż utworzenie takiej instytucji nie leży w kompetencjach Powiatu. Natomiast utworzenie zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności może zostać utworzone przez władze Powiatu. Poinformował, iż zostało podpisane porozumienie z zespołem funkcjonującym w Słupsku. Wówczas mówiono o kwotach związanych z utworzeniem tej placówki, tj. ok. 110.000 zł.
Poinformował, iż jeżeli Wojewoda Pomorski wyrazi zgodę istnieje duża szansa na powstanie tej placówki w Lęborku. Sprzyjający jest również fakt zwiększenia dotacji dla Starostwa. Placówka powstałaby w budynku Starostwa Powiatowego w Lęborku.

Radny Tomasz Tutak poinformował, iż ogromny wpływ na zmianę decyzję o powołaniu zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności miała uzyskana informacja w sprawie prac tego zespołu za rok 2005. Zarząd stwierdził, iż zasadne byłoby dopłacenie do utworzenia tej placówki gdyż napływa wiele wniosków w sprawie określenia niepełnosprawności.

Ad. 23
Zamknięcie obrad.

Wobec zrealizowania porządku dzisiejszych obrad Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła XXXVI sesję Rady Powiatu Lęborskiego.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..