2016-04-19

PROTOKÓŁ NR XXI/04 z sesji Rady Powiatu Lęborskiego

Ad.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 16 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Ad. 2
Przyjęcie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 12 maja do 21 czerwca 2004 roku.
6. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego na obszarze Powiatu Lęborskiego.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011 oraz podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr VIII/63/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr VIII/64/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Wicko oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2004 rok oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na 2004 rok oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski, dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXVII/259/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 28 czerwca 2002 roku w sprawie określenia zasad udzielania Stypendium Starosty Lęborskiego dla uczniów szkół średnich, których terenem stałego zamieszkania jest Powiat Lęborski oraz podjęcie uchwały.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ekonomiczno – Handlowych w Lęborku przy ul. Adolfa Dygasińskiego 14 oraz podjęcie uchwały.
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania komisji doraźnej ds. zweryfikowania Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego oraz określenia kierunków jej zmian oraz podjęcie uchwały.
19. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie Uchwały Nr XV/102/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2003 roku w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2004 oraz podjęcie uchwały.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
21. Wnioski i oświadczenia radnych.
22. Zamknięcie obrad.

Następnie zapytała czy radni wnoszą uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Wobec braku uwag przeszła do realizacji pkt 3 porządku obrad.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z ostatniej sesji.

Wobec powyższego rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr XX/04 z dnia 21 maja 2004 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w okresie od ostatniej sesji nie wpłynęły żadne interpelacje na piśmie.
Następnie zwróciła się do radnych o zgłaszanie ewentualnych interpelacji i zapytań.

Radny Tomasz Tutak zwrócił się do kierownika Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska z zapytaniem o obecną sytuację dotyczącą wniosków o dofinansowanie dla rolników na terenie Powiatu Lęborskiego.
Radny Andrzej Duda - poprosił o wyjaśnienie przez Zarząd Powiatu okoliczności powołania przez Powiatowego Animatora Współpracy ,,Powiatowej rady ds. organizacji pozarządowych” oraz dlaczego o takim zamiarze nie zostały powiadomione wszystkie organizacje działające na terenie Powiatu Lęborskiego. Zapytał również czy pani A. Rombalska posiada uprawnienia do tworzenia w/w Rady oraz jakie są powiązania tej organizacji ze Starostwem Powiatowym w Lęborku.

Radny Jacek Woronowicz - zwrócił się z prośbą do Starosty Leborskiego o podjęcie stosownych działań w celu zweryfikowania oznaczenia na odcinku drogi wjazdowej do Wicka (jadąc od strony Lęborka) w kierunku posterunku Policji i dalej, w okolicach poczty. Poprosił o szczególne zaznaczenie drogi jednokierunkowej.
Poinformował, iż po raz kolejny uniknął zderzenia z innym pojazdem na drodze jednokierunkowej. Przypomniał, iż w ubiegłym roku odnotowano w tym miejscu dwa wypadki śmiertelne. Wyjaśnił, iż prosi o podjęcie działań nie tylko w swoim interesie ale również ludzi, którzy będą przyjeżdżali w celach rekreacyjnych w okolice Łeby.

Radny Zygmunt Lisiecki – poinformował, iż w trakcie ostatnich obchodów ,,nocy sobótkowej” miał okazję wraz z innymi uczestnikami imprezy zobaczyć, jak został doszczętnie zdegradowany kanał Ulgi rzeki Łeby przy starym basenie.
Poinformował, iż jest to kanał, którego zadaniem jest odprowadzanie wód rzeki Łeby, szczególnie w sytuacji zagrożeń powodziowych. Kanał ten posiadał przepływ biologiczny lecz spółka cywilna ,,Młyn Zamkowy” uszczelniła zastawy wychodząc z założenia, że woda jest niezbędna do napędzania turbiny w obiekcie dawnego młyna. Przypomniał, iż Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa niejednokrotnie zwracała się o przywrócenie choćby minimalnego przepływu biologicznego, lecz niestety nie pozwoliły na to przepisy dotyczące tzw. przepływu nienaruszalnego. Dodał, iż sytuacja została pogorszona, gdyż stacja uzdatniania wody zaczęła odprowadzać do suchego koryta zanieczyszczenia zawierające związki żelaza.
W związku z powyższym zwrócił się do Zarządu Powiatu o zapoznanie się z obecną sytuacją oraz wyjaśnienie, jaka jest podstawa prawna tego, co już na pierwszy rzut oka wygląda na absurdalne i bezprawne. Dodał, iż zadowalające byłoby, aby związki żelaza były wywożone ze stacji uzdatniania wody oraz, aby były właściwie eksploatowane nowoczesne odstojniki. Stwierdził, iż tego typu spraw nie powinni pilnować mieszkańcy lecz odpowiedni urzędnicy w gminach, powiecie i mieście.


Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 12 maja do 21 czerwca 2004 roku

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił sprawozdanie oraz uzupełnienie do sprawozdania z wykonania uchwał rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 12 maja do 21 czerwca 2004 roku.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Uzupełnienie do Sprawozdania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Ad. 6
Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego na obszarze Powiatu Lęborskiego

Wiesław Losiak – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Lęborku przedstawił Informację z działalności Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Lęborku i stanu zabezpieczenia sanitarno – weterynaryjnego Powiatu Leborskiego.
Informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Tadeusz Piechowski – zapytał dr W. Losiaka czy orientuje się on, ile jest psów w Powiecie Lęborskim oraz, czy koty podlegają obowiązkowym szczepieniom.

Wiesław Losiak – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Lęborku poinformował, iż dokładnych danych na ten temat nie posiada. Jednocześnie dodał, iż ok. 70% zarejestrowanych psów została zaszczepiona. Dodał, iż koty nie podlegają obowiązkowym szczepieniom.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady wobec braku dalszych pytań zamknęła dyskusję.

Ad. 7
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia ,,Programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011”

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przywitała p. Agnieszkę Makowską oraz p. Macieja Przewoźniaka, przedstawicieli zespołu opracowującego „Program ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011”.
Następnie poprosiła o jego zaprezentowanie.

Maciej Przewoźniak – współautor powyższego programu szczegółowo przedstawił poszczególne działy i zagadnienia ujęte w opracowaniu.

Agnieszka Makowska – zaprezentowała Plan gospodarki odpadami dla Powiatu Leborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011.
,,Program ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011” stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poprosiła o zabranie głosu p. Bartosza Gąskę. Poinformowała, iż zajmował się on badaniami na jeziorze Lubowidz i przygotował informację o obecnym stanie tego jeziora.

Bartosz Gąska - poinformował, iż badania przeprowadzone w ciągu ostatnich lat wykazały, że jezioro Lubowidz jest zbiornikiem silnie utylizowanym – co oznacza wysoką żyzność, która objawia się częstymi zakwitami wody (powoduje to nieprzyjemny zapach, co zmniejsza walory rekreacyjne tego jeziora). Częste wiatry spychają te kożuchy do jednego brzegu, wtłaczają do zatok, gdzie powstają ogromne zagęszczenia. Dodał, iż powodują one masową śmiertelność glonów i fauny, co powoduje produkcję szkodliwych produktów rozkładu, mogących być przyczyną wielu uczuleń. Kolejnym objawem utylizacji jest pogorszenie warunków świetlnych dla roślinności zanurzonej w sferze głębinowej. Stwierdził, iż dodatkowo w sferze głębinowej i w osadach dennych następuje wyczerpanie zasobów tlenu co powoduje, że wody jeziora Lubowidzkiego są pozaklasowe. Beztlenowe warunki ma powierzchnia osadu i sfera głębinowa, co prowadzi do zubożenia fauny głębinowej – dlatego też w jeziorze Lubowidzkim występują organizmy o małych wymaganiach tlenowych, ponieważ te o większych potrzebach już dawno wyginęły.
Poinformował, iż przy dalszym wzroście trifii, (który można zaobserwować teraz), będzie pojawiać się siarkowodór, natomiast tarło niektórych ryb nie będzie dochodziło do skutku, ponieważ w pobliżu panują warunki beztlenowe. Gatunki ryb drapieżnych zostały wyparte przez gatunki ryb bentosożernych – co źle wpływa na stan jeziora, gdyż w momentach, gdzie występują deficyty tlenu, fosfor jest uwalniany z dna i emituje produkcję glonów.
Dalej poinformował, iż ryby bentosożerne, które kopią w dnie jeziora w poszukiwaniu pokarmu – uwalniają fosfor – co dodatkowo przyspiesza utryfilizację tego zbiornika. Znaczną ilość pierwiastków biogennych odprowadzają pośrednio do jeziora dwa gospodarstwa rybne i w pobliżu, gdzie wpływa ciek, zaobserwowano znaczny wzrost organizmów bentosowych.
Poinformował, iż zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej Polska ma obowiązek doprowadzić stan wód do odpowiednich norm. Stwierdził, iż należy zamknąć źródła zanieczyszczeń i wybrać jedną z metod rekultywacji. Zaproponował metodę, którą poleca również prof. Piesiks i dr Obolewski z Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Gdańsku, a mianowicie zastosowanie sztucznego podłoża. Zabieg ten spowodowałby, że fosfor będący normalnie w obiegu, byłby kumulowany przez organizmy bentosowe, a dodatkowo sztuczne podłoże byłoby miejscem tarła ryb.
Dodał, iż byłaby to najlepsza i najtańsza metoda rekultywacji, ponieważ do tworzenia podłoży sztucznych stosuje się zwykłe siatki ogrodnicze. Zaproponował nawiązanie współpracy z Pomorską Akademią Pedagogiczną w Gdańsku, która byłaby wykonawcą tych prac. Zapewnił jednocześnie, iż dr Obolewski, który badał jezioro Lubowidz, z pewnością nie odmówi pomocy w tym kierunku.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie ,,Programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011”.

Zygmunt Lisiecki – Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa poinformował, iż opinia komisji do powyższego projektu uchwały jest pozytywna. Jednocześnie dodał, iż wersja programu, którą otrzymali radni w materiałach na sesję może się minimalnie różnić od ostatecznej wersji tego programu. Dodał, iż Komisja pozostawała w ciągłym kontakcie z zespołem opracowującym i kilkakrotnie przekazywała swoje uwagi i wnioski o dokonanie poprawek, które były nanoszone.
Następnie przedstawił najistotniejsze zmiany:

W części II w punkcie w którym było wykonanie urządzeń do swobodnej migracji organizmów wodnych, ujęto także Chocielewko dolne, gdzie jak wiadomo radny Waldemar Nowicki takie urządzenia wykonał wcześniej i migracja jest tam możliwa – zatem inwestycja byłaby niepotrzebna. W związku z tym w wersji ostatecznej już nie figuruje,
Po zapoznaniu się z opinią dr Losiak, Komisja wnioskowała i zespół to uwzględnił, ponieważ Unii Europejskiej nie buduje się grzebowisk zwierząt, co na str. 3 w rubryce 7 zaproponowaliśmy, aby zapis o brzmieniu ,,budowa grzebowiska zwierząt lub magazynu – chłodni dla całego Powiatu – brak uzgodnionej lokalizacji (taki był zapis), zastąpić ,,budowa magazynu chłodni dla całego Powiatu i dostosować przeznaczone na ten cel kwoty do rozmiaru zadania,
Komisja uważa za racjonalne i niezbędne dostosowanie zapisów planu gospodarki odpadami do Wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, jednoznaczne określenie, że w Powiecie Lęborskim funkcjonować powinien jeden zakład zagospodarowania odpadów, na bazie przedsiębiorstwa składowania i przerobu odpadów w Czarnówku zgodnie z opinię Burmistrza Miasta Lęborka i Zarządu Powiatu Lęborskiego,
Komisja przekazała zespołowi opracowującemu szereg drobnych uwag z prośbą o naniesienie poprawek.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Tomasz Tutak - w imieniu Zarządu Powiatu zgłosił wniosek o następującej treści:
Zarząd Powiatu Lęborskiego wnioskuje o przyjęcie zmiany do Planu Gospodarki Odpadami. W punkcie dotyczącym realizacji założonych celów wprowadzić zapis w miejsce: ,,obiekty pomocnicze dla Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Oskowie” lub ,,obiekty pomocnicze dla ZZO w Oskowie” wprowadzić zapis : ,,obiekty pomocnicze w Oskowie”. Zapis należy zmienić m.in. na stronach 33, 38, 40, 43, 46, 51 i innych.

Radna Adela Muzykiewicz - zapytała, czy istnieją zagrożenia zdrowotne dla ludności miasta Lęborka wynikające z faktu, że istniejąca spalarnia nie spełnia wymogów zarówno pod względem lokalizacyjnym jak i po względem technologicznym.

Pan Maciej Przewoźniak - stwierdził, iż po przeanalizowaniu wszystkich planów dotyczących ochrony środowiska z materiałów udostępnionych przez Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe, nie ma doniesień o szkodliwym wpływie na stan zdrowia. Dodał, iż takie zapytanie powinno być skierowane do SANEPID-u i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Radny Andrzej Duda – zapytał czy Powiat jest przygotowany na ponoszenie tak dużych kosztów, o jakich wspominali przedmówcy, bądź też w jaki sposób Powiat zamierza pozyskać te ,,miliony” na wykonanie powyższego planu.

Zbigniew Barański – Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lęborku poinformował, iż emisją odpadów zajmuje się Wojewódzka Inspekcja Ochrony Środowiska. Dodał, iż nie uczestniczył w żadnych spotkaniach związanych z tym problemem. Poinformował, iż wiadomości na temat składowisk odpadów w Oskowie i Lucinie są niewiarygodne, gdyż jego zdaniem, Lucin ma podłoże przepuszczalne i występują tam skażone ujęcia wód podziemnych. Z tego też powodu zostały zamknięte ujęcia wody pitnej dla Łeby i Lucina. Stwierdził, iż wszystkie dane zostały przekazane do Starostwa, a w opracowanym materiale nie ma śladu o ewentualnych działaniach na poprawę wód podziemnych dla rejonu miasta Łeby. Następnie oznajmił, iż obiekt w Lucinie przeznaczony jest do likwidacji, co oznacza rekultywację terenu wraz z odgazowaniem.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady ogłosiła przerwę.

Po przerwie:

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w ,,Programie ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011” zostały uwzględnione poprawki zgłoszone przez Komisję Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa. Następnie przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały wraz z poprawkami.
Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/138/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie uchwalenia ,,Programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla Powiatu Lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011”.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr VIII/63/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Leborskiego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały nr VIII/63/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Leborskiego.
Wyjaśnił, iż z momentem podjęcia w/w uchwały oraz dwóch kolejnych nastąpi zmniejszenie zaplanowanych na 2004 rok dochodów Powiatu Lęborskiego na łączną kwotę 64.400 zł, tj. 55.000 zł - z tyt. sprzedaży lokalu użytkowego nr 5, który jest przedmiotem niniejszej uchwały, 9.000 zł. - z tyt. przewidywanej ratalnej sprzedaży lokalu nr 7.Dodał, iż całkowita wartość lokalu nr 7 wynosi 94.000 zł, czyli łączna wartość darowanych nieruchomości według wyceny biegłego rzeczoznawcy wynosi 149.000 zł.

Marian Borek – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przedstawił opinię pozytywną do w/w projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski – przypomniał, że niejednokrotnie zabierał głos w kwestii dotyczącej Ośrodka Zdrowia w Wicku i jego stanowisko w tej sprawie jest Radzie doskonale znane. Stwierdził, iż obecnie chciałby jedynie wyrazić swoje zadowolenie z wyniku zakończenia sprawy. W związku z tym skierował podziękowanie do Zarządu Powiatu za ponowne przeanalizowanie całości problemu. Wyraził przekonanie, że Zarząd w swej decyzji uwzględnił interes społeczny mieszkańców Gminy Wicko i dalsze losy Ośrodka Zdrowia będą zgodne z wolą społeczeństwa tejże gminy. Stwierdził, iż jest również przekonany, że obecnie przeprowadzone postępowanie będzie korzystne zarówno dla Powiatu jak i dla gminy, a radni głosując za przyjęciem proponowanych trzech kolejnych projektów uchwał (dotyczących tej sprawy) dadzą wyraz prospołecznego myślenia i działania.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/139/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie uchylenia Uchwały nr VIII/63/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr VIII/64/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 29003 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność Powiatu Lęborskiego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały nr VIII/64/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność Powiatu Lęborskiego.

Marian Borek – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przedstawił opinię pozytywną do projektu w/w uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/140/04 Rady Powiat Lęborskiego w sprawie uchylenia Uchwały Nr VIII/64/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność Powiatu Lęborskiego
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz gminy Wicko

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz gminy Wicko.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/141/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz gminy Wicko.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady udzieliła głosu p. Marianowi Nawrot – Przewodniczącemu Rady Gminy Wicko.

Marian Nawrot – Przewodniczący Rady Gminy Wicko przekazał serdeczne podziękowania Radzie Powiatu w imieniu mieszkańców gminy Wicko oraz wójta tejże gminy za pomyślne zakończenie sprawy, która budziła wiele kontrowersji. Gorące podziękowania złożył również radnym, którzy z ogromnym zaangażowaniem zajmowali się sprawą Ośrodka Zdrowia w Wicku.


Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na rok 2004

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na rok 2004.

Marian Borek – Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przedstawił następującą opinię do powyższego projektu uchwały:
Komisja Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej po zapoznaniu się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na rok 2004, a w szczególności z propozycją wprowadzenia nowej inwestycji –pn. „Wykonanie elewacji i odwilgocenia budynku Starostwa Powiatowego oraz posadzek i schodów”, opiniuje pozytywnie remont posadzek i schodów w budynku Starostwa na kwotę 39.460 zł. Pozostałą kwotę w wysokości 195.700 zł komisja proponuje przeznaczyć na inne, bardziej efektywne cele.
Do pozostałych propozycji zmian budżetu komisja nie wnosi uwag.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż wykonanie elewacji budynku Starostwa zaplanowane było w budżecie na rok 2003. Niestety zadanie to nie zostało zrealizowane z uwagi na brak środków w roku ubiegłym.
Dalej poinformował, iż budynek Starostwa został uznany za zabytek. W związku z tym głównym obowiązkiem jest utrzymanie obiektu w dobrym stanie technicznym. Stwierdził, iż jest to jedyny budynek użyteczności publicznej, który jest w tak złym stanie.
Następnie poprosił Małgorzatę Bielę – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o szczegółowe omówienie stanu technicznego budynku.

Małgorzata Biela – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lęborku poinformowała, iż ubiegłoroczny kosztorys nie uwzględniał specyfiki obiektu, ponieważ budynki ujęte w ewidencji obiektów zabytkowych wymagają specyficznego i bardzo dokładnego przeprowadzenia badań. Dodała, iż różnice kosztorysowe dotyczą farb i impregnatów, które powinny być w takich starych obiektach zastosowane, aby po wykonaniu remontu służył on przez kolejne długie lata.
Poinformowała, iż Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie wydawał decyzji nakazowych w sprawie remontu, ponieważ znana była sytuacja finansowa Powiatu. Dodała, iż popiera zdecydowanie wyższą wartość kosztorysową – niezbędną do przeprowadzenia remontu tego budynku.

Radny Jacek Woronowicz - poinformował, iż na posiedzeniu Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej był inspiratorem zapisu, który odczytał Przewodniczący Komisji. Stwierdził, iż nie jest to najsłuszniejsze wydatkowanie środków z budżetu Powiatu, ponieważ ,,nie szata zdobi człowieka – nie elewacja zdobi firmę”, tylko to, co się w niej znajduje. Dodał, iż od sprzedaży mienia minęły dwa miesiące, a jego zdaniem Zarząd Powiatu nie podjął w tym okresie żadnych kroków na zagospodarowanie tych środków w inny sposób.
Stwierdził, iż będzie głosował przeciw uchwaleniu w/w uchwały.

Ryszard Wenta – Wicestarosta nie zgodził się ze zdaniem radnego Jacka Woronowicza dotyczącym niepodjęcia działań przez Starostwo w celu przygotowania mienia do sprzedaży. Stwierdził, iż Starostwo nie może podjąć takich działań bez konsultacji z gminami, które posiadają odpowiednie kompetencje. Poinformował, iż Powiat jest otwarty na wszelkie propozycje i zawsze gotowy do pomocy w miarę swoich możliwości.

Radny Andrzej Duda - poinformował, iż zgadza się ze zdaniem radnego Jacka Woronowicza. Dodał, iż wykonanie elewacji jest bardzo kuszące, ale nie jest to sprawa, która musi zostać zrealizowana w tempie ekspresowym. Stwierdził, iż jest wiele innych potrzeb społecznych, które powinny zostać rozwiązane. Byłoby to zatem niewłaściwe posunięcie w odniesieniu do ogółu społeczeństwa. Uznał, iż hierarchia celów powinna być nieco inna.

Radny Tadeusz Piechowski - poinformował, iż na posiedzeniu Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej opowiedział się za postulowanym wnioskiem radnego Jacka Woronowicza, jednak po wysłuchaniu uzasadnień i konsultacjach z fachowcami, jest za przyjęciem powyższego projektu uchwały.

Radny Witold Terlecki - stwierdził, iż elewacja na budynku Starostwa wykonywana była kilkadziesiąt lat temu, a upływający czas będzie działał na jej niekorzyść. Uznał za zasadne zrealizowanie tego zamierzenia.

Radny Edward Kotowski - przypomniał, iż dawniej budynek Starostwa pełnił funkcję ,,dworku”, który zachwycał wiele osób. Jego zdaniem należy zadbać o ten obiekt, ponieważ powinien być on wizytówką miasta.

Radny Tomasz Tutak - wyjaśnił, iż pieniądze przeznaczane na elewację są pieniędzmi ,,extra”, które nie były planowane w dochodach powiatu. Przypomniał, iż podstawowe wydatki zostały już zabezpieczone w budżecie powiatu.

Radny Andrzej Bladoszewski - stwierdził, iż argumenty przedstawione przez Zarząd Powiatu mogą przekonywać i z pewnością są słuszne. Zgodził się również ze stwierdzeniem, że budynek Starostwa wymaga remontu. Dodał, iż o fakcie tym był przekonany już w poprzedniej kadencji jako członek Zarządu. Uznał jednak, że należałoby zastanowić się nad tym, czy jest to rzeczywiście zadanie priorytetowe. Skoro są dodatkowe środki, może należałoby pójść tą drogą, którą wskazywano na posiedzeniu komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej. Może bowiem okazać się, że dysponując dość dużym potencjałem majątkowym nie będzie można go spieniężyć.
Stwierdził dalej, że aby obecnie sprzedać mienie Powiatu, należy w nie najpierw zainwestować. Dodał, że do tej pory Powiatowi udawało się sprzedawać majątek bez potrzeby inwestowania, ponieważ przedmiotem zbycia były wolnostojące budynki. W chwilki obecnej takiej możliwości nie ma. Dlatego stwierdził, że będzie głosował za wykonaniem elewacji budynku Starostwa, jeżeli otrzyma 100%-owe zapewnienie, iż nie będzie żadnych problemów ze sprzedażą mienia.
Wyjaśnił, iż jego wątpliwości co do konieczności wykonania elewacji wiążą się również z innym aspektem. Przypomniał w tym miejscu, w jakiej atmosferze tworzony był obecny budżet. Twierdzono, że nie ma pieniędzy na nic, przeprowadzono cięcia w oświacie oraz ograniczono zatrudnienie. Ponadto w dniu dzisiejszym rozpatrywane będą projekty uchwał oświatowych, w których ogranicza się przyznanie dodatków za uciążliwe warunki pracy. Szuka się również oszczędności w wysokości 200 tys. zł w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Lęborku kosztem pracowników tam zatrudnionych.
Wyjaśnił, iż wobec tak naświetlonej sytuacji osobiście czuł wielką odpowiedzialność za tworzony budżet i był przekonany, że rada będzie „dzieliła włos na czworo” i będzie miała poważny dylemat, skąd pozyskać środki na jakiekolwiek działania. Dlatego budzi jego zdziwienie wprowadzenie inwestycji, której nie było w planie.
W dalszej wypowiedzi przypomniał o przygotowanym przez Zarząd planie remontów, inwestycji i modernizacji w szkołach ponadgimnazjalnych do roku 2006. Zapytał, po co radnym przedstawia się plan, który jest nierealny do wykonania. Skoro jednak są środki i jest przyjęty plan realizacji inwestycji, dlaczego nie przeznacza się funduszy na te cele.
Stwierdził równocześnie, że jeśli otrzyma zapewnienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lęborku, iż w przypadku nie wykonania elewacji na budynku Starostwa w roku bieżącym spowoduje to poważne zagrożenia dla samego obiektu oraz petentów (chodzi tu o spadające tynki), wówczas będzie głosował za wykonaniem elewacji. Nie chciałby bowiem brać odpowiedzialności za ewentualne następstwa niezrealizowania uzasadnionej inwestycji.
Kończąc stwierdził, że sprawa jest bardzo trudna i skomplikowana. Uznał, iż gdyby Zarząd nie działał w tym kierunku zbyt pospiesznie i gdyby ponownie przeanalizował wszystkie aspekty, wówczas w dniu dzisiejszym radni nie musieliby stawać przed takim dylematem. Dodał, iż w chwili obecnej znajduje się w rozterce, jednakże ma zamiar podtrzymać swoje dotychczasowe stanowisko w tej sprawie.

Ryszard Wenta – Wicestarosta odnosząc się do zarzutów przedmówcy, przypomniał, iż elewacja była ujęta już w projekcie budżetu na 2002 rok i została przyjęta do wykonania w roku 2003. Dlatego sprawa ta nie powinna być zaskoczeniem dla radnych, biorąc jednocześnie pod uwagę tak dobry wynik z wykonania budżetu oraz pozyskanie dodatkowych środków. Stwierdził, iż należy połączyć środki własne ze środkami pozyskanymi z zewnątrz. Jednakże na elewację budynku Powiat nie ma możliwości pozyskania środków z zewnątrz.

Radny Andrzej Bladoszewski – odnosząc się do wypowiedzi Wicestarosty stwierdzającej, że nie ma możliwości pozyskania środków z zewnątrz na wykonanie elewacji budynku Starostwa poinformował, iż z bardzo wiarygodnych źródeł wie, że taka możliwość istnieje poprzez pisanie odpowiednich programów. Dlatego stwierdził, iż Zarząd Powiatu nie do końca sprawdził wszystkie możliwości. Poinformował, iż istnieje wiele programów proeuropejskich i innych, dlatego uznał, że zanim Zarząd podejmie decyzję o przeznaczeniu zaplanowanych środków na wykonanie elewacji, powinien przekonać radnych, że takich funduszy nie da się pozyskać z zewnątrz.
Stwierdził dalej, iż nie zgadza się również ze zdaniem Wicestarosty, że stratą jest zainwestowanie kwoty w wysokości 200 tys. zł w oświatę. Dlatego zapytał, kto zwróci środki w przypadku zainwestowania ich w elewację budynku.

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, iż byłby bardzo wdzięczny za przekazanie informacji odnośnie pozyskiwania środków unijnych. Dodał, iż pozyskiwanie środków finansowych na utrzymanie zabytku jest niemożliwe, ponieważ budynki użyteczności publicznej nie podlegają przepisom w tym zakresie.

Radny Waldemar Nowicki - stwierdził, iż po wysłuchaniu obu stron nie jest zdecydowany jak oddać głos w powyższej sprawie. Poinformował, iż najistotniejszą sprawą jest znalezienie dobrego wykonawcy, aby nie powtórzyła się sytuacja, jaka miała miejsce podczas remontu pokoju nr 9 i nr 10.

Radny Tomasz Tutak - zapewnił, iż wykonanie impregnacji elewacji zabezpieczy ryzyko powstawania wilgoci. Dodał, iż dodatkowo w trakcie przeprowadzania przetargu wykonawcy będą musieli określić okres gwarancji na wykonane prace.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję.

Rada w obecności 18 radnych – 12 głosami ,,za” przy 6 głosach ,,przeciwnych” podjęła Uchwałę Nr XXI/142/04 Rady Powiatu Leborskiego w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na rok 2004, która stanowi załącznik nr 11do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach.

Marian Borek – Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przedstawił opinię pozytywną do w/w projektu uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/143/04 Rady Powiatu Leborskiego w sprawie lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na 2004 rok

Ryszard Wenta –Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na 2004 rok wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przedstawił opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki przedstawił opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowa i Opieki Społecznej przedstawił opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję. Następnie wobec braku głosów w dyskusji poddała po głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/144/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na 2004 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Leborski, dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Leborski, dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformował, iż komisja wydała opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.
Dodał również, iż powyższy projekt uchwały był dogłębnie omawiany w porozumieniu ze związkami zawodowymi, których przedstawiciele wnieśli do niego bardzo dużo trafnych i cennych poprawek.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Waldemar Walkusz - uznał, iż wprowadzenie zmian do uchwały jest krzywdzące dla pracowników oświaty. Poinformował, iż nie rozumie tak otwartej akceptacji związków zawodowych na wprowadzane zmiany.
Dodał, iż będzie głosował przeciw wprowadzeniu tych zmian.

Ryszard Wenta – Wicestarosta wyjaśnił, iż przedstawiciele związków zawodowych zdają sobie sprawę, iż Powiat przekazuje placówkom środków tyle, ile może, a nawet trochę więcej.

Radny Waldemar Walkusz - poinformował, iż we wcześniejszej wypowiedzi miał na myśli przedstawicieli konkretnej placówki, czyli Ośrodka Szkolno – Wychowawczego, a nie prezesów związków zawodowych. Stwierdził, iż możliwości pracowników zostały ograniczone do minimum i korzyści odczuje tylko powiat.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i poddała po głosowanie powyższy projekt uchwały

Rada w obecności 17 radnych – 12 głosami ,,za” przy 5 głosach ,,przeciwnych” podjęła Uchwałę Nr XXI/145/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Leborski, dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody ze specjalnego funduszu nagród.
Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 15
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXVII/259/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 28 czerwca 2002 roku w sprawie określenia zasad udzielania Stypendium Starosty Lęborskiego dla uczniów szkół średnich, których terenem stałego zamieszkania jest Powiat Lęborski

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXVII/259/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 28 czerwca 2002 roku w sprawie określenia zasad udzielania Stypendium Starosty Lęborskiego dla uczniów szkół średnich, których terenem stałego zamieszkania jest Powiat Lęborski.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady ogłosiła przerwę.

Po przerwie:

Tomasz Tutak - w imieniu Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki wniósł o dodanie w § 1 ust. 1 pkt. 2 po wyrazie ,,konkursów” wyraz ,,i olimpiad”.

Rada przyjęła powyższy wniosek przez aklamację.

Rada w obecności 13 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/146/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVII/259/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 28 czerwca 2002 roku w sprawie określenia zasad udzielania Stypendium Starosty Lęborskiego dla uczniów szkół średnich, których terenem stałego zamieszkania jest Powiat Lęborski.
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad. 16
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ekonomiczno - Handlowych w Lęborku przy ul. Adolfa Dygasińskiego 14

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ekonomiczno - Handlowych w Lęborku przy ul. Adolfa Dygasińskiego 14.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki przedstawił pozytywną opinię komisji do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/147/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ekonomiczno - Handlowych w Lęborku przy ul. Adolfa Dygasińskiego 14.
Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 17
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Lęborskiego

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Statutowej przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Lęborskiego.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki przedstawił opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.

Andrzej Duda – przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski – poinformował, iż w imieniu Klubu Radnych Niezależnych Lęborskiej Lewicy, w trakcie prac komisji doraźnej, wnosił o wprowadzenie w § 46 projektu Statutu Powiatu Lęborskiego zapisu o treści: „przewodniczącymi komisji nie mogą być członkowie zarządu”. Wyjaśniono mu jednak, że z punktu widzenia prawnego jest to niemożliwe do zrealizowania, ponieważ wprowadzałoby to dyskryminację członków zarządu, pozbawiając ich pełnienia pewnych funkcji w Radzie. Stwierdził, iż takie wyjaśnienie jest dla niego nie do końca zrozumiałe z uwagi na istniejący w tym samym projekcie Statutu zapis, że członkowie zarządu nie mogą pełnić funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady.
Wyjaśnił dalej, iż za koniecznością umieszczenia takiego zapisu przemawiają zakresy zadań stałych komisji, które zamierza się przyjąć również w przedstawionym projekcie. Przytaczając treść jednego z takich zadań o brzmieniu: „opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd lub inne komisje” stwierdził, że przewodniczący na ogromny wpływ na to, co dzieje się w komisji. Bowiem w trakcie głosowania, w przypadku remisu, głos przewodniczącego staje się decydujący. W takim też przypadku, kiedy przewodniczącym komisji będzie członek zarządu, może on zadecydować np. o wydaniu pozytywnej opinii do pracy Zarządu.
Odczytując treść kolejnego zadania o brzmieniu: „przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu dotyczących działalności rady i zarządu” stwierdził, że również w takim przypadku przewodniczący komisji jako członek Zarządu może swoim głosem zadecydować o odrzuceniu skargi. Dlatego uznał swój wniosek o wprowadzenie takiej zmiany za jak najbardziej uzasadniony.
Podsumowując swoją wypowiedź stwierdził, że wszystkim radnym zależy na tym, aby ich praca była odbierana pozytywnie w społeczeństwie. Dlatego uznał, iż zależałoby im, jak również członkom Zarządu Powiatu na tym, aby wszystkie opinie wydawane były obiektywnie, bez możliwości ich podważenia.
Stwierdził, że jeżeli radcowie prawni nadal stoją na stanowisku, iż wprowadzenie zaproponowanego przez niego zapisu jest niezgodne z przepisami, złożył propozycję rozważenia możliwości zwyczajowego przyjęcia zasady, aby przewodniczącymi komisji nie byli członkowie zarządu.

Artem Baranowski – radca prawny poinformował, iż ten kazus przytoczony, który wynika z ustawy- jest to ograniczenie uprawnień. Może wynikać tylko z ustawy lub konstytucji – popadłoby się tutaj w konflikt z przepisami ogólnie obowiązującymi.

Radny Waldemar Walkusz zaapelował do członków Zarządu, aby dobrowolnie podjęli taką decyzję i dzięki temu poprawili pracę i atmosferę w pracy.

Rada w obecności 17 radnych – 13 głosami ,,za” przy 1 głosie ,,przeciwnym” oraz 3 głosach ,,wstrzymujących” podjęła Uchwałę Nr XXI/148/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Lęborskiego.
Uchwał stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

Ad.18
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania komisji doraźnej ds. zweryfikowania Strategii Rozwoju Powiatu Leborskiego oraz określenia kierunków jej zmian

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania komisji doraźnej ds. zweryfikowania Strategii Rozwoju Powiatu Leborskiego oraz określenia kierunków jej zmian wraz z autopoprawką.

Marian Borek – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki przedstawił opinię pozytywną do powyższego projektu uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XXI/149/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie powołania komisji doraźnej ds. zweryfikowania Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego oraz określenia kierunków jej zmian.
Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Ad. 19
Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie Uchwały Nr XV/102/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2003 roku w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2004

Jacek Woronowicz- Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały o zmianie Uchwały Nr XV/102/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2003 roku w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2004 wraz z autopoprawką.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – 12 głosami ,,za” przy 2 głosach ,,przeciwnych” oraz 1 ,,wstrzymującym” podjęła Uchwałę Nr XXI/150/04 Rady Powiatu Lęborskiego o zmianie Uchwały Nr XV/102/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2003 r. sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2004.
Uchwała stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

Ad. 20
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski udzielając odpowiedzi na zapytanie radnego Tomasza Tutaka odnośnie terminu oraz ilości składanych wniosków poinformował, iż ostateczny termin składania wniosków przez rolników mija w dniu dzisiejszym o godz. 2400. Natomiast rolnicy, którzy złożą wnioski po 30 czerwca będą pozbawieni 1% wartości przyznanej dotacji za nieterminowe złożenie wniosku. Dodał, iż do godz. 1300 do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wpłynęło 1068 wniosków, co stanowi 85% z ogólnej liczby zarejestrowanych gospodarstw.
Dalej poinformował, iż problem związany z ruchem na trasie Wicko-Łeba przedstawiony przez radnego Jacka Woronowicza zostanie zgłoszony w odpowiednich instytucjach i w miarę możliwości szybko rozwiązany.
Odpowiadając na interpelację radnego Zygmunta Lisieckiego dot. wypływu zanieczyszczeń przy starym basenie ze Stacji Uzdatniania Wody poinformował, iż Zarząd zajmie się wyjaśnieniem zgłoszonego problemu a odpowiedź zostanie udzielona w formie pisemnej.

Ad 21.
Wnioski i oświadczenia radnych

Radny Waldemar Nowicki - poinformował, iż jest bardzo zadowolony z pracy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Lęborku przy obsłudze wniosków dla rolników.

Radny Zygmunt Lisiecki wyraził zadowolenie z faktu, iż w Programie Ochrony Środowiska została ujęta informacja na temat rekultywacji jeziora Lubowidz, gdyż jest ono jedynym zbiornikiem wodnym przeznaczonym dla potrzeb społeczności powiatu. Jednocześnie stwierdził, iż należy skorzystać z pomocy jaką oferuje Akademia Pedagogiczna w Gdańsku.

Radny Piotr Gontarek zgłosił wniosek dotyczący przystanku miejskiej komunikacji autobusowej na wysepce w rozwidleniu dróg Nowa Wieś – Kębłowo.
Poinformował, iż mieszkańcy już we wrześniu ubiegłego roku zwrócili się do Urzędu Gminy Nowej Wsi Lęborskiej oraz do miejskiej komunikacji o postawienie przystanku w trosce o bezpieczeństwo dzieci dojeżdżających do szkoły.
Dodał, iż sam zainteresował się tą sprawą i uzyskał informację z urzędu gminy i miejskiej komunikacji, a także z Zarządu Dróg Powiatowych, że są za zrealizowaniem tego wniosku.
W związku z powyższym wniósł o wydanie odpowiedniej decyzji, która pomoże w sfinalizowaniu w/w sprawy.

Radna Jolanta Szajowska oraz radny Andrzej Duda - wnieśli o wyjaśnienie powstania Powiatowej Rady ds. organizacji pozarządowych oraz dlaczego nie zostały powiadomione wszystkie organizacje działające na terenie Powiatu Lęborskiego. Zapytali również, czy pani Rombalska posiada uprawnienia do tworzenia Rady ds. organizacji pozarządowych oraz czy jest ona związana ze Starostwem Powiatowym.

Ryszard Wenta – jako koordynator społecznej komisji organizacyjnej ds. obchodów święta patrona miasta Lęborka zaprosił radnych oraz mieszkańców Powiatu Lęborskiego do udziału w obchodach tego święta.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski zaprosił wszystkich do Kościerzyny na szósty zjazd Kaszubów oraz poinformował, iż zgłoszenia chętnych na wyjazd autokarem przyjmowane będą do 5 lipca 2004 roku w Starostwie Powiatowym w Lęborku.

Radny Waldemar Walkusz - złożył wniosek do Starosty Lęborskiego, aby przepływ informacji między starostą, a członkami Zarządu był bardziej dokładny.

Wanda Konieczna – kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Lęborku poinformowała, iż z dniem 1 czerwca br. roku weszła w życie nowa ustawa o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy. Dodała, iż Powiatowy Urząd Pracy został włączony do szeregu nowych zadań związanych z systemem ”EURES”, który nakłada obowiązek współpracy zagranicznej.
Poinformowała, iż prace subsydiowane dla osób bezrobotnych zostały podzielone na 6-ciu grup, które w pierwszej kolejności powinny otrzymać pomoc w znalezieniu pracy.
Wyróżniono następujące grupy osób priorytetowych:
1. osoby do 25 roku życia,
2. osoby długotrwale bezrobotne,
3. osoby powyżej 50 roku życia,
4. osoby nie posiadające kwalifikacji zawodowych,
5. osoby samotnie wychowujące co najmniej jedno dziecko,
6. osoby niepełnosprawne.

Dodała, iż zmieniły się zasady zatrudniania osób młodocianych – obecnie nadzór nad tą formą zatrudnienia sprawuje PUP oraz Ochotniczy Hufiec Pracy.

Adam Stenke - radny miejski oraz sekretarz społecznego komitetu renowacji pomnika najświętszego serca Pana Jezusa zwrócił się z prośbą o pomoc w zebraniu funduszy na odnowę tego pomnika, który ma ogromne znaczenie dla Lęborskiej społeczności. Zaproponował kupno symbolicznych cegiełek o wartości 50 zł i 5 zł.

Radny Waldemar Nowicki poinformował, iż na terenie Powiatu przebywają przedstawiciele rządu norweskiego, którzy zajmują się ochroną środowiska. Dodał, iż warto byłoby zainteresować ich sprawą jeziora Lubowidz, ponieważ zwracają do 70% kosztów nakładu inwestycji.
Poinformował również, że można uzyskać dotację w wys. 40% z Sektorowego Programu Rybołówstwa i Rybactwa na rekultywację jeziora Lubowidz.

Ad. 22
Zamknięcie obrad

Wobec zrealizowania porządku dzisiejszych obrad Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła XXI sesję Rady Powiatu Lęborskiego.


Protokołowała:
Małgorzata Maszota

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..