2016-04-20

Protokół nr IX/03

Początek obrad:
 godz. 1200
Zakończenie obrad:
 godz. 1745

W dniu 26 września 2003 roku w sesji uczestniczyło 18 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli goście zaproszeni.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Radni nieobecni:
1. Adela Muzykiewicz

Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Następnie przekazała dalsze prowadzenie obrad Jackowi Woronowiczowi – Wiceprzewodniczącemu Rady.



Ad. 2
Przedstawienie porządku obrad

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:

Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 17 czerwca do 11 września 2003 r.
6. Stan zabezpieczenia w zakresie higieny szkolnej w placówkach oświatowych oraz bezpieczeństwo uczniów w szkołach w Powiecie Lęborskim w I półroczu 2003 roku oraz plany w tym zakresie na rok szkolny 2003/2004.
7. Informacja Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2003 roku.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na 2003 rok oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru banku wykonującego obsługę bankową budżetu powiatu lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Przeciwdziałania Bezrobociu na lata 2003-2006 oraz podjęcie uchwały.
11. Rozparzenie projektu uchwały w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego na drogach powiatowych oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VIII/66/2003 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2003 roku oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa dzierżawcy w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność powiatu lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie nieruchomości oraz podjęcie uchwały.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku oraz podjęcie uchwały.
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zadań powiatu lęborskiego na które w 2004 roku mogą być udzielane dotacje z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych oraz podjęcie uchwały.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Policealnego Studium Zawodowego w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
20. Sprawozdania Komisji Rady Powiatu z pracy w I półroczu 2003 roku.
21. Rozpatrzenie skargi Pana Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ.
22. Rozpatrzenie skargi Pani (dokonano anonimizacji).
23. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
24. Wnioski i oświadczenia radnych.
25. Zamknięcie obrad.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie przyjęła powyższy porządek obrad.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż do chwili obecnej nie wpłynęły żadne uwagi do protokołu z ostatniej sesji.

Wobec powyższego Rada w obecności 15 radnych – 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” przyjęła protokół nr VIII/03 z sesji odbytej 27 czerwca 2003 roku

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż w okresie od poprzedniej sesji na ręce przewodniczącej Rady nie wpłynęły żadne interpelacje i zapytania radnych.

W dalszej kolejności głos zabrał radny Waldemar Walkusz, który stwierdził, iż po raz kolejny chciałby wyrazić ubolewanie z powodu tego, co dzieje się w Starostwie. Ostatnia sesja odbyła się 27 czerwca i aby dochować ustawowych terminów, dzisiejszy dzień na odbycie sesji, był dniem ostatnim. Taka sytuacja powoduje niedoinformowanie radnych, wobec czego poprosił, aby sesje odbywały się zgodnie z tradycją obowiązującą w poprzedniej kadencji, tzn. przynajmniej raz w miesiącu.
Następnie zapytał, czy utworzenie Liceum Handlowego dla Dorosłych w Zespole Szkół Ekonomiczno – Handlowych jest zgodne z tym, na co Rada wcześniej wyraziła zgodę, czy też wiąże się z utworzeniem dodatkowego oddziału. Dodał, iż chciałby uzyskać odpowiedź od razu, zanim przystąpi do zadawania dalszych pytań.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z porządkiem obrad odpowiedzi na interpelacje i zapytania, będą udzielone w pkt 23.

Wobec powyższego radny Waldemar Walkusz zapytał, jakie były powody zwiększenia, aż o 9,5 oddziałów klasach pierwszych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz jakie spowoduje to skutki finansowe dla powiatu. Dodał, iż ubolewa, że o fakcie tym dowiedział się z prasy.
Następnie stwierdził, iż informacje przedstawiane radnym na komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, której jest członkiem, są nie do końca pełne i prawdziwe, co uniemożliwia przeprowadzenie rzetelnej dyskusji. Dodał, iż nad tym faktem również ubolewa, jak i nad tym, że z ust członka Zarządu padają stwierdzenia, że komisja może sobie mówić co chce, a i tak będzie jak Zarząd postanowił.
Nawiązując do poruszanej na posiedzeniu komisji kwestii nagród dla nauczycieli z okazji zbliżającego się Dnia Edukacji stwierdził, iż niepokojącym dla niego jest fakt, że z puli środków zarezerwowanych w budżecie w wysokości 30 tys. zł Zarząd Powiatu proponuje na Nagrody Starosty przyznać środki w wysokości 16 tys. zł, a pozostałą kwotę przeznaczyć na bieżące utrzymanie szkół. Zapytał, czy wśród całej kadry nauczycielskiej nie ma więcej osób, które zasługiwałyby na wyróżnienie. W tym miejscu zacytował wypowiedź Starosty z 2 września br. na inauguracji roku szkolnego: „możemy być dumni z pracy naszych dyrektorów, mamy dobre szkoły, dziękuję Wam za to i życzę, aby wyniki były w nowym roku szkolnym przynajmniej takie, jak do tej pory.” Z drugiej strony od członka Zarządu padają słowa, że Zarząd nie będzie szukał na siłę osób, które mógłby wyróżnić. Dodał, iż jest to dziwna sytuacja, a wręcz niemoralnym jest przeznaczanie środków, którymi można wynagrodzić dyrektorów i nauczycieli za ich trud na inny cel. Zapytał, czy ta sytuacja nie jest przypadkiem związana z źle zaplanowanym naborem do klas pierwszych, gdyż jego zdaniem koszty utrzymania szkół będą musiały bardzo wzrosnąć.
Dalej zapytał, czy coś się zmieniło w podziale środków na nagrody, gdyż z jego informacji wynika, że Zarząd uwzględnił jeszcze jedną osobę.
Następnie stwierdził, iż coraz większym niepokojem napawa go sytuacja w całej oświacie ponadgimnazjalnej. Zapytał na jakiej podstawie prawnej Zarząd Powiatu opierał się wchodząc tak głęboko w kompetencje dyrektorów szkół w wydanych przez siebie zaleceniach. Dodał, iż w niektórych przypadkach Zarząd nakazuje dyrektorom wręcz łamanie prawa, gdyż jego zdaniem przekazane im wytyczne są niezgodne z prawem pracy i Kartą Nauczyciela. Przypadki te dotyczą kwestii emerytów, zwolnień nauczycieli oraz zatrudniania na umowę zlecenie.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady odnosząc się do częstotliwości zwoływania sesji stwierdził, iż miesiące lipiec i sierpień zgodnie z planem pracy Rady były miesiącami urlopowymi, a dzisiejsza sesja odbywa się planowo.

Radny Andrzej Duda stwierdził, iż w dużej części zgadza się z wypowiedzią radnego Waldemara Walkusza. W czasie tegorocznej rekrutacji popełniono wiele błędów, pomimo sygnalizowania problemu przez radnych na ostatniej sesji.
Dalej nawiązując do zakupu nowego samochodu dla Starostwa zapytał z jakich środków został on sfinansowany, zwłaszcza w kontekście tego, że na swoje wnioski o zakup np. pomocy naukowych dla szkół ciągle otrzymuje odpowiedź, iż nie ma pieniędzy.

Radny Waldemar Walkusz poprosił o przedstawienie rozwiązań dotyczących działalności Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego o którym mówił na ostatniej sesji. Przypomniał, iż w bieżącym roku została znacznie obniżona ilość środków przeznaczona na działalność Związku, wobec czego chciałby się dowiedzieć jakie w tej kwestii zapadły decyzje.

Radny Tomasz Tutak poprosił radnego Waldemara Walkusza o doprecyzowanie niektórych zadanych przez niego pytań. Między innymi, chciał usłyszeć na którym posiedzeniu komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki otrzymał informacje niepełne i nieprawdziwe i jakie to były informacje.
Dalej nawiązując do kwestii nagród dla nauczycieli, poprosił, aby radny W. Walkusz poinformował w jaki sposób zareagował, gdy usłyszał na posiedzeniu komisji, iż Zarząd nie będzie na siłę szukał osób, które nagrodzi. Dodał, iż o ile go pamięć nie myli, to powiedział, iż radny Walkusz zgadza się ze stanowiskiem Zarządu.

Radny Waldemar Walkusz poprosił o udzielenie głosu.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, iż odpowiedzi na powyższe pytania będą mogły być udzielone w pkt 23, wobec czego nie udzielił głosu radnemu Waldemarowi Walkuszowi.

Radny Waldemar Walkusz zapytał, na jakiej podstawie nie został mu udzielony głos.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, iż radny W. Walkusz w tym punkcie zabierał już dwa razy głos i na tej podstawie nie udziela mu dalszego głosu.

Radny Waldemar Walkusz stwierdził, iż chciałby w tej chwili odnieść się do wypowiedzi radnego Tomasza Tutaka i udzielić mu odpowiedzi na zadane pytania.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady wyraził zgodę na krótką wypowiedź.

Radny Waldemar Walkusz poinformował, iż niepełne i nieprawdziwe informacje zostały komisji przedstawione na posiedzeniu w dniu 17 września, a dotyczyły ilości zgłoszonych wniosków o Nagrody Starosty. Natomiast co do kwestii jego zgody ze stanowiskiem Zarządu stwierdził, iż dotyczyła ona jedynie nagród dla dyrektorów, gdyż w tym przypadku decyzję podejmuje Zarząd, a nie dla nauczycieli o które wnioskują poszczególni dyrektorzy.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 17 czerwca do 11 września 2003 r.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż radni otrzymali na piśmie sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu Lęborskiego i prac Zarządu Powiatu w okresie od 17 czerwca do 11 września 2003 r.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Radna Jolanta Szajowska nawiązała do informacji dotyczącej wyboru Banku Spółdzielczego w Łebie do obsługi bankowej budżetu powiatu lęborskiego. Poinformowała, iż odebrała sygnał od jednego z podmiotów, które będą korzystały z usług tego banku, że lokalizacja placówki w Domu Handlowym „Kupiec” może stwarzać zagrożenie dla osób podejmujących większą ilość pieniędzy, np. na płace dla pracowników. Bank nie posiada żadnej ochrony, oprócz przycisków znajdujących się w kasach, a jednostki organizacyjne powiatu również takiej ochrony nie posiadają. Zapytała, czy w takich przypadkach Starostwo zapewni ochronę pracownikom podejmującym gotówkę.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady zaproponował, aby odpowiedź na powyższe pytanie została udzielona w pkt 9, przy rozpatrywaniu projektu uchwały dotyczącej wyboru banku wykonującego obsługę bankową budżetu powiatu.


Ad. 6
Stan zabezpieczenia w zakresie higieny szkolnej w placówkach oświatowych oraz bezpieczeństwo uczniów w szkołach w Powiecie Lęborskim w I półroczu 2003 roku oraz plany w tym zakresie na rok szkolny 2003/2004.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż radni otrzymali w materiałach na sesję informację dotyczącą stanu zabezpieczenia w zakresie higieny szkolnej w placówkach oświatowych oraz bezpieczeństwa uczniów w szkołach w Powiecie Lęborskim w I półroczu 2003 roku oraz planów w tym zakresie na rok szkolny 2003/2004, wobec czego nie ma potrzeby ponownego jej przedstawiania.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformował, iż komisja zaopiniowała powyższą informację pozytywnie.

Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja zaopiniowała powyższą informację pozytywnie.

Ryszard Wenta – przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa poinformował, iż komisja po zapoznaniu się z powyższą informacją wystąpiła do Zarządu Powiatu z wnioskami, aby:
 policja samodzielnie bądź w porozumieniu ze Strażą Miejską i członkami komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych nasiliła kontrole dotyczące ewentualnej sprzedaży alkoholu dla nieletnich.
 policja przeprowadziła w szkołach z terenu powiatu lęborskiego spotkania z nauczycielami i zainteresowanymi rodzicami poświęcone omówieniu stosowanych sposobów rozprowadzania narkotyków wśród młodzieży, prezentacji próbek narkotyków oraz omówieniu sposobów rozpoznania osób narkotyzujących się i skutków narkotyzowania się przez młodzież.
 zachęcić dyrektorów szkół, aby w porozumieniu z rodzicami, możliwie jak najczęściej korzystali z profilaktycznych kontroli Policji na terenie szkół,, przy pomocy wyszkolonego psa, dotyczących posiadania lub kontaktu młodzieży z narkotykami.
 uruchomić na terenie powiatu lęborskiego specjalistyczny, stały i ogólnodostępny punkt konsultacyjny, udzielający informacji i pomocy osobom uzależnionym od narkotyków.
Dalej Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady udzielił głosu Adamowi Jędrzejewskiemu – przewodniczącemu Młodzieżowej Rady Powiatu Lęborskiego, który w imieniu młodzieży przedstawił następujące stanowisko w zakresie bezpieczeństwa uczniów w szkołach i placówkach oświatowych.

„Panie i Panowie radni, w imieniu młodzieży pragnę przedstawić kilka uwag do omawianego na dzisiejszej sesji problemu szeroko rozumianego bezpieczeństwa w placówkach szkolnych.
Zagrożenia o jakich mówi raport wymagają wspólnego współdziałania nie tylko Was dorosłych, ale i nas młodzieży. Przy biernej postawie, czy wręcz cichej tolerancji dla narkomani, czy też przemocy wśród młodzieży, nawet największe nakłady i najwspanialsze programy nie przyniosą efektów. Tylko współpraca wszystkich zainteresowanych bezpieczeństwem, a są nimi i władze oświatowe i policja, a przede wszystkim my sami i nasi rodzice możemy sprawić, iż szkoły staną się na powrót miejscem kształcenia w pozytywnym znaczeniu.
Mamy świadomość, że ponosimy odpowiedzialność za to co dzieje się na terenie szkół, bo to właśnie nas jest tam najwięcej. Jako przedstawiciele społeczności uczniowskiej spróbujemy stworzyć taki klimat wkoło tych tematów, aby programy o ile nie pozostaną tylko werbalną i papierkową deklaracją znalazły wśród nas młodzieży sojusznika i aktywnego uczestnika. Podejmiemy działania, aby hasło „zero tolerancji dla przemocy i narkotyków” nie pozostało pustym sloganem.
Jest jeszcze jeden aspekt, który wśród nas uczniów wywołuje czasami nawet ożywione dyskusje, jest nim przykład jaki dają nam dorośli i nie chodzi tu o to co obserwujemy na ulicy, ale też to co dostrzegamy w murach naszych szkół, myślę, że taki malutki przykład najlepiej zobrazuje problem i pobudzi wszystkich do odrobiny refleksji.
Pacjent chory na płuca przychodzi do lekarza, który mówi mu że papierosy które pali zabijają go, są szkodliwe i powinien się ich wystrzegać, ale pacjent widzi na biurku paczkę papierosów i popielniczkę pełną niedopałków. Czy w takiej sytuacji uwierzy lekarzowi?
Panie i panowie radni i Wy szanowni goście, czasami trzeba się zastanowić czy słowa są w zgodzie z przykładem, nie od dziś wiadomo że złe łatwiej naśladować niż dobre, a młodzież ma to do siebie, że jest dziś wyjątkowo spostrzegawcza.”
Radny Waldemar Walkusz nawiązując do informacji Komendy Powiatowej Policji w Lęborku, którą radni otrzymali w materiałach na sesję, a dotyczącą problematyki nieletnich stwierdził, iż jest to materiał warty głębszego przeanalizowania. Dodał, iż dane zawarte w informacji potwierdzają sytuację jaka panuje w szkołach i dobrze się dzieje, że w tym względzie coś się robi.
Dalej odnosząc się do stanowiska Rady Powiatu w którym większością głosów koalicji rządzącej, poddano całkowitej krytyce pracę Komendy Powiatowej Policji w Lęborku stwierdził, iż nie zgadza się z tą opinią. W tym miejscu, podając za przykład szkołę którą kieruje, podziękował komendantowi Policji za zaangażowanie i zdecydowane działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa uczniów. Jest to potwierdzenie tego, że z naszą policją nie jest tak źle, jedynie w niektórych przypadkach przepisy prawa nie pozwalają na prawidłowe działanie.
Kończąc podziękował kierownikowi Wydziału Oświaty za podjęcie tego trudnego tematu, wyrażając jednocześnie nadzieję, że w najbliższej przyszłości doprowadzi to, do skoordynowania wszystkich działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w szkołach.

Ad. 7
Informacja Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2003 roku

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił informację z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2003 roku oraz Uchwałę Nr 111/II/2003 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 29 sierpnia br. w sprawie opinii o przedłożonej przez Zarząd Powiatu Lęborskiego informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2003 roku.
Informacja oraz Uchwała stanowią kolejno załączniki nr 5 i nr 6 do niniejszego protokołu.

Andrzej Duda - przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię komisji do uchwały Zarządu Powiatu Lęborskiego w sprawie przyjęcia informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2003 roku.
Opinia stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odnosząc się do kwestii zawartych w stanowisku Komisji Rewizyjnej poinformował, iż generalnie zarówno dochody jak i wydatki w I półroczu br. zostały wykonane. Jedynie dochody z tytułu sprzedaży nieruchomości wykonane zostały w niewielkim stopniu – 4,59%. Na tak niski wskaźnik realizacji tych dochodów miał wpływ zaobserwowany już w ubiegłym roku brak zainteresowania zakupem działek i nieruchomości, co spowodowane jest zubożeniem społeczeństwa i ogólną recesją gospodarczą kraju. Pomimo ogłoszeń prasowych, publikowanych w prasie krajowej, brakuje chętnych do ich kupna.
Na dzień dzisiejszy sytuacja uległa znacznej poprawie. Biorąc pod uwagę sprzedaże, które nastąpiły w miesiącu lipcu, sierpniu i wrześniu plan dochodów z tego tytuły został wykonany w 67. %.
Następnie nawiązując do niskiego wskaźnika wydatków inwestycyjnych poinformował, iż najpoważniejszą pozycję w tych wydatkach stanowi budowa drogi powiatowej Nowęcin – Szczenurze, realizowana z funduszu SAPARD, która faktycznie do 30 czerwca została zakończona. Jednak zapłata za tę inwestycję nastąpiła już w II półroczu br. Pozostałe planowane inwestycje drogowe są w trakcie realizacji, gdyż najdogodniejszym dla nich okresem jest okres letni.
W przypadku wydatków inwestycyjnych planowanych w budżecie Starostwa Powiatowego, to uzależnione one były od stopnia realizacji dochodów własnych. Ponieważ w I półroczu wykonanie tych dochodów było niskie, zrezygnowano z wykonania elewacji i uporządkowania ronda. Podejmowane są działania, aby budynek Starostwa Powiatowego remontować w przyszłym roku z udziałem funduszy strukturalnych.
Odnosząc się do niskiego wykorzystania rezerwy celowej poinformował, iż z kwoty 370 tys. zł w I półroczu wydatkowano 4.910 zł. Dodał, iż należy pamiętać, że rezerwa to zapas odkładany na taki moment, gdy może być bardzo potrzebny, jest to ilość środków gromadzonych w celu ewentualnego użycia, lecz nie posiadających określonego przeznaczenia. Rezerwa celowa jest tworzona na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowania budżetu. W wyniku nowelizacji ustawy o finansach publicznych z 1 stycznia 2002 roku zarząd jednostki samorządu terytorialnego może po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji właściwej do spraw budżetu, zmienić przeznaczenie rezerwy celowej. Zmiana ustawy umożliwia również zarządowi przenoszenie wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem bez opinii komisji właściwej do spraw budżetu.
Dalej poinformował, iż do chwili obecnej uruchomiono rezerwę w wysokości 191.978 zł , do rozdysponowania zgodnie z przeznaczeniem pozostaje 178.022 zł.
Odnosząc się do wykorzystania środków na składki ubezpieczeniowe dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego przez Powiatowy Urząd Pracy poinformował, iż jest ono wyższe niż wynika to z upływu czasu. Dodał, iż jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej i na ten cel w całości środki przekazuje Wojewoda Pomorski. Ponieważ na koniec ubiegłego roku zobowiązania wymagalne z tego tytułu wraz z odsetkami wynosiły 298.379 zł, to pierwsze dotacje uzyskane w tym roku posłużyły do zapłaty tych zaległości. Powiatowy Urząd Pracy szacuje, że uwzględniając dotychczasowy plan w tym zadaniu zabraknie około 170.000 zł, ale potrzeby są zgłoszone do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego zarówno przez Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy jak i Starostę Powiatu.
Kończąc stwierdził, iż przypadku wystąpienia zobowiązań na koniec roku, jeżeli podobnie jak w roku ubiegłym plan nie zostanie zwiększony, to zgodnie z orzeczeniem Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych nie stanowi to podmiotowego naruszenia dyscypliny finansów, ponieważ środki na realizację tego zadania przydzielane są decyzją Wojewody.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na 2003 rok

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na 2003 rok wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Ryszard Wenta – przewodniczący komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję. Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – 13 głosami „za” przy 3 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr IX/69/03 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2003 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru banku wykonującego obsługę bankową budżetu powiatu lęborskiego

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru banku wykonującego obsługę bankową budżetu powiatu lęborskiego wraz z uzasadnieniem.

Krystyna Bronk – Skarbnik Powiatu odnosząc się do wątpliwości zgłoszonych w pkt 5 przez radną Jolantę Szajowską poinformowała, iż w trakcie prowadzonych negocjacji ustalono, że ze strony banku wykonującego obsługę bankowa budżetu powiatu będzie istniała możliwość bezpośredniego dowozu gotówki do poszczególnych jednostek budżetowych, po wcześniejszym jej zapotrzebowaniu.
Ponadto dodała, iż Bank Spółdzielczy w Łebie jest otwarty na ewentualne negocjacje w sprawie otwarcia w budynku Starostwa swojego punktu kasowego.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – 15 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr IX/70/03 w sprawie wyboru banku wykonującego obsługę bankową budżetu Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady ogłosił 10 min przerwę.

Po wznowieniu obrad Witold Piórkowski – Starosta Lęborski złożył serdeczne podziękowania organizacjom, instytucjom, jednostkom samorządowym i osobom fizycznym, które pomogły w organizacji tegorocznych III dożynek powiatowych w Cewicach. W imieniu własnym oraz Wójta Gminy Cewice przedstawicielom poszczególnych jednostek wręczył okolicznościowe dyplomy.

W dalszej kolejności Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przystąpił do realizacji punktu 10. porządku obrad.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Przeciwdziałania Bezrobociu na lata 2003-2006

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Przeciwdziałania Bezrobociu na lata 2003-2006 wraz z uzasadnieniem oraz autopoprawką Zarządu Powiatu.
Dalej stwierdził, iż impulsem do opracowania powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu na lata 2003- 2006 stały się narastające trudności gospodarcze oraz trudna sytuacja na rynku pracy, powodująca dalszy wzrost bezrobocia, który w dotkliwy sposób odczuwają mieszkańcy naszego powiatu. Na lokalnym rynku pracy obecnie można zauważyć niepokojącą tendencję wzrostu udziału wśród bezrobotnych młodzieży i osób długotrwale pozostających bez pracy.
I tak w roku 2000 stopa bezrobocia wynosiła 26,9 % , w roku 2001 już 31,4% w roku 2002 – 33 %. Podobne zjawisko występuje w województwie i w kraju. Niepokój powoduje również zagrożenie zwolnień pracowników zatrudnionych na terenie Trójmiasta w stoczniach i przedsiębiorstwach, których gro dzielą mieszkańcy naszego powiatu.
Sytuacja ta może niewątpliwie pociągnąć za sobą dalszy wzrost poziomu bezrobocia w powiecie lęborskim. To właśnie rozmiary bezrobocia są jednym z najważniejszych i najtrudniejszych do rozwiązania problemów ekonomicznych, politycznych i społecznych. Do najważniejszych przyczyn wzrostu bezrobocia w powiecie można zaliczyć: wpływ sytuacji gospodarczej kraju na wielkość i strukturę bezrobocia, niskie tempo wzrostu gospodarczego oraz malejące nakłady inwestycyjne, wchodzenie na rynek pracy bardzo licznych roczników młodzieży jako skutek tzw. wyżu demograficznego, przekształcenia strukturalne w gospodarce i przemiany wewnątrz przedsiębiorstw, stosunkowo niski poziom wykształcenia bezrobotnych, niedostosowany do wymagań zmieniającego się rynku pracy i dekoniunktura w gospodarce światowej.
Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom rynku pracy, samorząd powiatowy skonstruował propozycje działań zawarte w przedkładanym dzisiaj programie, które obejmują obszary związane z turystyką, kulturą, rozwojem małej i średniej przedsiębiorczości oraz rozwojem budownictwa mieszkaniowego, edukacją i usługami społecznymi jak również rozwojem rolnictwa i przetwórstwa rolno-spożywczego. Prgram w swej istocie określa cel strategiczny, cele operacyjne i sposoby działania oraz wskazuje realizatorów i beneficjentów. Dodał, iż jego wytyczne są spójne z założeniami strategii rozwoju powiatu lęborskiego i zostały przedłożone do zaopiniowania przez komisje Rady Powiatu oraz Powiatową Radę Zatrudnienia. Były również przedmiotem obrad na spotkaniu władz samorządowych powiatu lęborskiego.
Kończąc wyraził przekonanie, że realizacja zadań ujętych w powyższym programie przyczyni się do umożliwienia tworzenia nowych miejsc pracy i tym samym stworzy szanse zatrudnienia bezrobotnych.
Następnie przedstawił opinię Powiatowej Rady Zatrudnienia.
Opinia stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Tomasz Tutak – wiceprzewodniczący komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformował, iż komisja wydała również pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz - Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Duda stwierdził, iż z pewnością dla każdego z radnych walka z bezrobociem jest bardzo bliskim i ważnym problemem, dlatego zdziwiłby się, gdyby ktoś głosował za nieprzyjęciem przedstawionego programu. Nie mniej jednak wyraził obawę, iż program, tak jak strategia rozwoju powiatu, pozostanie tylko dokumentem. Dodał, iż wszyscy, łącznie z nim, wykazują zbyt mało bezpośredniej inicjatywy w kwestii walki z bezrobociem. Należy podjąć wszelkie możliwe starania, aby do powiatu ściągnąć jak najwięcej inwestorów, gdyż bez tego, nie rozwiąże się problemu bezrobocia. Kończąc stwierdził, iż w przedstawionym programie brakuje dokładnego harmonogramu jego realizacji oraz określenia wielkości środków finansowych i źródeł ich pozyskania.

Wobec braku chętnych do dalszej dyskusji Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 17 radnych – 16 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr IX/71/03 w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Przeciwdziałania Bezrobociu na lata 2003 – 2006.
Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 11
Rozparzenie projektu uchwały w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego na drogach powiatowych

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego na drogach powiatowych wraz z uzasadnieniem i autopoprawką Zarządu Powiatu.
Jednocześnie poinformował, iż komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja również wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz - wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Waldemar Nowicki stwierdził, iż jest rozczarowany przedstawionym planem inwestycyjnym na drogach powiatowych, ponieważ nie został w nim uwzględniony remont drogi 316 Pogorzelice – Chocielewko. Poinformował, iż w tej chwili droga ta jest całkowicie nieprzejezdna, nawet rowerem, a mieszkańcy m. Chocielewko już wcześniej podjęli starania o jej odbudowę. Z drugiej strony planuje się remont drogi Redkowice – Żelazkowo, która nie wymaga jeszcze natychmiastowej naprawy. Dodał, iż remont drogi Chocielewko - Pogorzelice spowodowałaby odciążenie miasta Lęborka od ruchu, który w kierunku Słupska z miejscowości położonych wzdłuż tej drogi, w chwili obecnej odbywa się przez Lębork.

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, iż proponowany plan inwestycyjny był uzgadniany z Zarządem Dróg Powiatowych oraz komisją Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa. Fakt nieujęcia w nim wszystkich koniecznych inwestycji, wynika po części z ograniczonych możliwości finansowych powiatu. Nie mniej jednak stwierdził, iż jest on planem otwartym i w miarę pojawiania się dodatkowych środków będzie można go uzupełniać. Przypomniał, iż należy mieć również świadomość tego, że przez najbliższe lata trzeba będzie spłacać kredyt zaciągnięty na odnowę i budowę dróg.

Radny Tomasz Tutak zwrócił uwagę, iż w przyszłym roku Polska, jako członek Unii Europejskiej, będzie miała łatwiejszą możliwość absorbowania środków unijnych. Na dzień dzisiejszy Zarząd zakłada, że w celu realizacji zaplanowanych inwestycji na drogach, powiat będzie musiał zaabsorbować 50 % środków własnych. Być może pojawi się szansa skorzystania z funduszu spójności, który w dużej mierze przeznaczony jest na poprawę infrastruktury, gdzie wysokość środków własnych wynosi nie 50 lecz 25 %. To dawałoby możliwość zwiększenia planu inwestycji na drogach.

Radny Andrzej Duda w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Tomasza Tutaka zapytał, czy powiat ma już gotowe wnioski do funduszy unijnych. Stwierdził, iż 2 maja 2004 roku będzie zdecydowanie za późno na ich pisanie.
Następnie zaproponował, aby uwzględnić wniosek radnego Waldemara Nowickiego już dzisiaj.

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, iż Powiat złożył już wnioski do funduszu SAPARD na realizację dwóch zdań ujętych w przedłożonym planie i wnioski te zostały przez fundusz przyjęte. Dalej wniósł o przyjęcie planu inwestycji na drogach w takim kształcie, w jakim został on radnym przedstawiony, dlatego, że zgodnie z wymogami funduszu SAPARD, inwestycje zgłoszone do realizacji muszą być zbieżne z wieloletnim planem inwestycyjnym.
Dodał, iż być może przygotowany plan jest zbyt „ostrożny”, ale wynika to z tego, iż do końca nie są znane zasady finansowania inwestycji przez fundusze unijne.
Zwracając się do radnego W. Nowickiego i A. Dudy zaproponował, iż Zarzad oszacuje koszty budowy drogi Chocielewko – Pogorzelice, dokona podziału na środki własne i unijne i w momencie pojawienia się takich możliwości wprowadzi tę inwestycję do planu.

Radny Waldemar Nowicki stwierdził, iż zgadza się z propozycją Wicestarosty, gdyż rozumie, że budowa tej drogi wiąże się z czasem oraz dużymi kosztami.
Wobec powyższego zaproponował, aby na dzień dzisiejszy podjąć starania o „wyszlakowanie” tej drogi, tak aby była ona przejezdna chociaż dla rolników. Dodał, iż mieszkańcy okolicznych wiosek chętnie pomogą w realizacji tego przedsięwzięcia.

Jacek Woronowicz - Wiceprzewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/72/03 w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego na drogach powiatowych.
Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VIII/66/2003 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2003 roku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VIII/66/2003 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2003 roku wraz z uzasadnieniem.
Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż Powiatowa Społeczna Rada d/s Osób Niepełnosprawnych zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja również zaopiniowała powyższy projekt uchwały pozytywnie.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/73/03 w sprawie zmiany uchwały nr VIII/66/2003 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do realizacji w 2003 roku.
Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa dzierżawcy w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność powiatu lęborskiego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa dzierżawcy w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność powiatu lęborskiego wraz z uzasadnieniem

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/74/03 w sprawie przyznania pierwszeństwa dzierżawcy w nabyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/75/03 w sprawie zmiany uchwały nr XLI/282/2002 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 9 października 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Lęborskiego na rzecz Gminy Nowa Wieś Lęborska
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad. 15
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie nieruchomości

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie nieruchomości wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/76/03 w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie nieruchomości.
Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 16
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku wraz z uzasadnieniem i autopoprawką Zarządu Powiatu. Dodał, iż autopoprawka do powyższego projektu uchwały została wprowadzona na wniosek komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej oraz komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki.
Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja po uwzględnieniu przez Zarząd proponowanych zmian, wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/77/03 w sprawie udzielania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku.
Uchwała stanowi załącznik nr 17 do niniejszego projektu uchwały.

Ad. 17
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zadań powiatu lęborskiego na które w 2004 roku mogą być udzielane dotacje z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań powiatu lęborskiego na które w 2004 roku mogą być udzielane dotacje z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych wraz z uzasadnieniem i autopoprawką Zarządu Powiatu.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały. Jednocześnie komisja wniosła o rozszerzenie zakresu zadań na które w 2004 roku mogą być udzielane dotacje z budżetu powiatu o porządek i bezpieczeństwo obywateli. Dodał, iż wniosek został przez Zarząd Powiatu uwzględniony w przedstawionej autopoprawce do projektu uchwały.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Tadeusz Piechowski stwierdził, iż zadania jakie realizuje Powiat określa ustawa. Wobec tego, aby nie zwężać ustawy, wniósł o dopisanie w tytule oraz w § 1 projektu uchwały przed wyrazem zadania, wyrazu „priorytetowe”.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poprosił radcę prawnego o zajęcie stanowiska do powyższego wniosku.

Artem Baranowski – radca prawny stwierdził, iż takie dookreślenie zadań, jakie w danym roku będzie realizował powiat, poprzez dopisanie słowa „priorytetowe” jest możliwe.

Wobec powyższego Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Tadeusza Piechowskiego.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.

Następnie Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/78/03 w sprawie określenia zadań powiatu lęborskiego na które w 2004 roku mogą być udzielane dotacje z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych
Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Ad. 18
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Policealnego Studium Zawodowego w Lęborku

Tomasz Tutak – członek Zarządu Powiatu Lęborskiego przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Policealnego Studium Zawodowego w Lęborku wraz z uzasadnieniem.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/79/03 w sprawie zmiany aktu założycielskiego Policealnego Studium Zawodowego w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

Ad. 19
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku wraz z uzasadnieniem.
Następnie odczytał treść uzasadnienia do uchwały nr 2/2003 Rady Społecznej SPS ZOZ z dnia 27.08.2003 r.

Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja na posiedzeniu w dniu 16 września br. odstąpiła od wydania opinii w tej sprawie, powodowana wątpliwościami, co do słuszności proponowanych zmian organizacyjnych w dyrekcji SPS ZOZ, uważając, że nie jest to właściwy moment do przeprowadzenia takich zmian. Nowelizacja ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawa o restrukturyzacji i pomocy publicznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej są dopiero na etapie prac przygotowawczych i mają obowiązywać najwcześniej od nowego roku.
Komisja była zaniepokojona tym przysłowiowym „wyjściem przed orkiestrę” oraz brakiem informacji o proponowanych zmianach wśród fachowej kadry kierowniczej szpitala, a przecież proponuje się powołanie nowych, kluczowych stanowisk w dyrekcji: zastępcy dyrektora ds. finansowych oraz naczelnego lekarza szpitala, swoistego super - ordynatora, do tego bez konkursów.
W dniu 23 września br. komisja wysłuchała wyjaśnień dyrektora SPS ZOZ w Lęborku i na jego prośbę po wysłuchaniu stanowiska wszystkich obecnych na posiedzeniu członków komisji zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.
Komisja wyraża jednak nadzieję, że proponowane zmiany organizacyjne przyczynią się do usprawnienia działalności dyrekcji SPS ZOZ, zwłaszcza w sferze finansów.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Duda stwierdził, iż nie jest przeciwnikiem reform, czy też przekształceń w ochronie zdrowia, wręcz przeciwnie, każda zmiana mająca służyć poprawie opieki zdrowotnej jest mu bliska. Natomiast niepokoi go pośpiech w jakim chce się te zmiany wprowadzić w SPS ZOZ w Lęborku.
Wprowadzanie zmian w momencie gdy są one ustawowo w fazie projektu, jest bardzo ryzykowne i może grozić nieprzewidzianymi skutkami. Wystarczy wejść na strony internetowe, aby zobaczyć jak wiele jest protestów ze strony związków zawodowych i jak dużo kontrowersji wzbudzają projektowane zmiany.
Do przekształcenia SPS ZOZ w Lęborku w spółkę kapitałową potrzebne będzie zbilansowanie dochodów i wydatków, a ogólnie wiadomo, że szpital posiada zadłużenie w wys. ok. 5 mln zł. Aby tę równowagę osiągnąć trzeba będzie wprowadzić drastyczne oszczędności, co z pewnością odbędzie się kosztem załogi.
Dalej nawiązując do utworzenia stanowiska naczelnego lekarza szpitala stwierdził, iż proponowany dla niego zakres zadań z powodzeniem może realizować dotychczasowy z-ca dyrektora ds. opieki zdrowotnej. Dodał, iż należy zauważyć, iż kandydat na to stanowisko jest zatrudniony w szpitalu jako lekarz na pełnym etacie.
Następnie wyraził swoje zaniepokojenie propozycją utworzenia kolejnego „dyrektorskiego” stanowiska, a mianowicie – z-cy dyrektora ds. finansowych. Stwierdził, iż jego zdaniem z powodzeniem funkcję tę może spełniać, tak jak dotychczas, główny księgowy.
W dalszej kolejności zapytał, czy w kwestii ewentualnego przystąpienia do proponowanego przez rząd programu restrukturyzacji zasięgano opinii związków zawodowych. Szpital jest jednym z największych zakładów pracy w powiecie lęborskim. Zwrócił również uwagę na fakt , iż w przypadku przekształcenia SPSZOZ w spółkę prawa handlowego, należy powołać radę nadzorczą, której funkcjonowanie związane będzie z dodatkowymi kosztami. Zapytał, czy ktoś wyliczył te koszty i wziął je pod uwagę.
Kończąc jeszcze raz stwierdził, iż nie jest przeciwnikiem zmian, lecz należy mieć świadomość tego, skąd wziąć pieniądze i czy w przyszłości zamiast zysków nie będzie z tego tytułu strat. Wobec powyższego zaproponował, aby w dniu dzisiejszym nie podejmować powyższej uchwały i jeszcze raz policzyć wszystkie koszty.

Radna Jolanta Szajowska stwierdziła, iż całkowicie nie zgadza się z wypowiedzią swojego przedmówcy. Sytuacja w służbie zdrowia jest tak tragiczna, że już gorzej być nie może. Zaproponowała, aby obdarzyć zaufaniem dyrektora SPS ZOZ w Lęborku, gdyż nie raz udowodnił, iż potrafi zarządzać placówką.
Kończąc wniosła o udzielenie głosu Andrzejowi Sapińskiemu – dyrektorowi SPS ZOZ w Lęborku.

Andrzej Sapiński poinformował, iż proponowane zmiany w statucie SPSZOZ w Lęborku mają na celu poprawę jakości zarządzania zarówno w zakresie finansowym jak i opieki zdrowotnej. Przypomniał, iż szpital jest zakładem samofinansującym się i podobnie jak inne zakłady opieki zdrowotnej posiada problemy finansowe. W najbliższym czasie może dojść do tego, że wierzyciele zaczną egzekwować swoje należności, poprzez sądowe nakazy płatnicze. Zaznaczył, iż organem założycielskim dla SPS ZOZ jest Powiat i w przypadku utraty przez szpital płynności finansowej wszystkie związane z tym koszty i długi obciążą samorząd.

Powiedział, iż w związku z tym, bez względu na to w jakim kierunku pójdą przemiany zaproponowane przez rząd, należy podjąć działania zmierzające do zbilansowania dochodów i wydatków, tak aby szpital nie generował dalszego zadłużenia.
Kończąc zwrócił się do radnych z gorącą prośbą o wyrażenie zgody na powyższe zmiany w statucie, gdyż pomogą one w sprawniejszym funkcjonowaniu szpitala, jak również spowodują obniżenie kosztów jego działalności. Tym samym pozwolą szpitalowi na przetrwanie najtrudniejszego okresu, nie tylko jako największemu zakładowi pracy, ale również placówce, która świadczy nieprzerwanie - 24 h usługi zdrowotne.

Radny Waldemar Walkusz stwierdził, iż również, tak jak część radnych miał wiele wątpliwości związanych z powyższą kwestią. Jednak na ostatnim posiedzeniu komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej, po przedstawieniu przez dyrektora szpitala kierunków w jakich ma pójść kolejna reforma zdrowia uznał, iż należy wesprzeć wszelkie jego działania. W obecnej sytuacji, jaka ma miejsce w służbie zdrowia, bez podjęcia konkretnych przedsięwzięć może dojść do tego, że szpital w Lęborku ulegnie likwidacji. Dodał, iż patrząc na całokształt dotychczasowej pracy dyrektora należy mieć nadzieję, że podejmowane przez niego działania przyniosą zamierzone efekty.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – 12 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” oraz 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr IX/80/03 w sprawie zatwierdzenia zmiany statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Ad. 20
Sprawozdania Komisji Rady Powiatu z pracy w I półroczu 2003 roku

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż radni otrzymali w materiałach na sesję sprawozdania Komisji Rady z pracy w I półroczu 2003 rok.
 Sprawozdanie z pracy komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.
 Sprawozdanie z pracy komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.
 Sprawozdanie z pracy komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.
 Sprawozdanie z pracy komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.
 Sprawozdanie z pracy komisji Edukacji, Kultury, sportu i Turystyki stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwy.
Po wznowieniu obrad przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

Ad. 21
Rozpatrzenie skargi Pana Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarzad Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ.
(Skarga p. Jerzego Zielińskiego została radnym doręczona w

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..