2016-04-20

Protokół nr VII/03

Początek sesji:
- Godz. 1200
Zakończenie obrad:
- Godz. 1530

W dniu 29 maja 2003 roku w sesji uczestniczyło 19 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Miołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 17 radnych, co wobec składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Następnie poinformowała, iż postanowieniem z 27 maja 2003 roku Pan Aleksander Kwaśniewski - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej przyznał krzyże zasługi. Złoty krzyż zasługi otrzymał p. Wiesław Losiak – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Lęborku, a srebrne krzyże zasługi otrzymali: p. Elżbieta Kowalczyk – dyrektor Domu Dziecka Nr 2 w Lęborku, p. Zofia Mościcka – dyrektor Domu Pomocy Społecznej nr 2 w Lęborku, p. Zdzisław Korda – kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku, p. Elżbieta Kolator Awchimieni – dyrektor Domu Pomocy Społecznej Nr 1 w Lęborku oraz p. Andrzej Sapiński – dyrektor SPS ZOZ w Lęborku.
Wszystkim wymienionym złożyła serdecznie gratulacje, a o wręczenie powyższych odznaczeń poprosiła Witolda Piórkowskiego – Starostę Lęborskiego.

Wiesław Losiak w imieniu wszystkich odznaczonych serdecznie podziękował za wyróżnienie oraz za dostrzeżenie i docenienie wieloletniego trudu pracy na rzecz Powiatu Leborskiego. Dodał, iż dla niego osobiście dzisiejszy dzień ma szczególny wymiar, gdyż zgodnie ze znowelizowaną ustawą weterynaryjną zmienił się układ zależności pomiędzy inspekcją weterynaryjną, a Starostwem. Obecnie inspekcja podlega nie Staroście, a Wojewodzie oraz Wojewódzkiemu Lekarzowi Weterynarii. W tym miejscu serdecznie podziękował Staroście, Zarządowi Powiatu oraz Radzie Powiatu za bardzo dobrą współpracę. Szczególne słowa podziękowania skierował do Starosty i stwierdził, iż pozostawi go w pamięci, jako zwierzchnika prawego, rzetelnego, kompetentnego i zawsze życzliwego.

Ad. 2
Przedstawienie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 24 kwietnia do 19 maja 2003 r.
6. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego na obszarze Powiatu Lęborskiego.
7. Sytuacja rolnictwa polskiego w świetle wymogów unijnych oraz sytuacja rolnictwa w powiecie lęborskim.
8. Informacja dotycząca potrzeb z zakresu pomocy społecznej Powiatu Lęborskiego.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2003 rok oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na obsługę bankową budżetu Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XX/120/2000 Rady Powiatu Leborskiego z dnia 26 października 2000 roku w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany i przyjęcia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
15. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2003 roku.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
17. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
18. Wnioski i oświadczenia radnych.
19. Zamknięcie obrad.

Radny Jacek Woronowicz wniósł o wycofanie z porządku dzisiejszych obrad pkt 12 dot. rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych w Lęborku. Uzasadniając swój wniosek stwierdził, iż jako członek komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej nie zajmował się powyższym projektem uchwały, a uchwała w przedstawionym kształcie z pewnością będzie rodziła skutki finansowe dla budżetu powiatu w 2003 roku. Dodał, iż wynikające z projektu uchwały skutki finansowe nie są uwzględnione w obecnym budżecie.

Radny Andrzej Duda poinformował, że zgodnie z przepisami Rada najpierw powołuje szkołę, a następnie na tej podstawie będzie można ubiegać się o dodatkowe środki z ministerstwa. Dodał, iż na takie cele w ministerstwie edukacji jest utrzymywana rezerwa. Następnie stwierdził, iż niepowołanie tej szkoły byłoby absurdem, gdyż przy tak wysokim bezrobociu jest to szansa na zmianę lub podniesienie kwalifikacji dla wielu osób.
Kończąc wniósł o utrzymanie powyższego pkt porządku obrad oraz zaapelował o przyjęcie uchwały.

Ryszard Wenta – Wicestarosta stwierdził, iż w uzasadnieniu do powyższego projektu uchwały nie było informacji na temat skutków finansowych wynikających z podjęcia tej uchwały, gdyż Zarząd Powiatu nie przewiduje z tego tytułu dodatkowego obciążenia dla budżetu powiatu. Całość otrzymanej na ten rok subwencji oświatowej została podzielona i przekazana na poszczególne jednostki. Nowopowstała szkoła będzie musiała funkcjonować w ramach środków jakie zostały przekazane Zespołowi Szkół Ekonomiczno – Handlowych. Dodał, iż z końcem czerwca naukę w szkole kończą dwa oddziały, a od września w systemie dziennym będzie funkcjonował tylko jeden oddział. Z wyliczeń przedstawionych przez dyrektora placówki wynika, że nie będzie problemu z funkcjonowaniem nowego kierunku w ramach dotychczasowego budżetu szkoły.



Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż za realizację budżetu odpowiada Zarząd Powiatu i skoro Wicestarosta twierdzi, że są środki na funkcjonowanie nowej szkoły, to pewnie tak jest. Dodał, iż całe zamieszanie wokół projektu uchwały wyniknęło z niesprawności technicznych. Statut wyraźnie mówi, że do każdej uchwały powinno być dołączone uzasadnienie wraz z wyliczonymi skutkami finansowymi. Gdyby tej formalności dochowano z pewnością nie byłoby obecnej dyskusji.

Radny Tomasz Tutak stwierdził, iż aktualnie rozpatrywany jest punkt dotyczący porządku obrad, wobec czego, aby ponownie w pkt 12 nie podnosić tych samych argumentów, wniósł o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek radnego Jacka Woronowicza.

Rada w obecności 16 radnych – 1 głosem „za” przy 11 głosach „przeciwnych” oraz 4 głosach „wstrzymujących” odrzuciła powyższy wniosek

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili obecnej nie zgłoszono uwag do protokołu z ostatniej sesji.

Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr VI/03 z sesji odbytej w dniu 25 kwietnia 2003 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w okresie od ostatniej sesji na jej ręce nie wpłynęły żadne interpelacje ani zapytania radnych.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 24 kwietnia do 19 maja 2003 r.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu w okresie od 24 kwietnia do 19 maja 2003 roku.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Radny Andrzej Bladoszewski zapytał, czy organizacje pozarządowe, które w 2002 roku nie rozliczyły się w terminie z otrzymanej dotacji w tym roku otrzymały z budżetu powiatu środki, a jeżeli tak, to na jakie „siły wyższe” powołały się usprawiedliwiając swoje niedotrzymanie terminu rozliczenia.
Dalej stwierdził, iż z przedstawionego sprawozdania wynika, że dwie uchwały Rady Powiatu zostały już zrealizowane, a ich treść została przekazana do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego w dniu 30 maja br. Dodał, iż o ile się nie myli, 30 maja będzie dopiero jutro.
Następnie nawiązał do informacji dotyczącej połączenia z dniem 1 września 2003 r. pracowni zajęć praktycznych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Nr 2 przy ul. I Armii WP w Lęborku i powierzenia dalszego jej prowadzenia dyrektorowi Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2. Zapytał, czy Zarzad podjął już ostateczną decyzję, czy też chciałby w tej sprawie najpierw wysłuchać opinii komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki oraz komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej. Dalej stwierdził, iż skoro Zarząd sam podejmuje tak ważne decyzje, to jaki był sens powoływania przez Radę komisji.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż odpowiedzi na zadane wyżej pytania zostaną udzielone w pkt 17 porządku dzisiejszych obrad.

Ad. 6
Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego na obszarze Powiatu Lęborskiego

Wiesław Losiak – Powiatowy Lekarz Weterynarii przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego w Powiecie Lęborskim.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Radna Adela Muzykiewicz nawiązała do problemu odchodów zwierzęcych, pochodzących głównie od wałęsających się bezpańskich psów.
Poinformowała, że kwestia ta jest różnie regulowana w różnych miejscowościach, w związku z tym zapytała, czy jest przygotowywany jakiś projekt uregulowań tej sprawy na naszym terenie.

Wiesław Losiak poinformował, iż na terenie powiatu lęborskiego od wielu lat funkcjonuje schronisko i hotel dla psów, więc nie ma problemu z wałęsającymi się zwierzętami. Jeżeli chodzi o sprawę sprzątania odchodów, to stwierdził, iż jest to kwestia czysto porządkowa i ten problem muszą rozwiązać władze miasta. Dodał, iż inspekcja weterynaryjna nie ma na to większego wpływu.

Ad. 7
Sytuacja rolnictwa polskiego w świetle wymogów unijnych oraz sytuacja rolnictwa w powiecie lęborskim

Pani Barbara Radziejewska – główny specjalista ds. Integracji z Unią Europejską Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Gdańsku Oddział w Strzelinie przedstawiła informację dot. sytuacji rolnictwa polskiego w świetle wymogów unijnych.
Informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Radny Waldemar Nowicki zapytał, czy Ośrodki Doradztwa Rolniczego będą przygotowane do pomocy w prowadzeniu szczegółowej księgowości dla rolników, co będzie miało miejsce od 2004 r. po wprowadzeniu opodatkowania rolników podatkiem dochodowym. Wyraził obawę, iż brak informacji i jakiejkolwiek dyskusji na ten temat spowoduje, poważne problemy.

Pani Barbara Radziejewska stwierdziła, iż w tej chwili nie ma jeszcze przepisów prawnych, dotyczących ewentualnego odprowadzania przez rolników podatku dochodowego. Wiadomo jedynie, że rolnicy, którzy sprostają wymogom, co do prowadzenia tzw. gospodarstwa rodzinnego i będą korzystali z dopłat unijnych, będą zobowiązani do prowadzenia rachunkowości rolnej, w takiej formie jak dotychczas. Dodała, iż pracownicy ośrodka pomagają rolnikom w prowadzeniu rachunkowości rolnej i na pewno takiej pomocy będą udzielać w przypadku wprowadzenia nowych przepisów.

Pani Danuta Lalka – Pawlikowska – kierownik Zespołu Doradztwa Rolniczego w Lęborku przedstawiła informację dot. sytuacji rolnictwa w powiecie lęborskim.
Informacja stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Radny Waldemar Nowicki zapytał, czy w ośrodkach doradztwa rolniczego można uzyskać informację na temat uprawy borówki amerykańskiej i czy na taką specjalizację można uzyskać kredyt inwestycyjny.

Pani Danuta Lalka – Pawlikowska stwierdziła, iż na ten temat pracownicy rejonowego doradztwa rolniczego posiadają bardzo szczegółowe informacje. Dalej poinformowała, że na utworzenie plantacji borówek są dostępne kredyty preferencyjne.

Ad. 8
Informacja dotycząca potrzeb z zakresu pomocy społecznej Powiatu Lęborskiego

Zdzisław Korda – kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku przedstawił informację dotyczącą potrzeb z zakresu pomocy społecznej Powiatu Lęborskiego.
Informacja stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2003 rok

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2003 rok wraz z uzasadnieniem

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja do powyższego projektu uchwały wydała opinię pozytywną.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VII/51/03 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2003 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na obsługę bankową budżetu Powiatu Lęborskiego

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na obsługę bankową budżetu Powiatu Lęborskiego wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Tomasz Tutak poinformował, iż w ramach planowanego przetargu Zarząd zamierza osiągnąć nową jakość i doprowadzić do tego, aby wszystkie jednostki organizacyjne powiatu funkcjonowały w ramach jednego konta. Taka sytuacja pozwoli na szybszy przepływ środków i doprowadzi do lepszej jakości usług bankowych.

Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr VII/52/03 w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na obsługę bankową budżetu Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego
Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego położonych w Łebie przy ul. Brzozowej wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr VII/53/03 w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości stanowiących własność Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych w Lęborku wraz z uzasadnieniem.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż komisja po przedstawieniu przez dyrektora szkoły dodatkowych informacji i wyjaśnień wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Jacek Woronowicz stwierdził, iż dla niego nadal niejasne są skutki finansowe wynikające z ewentualnego podjęcia powyższej uchwały. Dodał, iż jest pełen uznania dla radnego Andrzeja Dudy, który w tej chwili popiera Zarząd, a za niecały rok, przy udzielaniu absolutorium, z pewnością wytknie Zarządowi to, że musiał „dołożyć” do funkcjonowania nowej szkoły. Jego zdaniem radość Zarządu z takiego poparcia jest przedwczesna.

Radny Andrzej Duda jeszcze raz podziękował Zarządowi za wyrażenie zgody na utworzenie tej szkoły. Poinformował, iż zastanawianie się nad kwestią środków nie ma sensu, gdyż takie środki znajdują się w szkole. Z końcem czerwca szkołę opuszczają dwie klasy, na funkcjonowanie których były zaplanowane środki do końca roku. Dodał, iż ponadto, w przypadku utworzenia nowego kierunku kształcenia, istnieje możliwość wystąpienia o dodatkowe fundusze do ministerstwa edukacji.
Jeszcze raz podkreślił, iż nie ma zagrożenia, że zabraknie środków na utrzymanie szkoły, a w sytuacji tak wysokiego bezrobocia mieszkańcy muszą mieć możliwość zmiany bądź podnoszenia swoich kwalifikacji.

Radny Tomasz Tutak stwierdził, iż tradycją tej Rady, podtrzymywaną również w tej kadencji jest to, że krytyka na Zarząd spada z grona koalicji, a bronią go radni opozycji.
Dalej poinformował, iż zagrożenie dla funkcjonowania tej szkoły polega na tym, że rok budżetowy nie jest zgodny z rokiem szkolnym i teoretycznie w okresie od września do grudnia mógłby wyniknąć problem z finansowaniem nowej placówki. Taka sytuacja nie będzie miała jednak miejsca, gdyż bilans uczniów od którego oblicza się subwencję wypada na korzyść szkoły.
Dalej stwierdził, iż wniosek o utworzenie nowej szkoły wyszedł od dyrektora, który z pewnością zdaje sobie sprawę z ewentualnych zagrożeń, jak również z tego, że w budżecie powiatu na 2003 rok na ten cel nie ma dodatkowych środków. Istnieje możliwość wystąpienia o dotację do ministerstwa, jednak nie ma pewności, na ile będzie to skuteczne.
Dodał, iż od stycznia 2004 roku szkoła będzie mogła funkcjonować w normalnych warunkach, gdyż zgodnie ze stanem uczniów na dzień 20 września br. będzie dla niej naliczona subwencja.
Następnie zwrócił uwagę na drugi aspekt sprawy. Zgodnie z planem rekrutacji na rok szkolny 2003/2004 w Zespole Szkół Ekonomiczno – Handlowych będzie nabór tylko do jednej klasy. Podkreślił, iż utworzenie nowego kierunku kształcenia pozwali na utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie.
Kończąc zaproponował, aby spojrzeć na sprawę całościowo, być może wtedy wykształci się inny obraz, bardziej korzystny dla tej uchwały. Gorąco zachęcił do głosowania za powstaniem nowej szkoły.

Radny Tadeusz Piechowski stwierdził, iż w pełni popiera utworzenie nowej szkoły, ale również rozumie obawy radnego Jacka Woronowicza.
Dodał, iż w bieżącym roku subwencja oświatowa została pomniejszona o 650 tys. zł, więc nie można zgodzić się z głosem radnego Tomasza Tutaka, który twierdzi, że gdy tylko wystąpimy, to otrzymamy z ministerstwa dodatkowe środki.

Ryszard Wenta – Wicestarosta w uzupełnieniu swojej wcześniejszej informacji stwierdził, iż dyrektor szkoły posiada pełną świadomość kosztów jakie będzie musiała ponieść z tytułu utworzenia nowej szkoły. Z przedstawionych przez nią wyliczeń wynika, iż będzie to kwota w wysokości 8.652,54 zł.
Odnosząc się do kwestii pozyskania dodatkowych środków stwierdził, iż na szczeblu ministerstwa edukacji została utworzona 1% rezerwa subwencji oświatowej, z której to szkoły mogą ubiegać się o dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych. Jednak do końca nie ma pewności, czy takie środki zostaną szkole przyznane.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych w Lęborku.
Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” podjęła uchwałę nr VII/54/03 w sprawie utworzenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XX/120/2000 Rady Powiatu Leborskiego z dnia 26 października 2000 roku w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Lęborskiego

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XX/120/2000 Rady Powiatu Leborskiego z dnia 26 października 2000 roku w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Lęborskiego wraz z uzasadnieniem

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VII/55/03 w sprawie zmiany Uchwały Nr XX/120/2000 Rady Powiatu Leborskiego z dnia 26 października 2000 roku w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany i przyjęcia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany i przyjęcia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku wraz z uzasadnieniem.

Adela Muzykiewicz – wiceprzewodnicząca komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformowała, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VII/56/03 w sprawie zatwierdzenia zmiany i przyjęcia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Ad. 15
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2003 roku

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady w związku z tym, iż radni otrzymali sprawozdanie Komisji Rewizyjnej w materiałach na sesję zaproponowała, aby odstąpić od prezentowania jego treści.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Następnie zapytała, czy są uwagi do przedstawionej informacji.

Radny Waldemar Walkusz zwrócił się do przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o krótkie przedstawienie wyników kontroli remontu dachu na budynku Starostwa. Stwierdził, iż sprawa ta niejednokrotnie stawała na forum Rady i wciąż budzi wiele kontrowersji. Jeżeli kontrola komisji potwierdziła zarzuty jakie w tej kwestii zostały publicznie wypowiedziane, to należy wspólnie zastanowić się nad ich wyjaśnieniem.

Piotr Gontarek – przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, iż kontrola nie dotyczyła remontu dachu, a jedynie dokumentacji związanej z tym remontem. Dodał, iż kontrolę przeprowadziła radna Jolanta Szajowska i to ona może ewentualnie udzielić więcej informacji na ten temat.
Następnie zaproponował, iż w przypadku wyrażenia takiej woli przez radnego Waldemara Walkusza, szczegółową i pełną informację na temat zakresu oraz wyników kontroli Komisja przekaże w terminie późniejszym na piśmie.

Radny Waldemar Walkusz stwierdził, iż przykro mu, że przewodniczący komisji nie jest w stanie w tej chwili udzielić krótkiej informacji na temat przeprowadzonej kontroli. Być może w Komisji Rewizyjnej został przyjęty taki tryb pracy, że o wynikach kontroli, kontrolujący nie informuje przewodniczącego. Dodał, iż jest rozczarowany, że Rada w dniu dzisiejszym nie może nad tym tematem dyskutować, a odpowiedzi na piśmie nie chce.
Radna Jolanta Szajowska poinformowała, iż zastrzeżenia komisji budziła jedynie kwestia gwarancji na wykonane roboty, ale została ona wyjaśniona przez Starostę na ostatniej sesji.

Ad. 16
Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję i poinformowała, iż powyższa zmiana dotyczy zwiększenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej w związku z wyrażeniem woli przez radnego Witolda Terleckiego uczestniczenia w jej pracach. Dodała, iż wcześniej radny Witold Terlecki będąc członkiem Zarządu Powiatu nie mógł być członkiem Komisji Rewizyjnej.

Wobec braku głosów w dyskusji poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr VII/57/03 o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.


Ad. 17
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odnosząc się do zapytań radnego Andrzeja Bladoszewskiego poinformował, iż podnoszona przez niego kwestia daty przekazania do publikacji uchwał Rady Powiatu była zwykłym błędem drukarskim. Uchwały zostały przekazane do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego nie 30 maja, lecz 30 kwietnia br.
Następnie poinformował, iż Zarząd Powiatu rozpatrywał wnioski dwóch organizacji pozarządowych: Związku Harcerstwa Polskiego i Uczniowskiego Klubu sportowego, które w ubiegłym roku spóźniły się z rozliczeniem udzielonej dotacji z budżetu powiatu.
Z przedstawionych przez powyższe organizacje wyjaśnień wynikało, że pierwsza organizacja nie rozliczyła się we wskazanym w umowie terminie z powodu choroby instruktora prowadzącego sprawy finansowe, natomiast druga - z powodu urodzenia dziecka i przejścia na urlop macierzyński osoby odpowiedzialnej za dokonanie rozliczenia. Zarząd przyjął wyjaśnienia obu organizacji i zgodnie z podjętą przez Radę Powiatu uchwałą, zakwalifikował te zdarzenia w kategorii „siły wyższej”.
W związku z tym, że są to organizacje masowe, organizujące wiele imprez, z punktu widzenia społecznego przyznanie im dotacji było w pełni uzasadnione. Dodał, iż wnioski uzyskały pozytywne opinie komisji Rady Powiatu Lęborskiego.
Kończąc wypowiedź, poprosił Ryszarda Wentę – Wicestarostę o udzielenie odpowiedzi na zapytanie dotyczące połączenia warsztatów szkolnych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Nr 2.

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, że już pod koniec ubiegłego roku dyrektorzy poszczególnych szkół zgłaszali uwagi, iż przyznane im na 2003 rok środki finansowe są niewystarczające. Na organizowanych przez Zarząd Powiatu spotkaniach szczególne zaniepokojenie wzbudziły problemy dyrektorów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Nr 2 w Lęborku. W placówkach tych nastąpił gwałtowny wzrost wydatków związanych z energią elektryczną i cieplną. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 przy rocznym planie dla pracowni i szkoły wynoszącym 182 tys. zł na dzień 30 kwietnia br. wykorzystano środki na kwotę 134 tys. zł. Dodał, iż w ubiegłym roku placówka wykorzystała na ten cel 163 tys. zł.
W związku z powyższym trzeba było przyjrzeć się tej kwestii i pilnie podjąć działania zmierzające do znalezienia oszczędności. Zarząd Powiatu skierował swoją uwagę w stronę pracowni praktycznej nauki zawodu, które mieszczą się przy ul. I. Armii WP w Lęborku. Poinformował, iż wysokie koszty ich utrzymania spowodowane są między innymi prowadzeniem oddzielnej administracji dla poszczególnych pracowni. Na obsługę 13 oddziałów pracowni, oprócz kadry nauczycielskiej, składa się 17,5 etatów (18 osób), w tym 4 stanowiska kierownicze. Ponadto znacznie wzrosły opłaty za media. W ubiegłym roku średnio wynosiły one 5 tys. zł miesięcznie, a za styczeń i luty br. już 12 tys. zł miesięcznie.
W celu usprawnienia działalności pracowni, oraz ich lepszego przygotowania do wykonywania przyszłych zadań, Zarząd Powiatu podjął rozmowy i konsultacje z dyrektorami szkół, kierownikami pracowni oraz związkami zawodowymi. Zarzad Powiatu zaproponował wyodrębnienie oddzielnej jednostki organizacyjnej lub obsługiwanie obydwu pracowni przez jednego zarządzającego.
W wyniku dyskusji wszyscy doszli do przekonania, że utworzenie odrębnej jednostki organizacyjnej nie ma racji bytu, gdyż nabór do zasadniczych szkół zawodowych z roku na rok będzie coraz mniejszy. Najbardziej celowe byłoby, przyłączenie obu warsztatów do jednej ze szkół.
W związku z tym Zarząd Powiatu zaproponował, aby dyrektorzy szkół przymierzyli się do odzwierciedlenia tych ewentualnych zmian w arkuszach organizacyjnych i przygotowali spójne projekty uwzględniające interesy pracowników administracji oraz nauczycieli obu szkół.
Dalej poinformował, iż w dniu dzisiejszym kierownik Wydziału Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Sportu pojechała do kuratorium w celu zaopiniowania projektów od strony formalno – prawnej. Jeżeli ze strony kuratorium nie będzie uwag, to Zarząd Powiatu zatwierdzi powyższe zmiany w arkuszach organizacyjnych.
Następnie stwierdził, iż cały ten cykl powyższych uzgodnień nie wymagał podejmowania przez Radę Powiatu uchwał. Zbędne były nawet uchwały Zarządu Powiatu. Cała kwestia polegała jedynie na porozumieniu się pomiędzy dyrektorami szkół i związkami zawodowymi.
Odnosząc się do kwestii konsultacji tych propozycji z komisjami stwierdził, iż w sytuacji gdy p. Tomasz Tutak - członek Zarządu Powiatu jest członkiem komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, a on sam stara się regularnie uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach komisji, wydawało mu się, że sprawa warsztatów szkolnych była sygnalizowana. Widocznie niezbyt dobitnie. Zapewnił, iż w przyszłości o takich sprawach będzie mówił bardziej wyraźnie.
Na zakończenie stwierdził, iż efektem końcowym tego zamierzenia, ma być doprowadzenie do obniżenia kosztów funkcjonowania tych szkół, tak aby Rada Powiatu nie musiała podejmować uchwały o uruchomieniu rezerwy, a Zarząd nie musiał sprzedawać dodatkowo mienia na pokrycie ciągle rosnących kosztów.

Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż Wicestarosta przez dość długi czas starał się wszystkich przekonać, że sprawa nie powinna interesować radnych, bo cóż tam radni mają do powiedzenia w sprawach reorganizacji w jednostkach podległych powiatowi. Dodał, iż w ten sposób czuje się radnym drugiej kategorii. Podkreślił, iż w taki sposób nie można traktować komisji, gdyż sprawa jest bardzo poważana. Gdyby tak nie było, to Wicestarosta nie mówiłby tak długo, a radni nie słuchaliby z takim zainteresowaniem. Według niego Zarząd podjął słuszną decyzję, ale jako członek dwóch komisji chciałby być o tym fakcie poinformowany wcześniej i mieć możliwość ewentualnego się wypowiedzenia. Dodał, iż po to zostały powołane komisje, w takim a nie innym składzie, aby można było przeprowadzić merytoryczne konsultacje.
Jeszcze raz podkreślił, iż Zarząd wybrał słuszną drogę, gdyż jest ona kontynuacją zamierzeń poprzedniego Zarządu.
Kończąc dodał, iż komisja Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej również miałaby w tej sprawie wiele do powiedzenia.
Odnosząc się do uchwały dotyczącej „sił wyższych” zaproponował, aby dla ułatwienia Zarząd Powiatu sporządził wykaz zdarzeń jakie zaliczać będzie do kategorii „sił wyższych”.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przychyliła się do głosu radnego Andrzeja Bladoszewskiego i wyraziła nadzieję, że więcej nie dojdzie do takiej sytuacji, że komisje merytoryczne będą pomijane w tak ważnych sprawach. Dodała, iż komisje po to zostały powołane, aby pracować i Zarząd Powiatu musi się z ich opiniami liczyć.

Radny Tomasz Tutak przeprosił wszystkich radnych i stwierdził, iż jest mu ogromnie przykro z powodu zaistniałej sytuacji. Poinformował, iż Zarząd Powiatu zdaje sobie sprawę, że kwestia warsztatów szkolnych jest bardzo istotna, a kierując się zasadą racjonalizacji oraz oszczędności być może zapomniał o konsultacji z odpowiednią merytorycznie komisją.
Jako członek komisji Edukacji przeprosił pozostałych członków komisji i stwierdził, iż nie wie dlaczego ta sprawa nie trafiła do komisji. Dodał, iż doskonale rozumie rozgoryczenie radnych.
Kończąc powiedział, iż cieszy się, że pomimo całej tej sytuacji radny Andrzej Bladoszewski nie neguje merytoryczności podjętej przez Zarząd decyzji. Dodał, iż nie było innego wyjścia, gdyż sprawa jest spóźniona o kilka lat.

Ad. 18
Wnioski i oświadczenia radnych

Radny Andrzej Duda złożył wnioski o przedstawienie informacji na następujące tematy dotyczące:
1. stanu realizacji uchwały nr XXVIII/182/2001 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 21.09.2001 r. w sprawie przyjęcia do realizacji Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego.
2. sytuacji finansowej SPS ZOZ w Lęborku oraz wyjaśnienia dlaczego Powiat nie udzielił poręczenia kredytu dla szpitala i dlaczego SPS ZOZ nie podpisał umowy z NFZ i jakie są tego przyczyny.
3. przyczyn obniżenia płac niektórym pracownikom SPS ZOZ w Lęborku, bez uzgodnienia ze związkami zawodowymi oraz bez wcześniejszego wypowiedzenia umów.
4. przekroju społecznego powiatu, struktury wiekowej, podziału ze względu na zatrudnienie w rolnictwie, handlu i małej przedsiębiorczości.
5. działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Lęborku w zakresie walki z bezrobociem i pozyskiwaniem nowych miejsc pracy, jakie umowy PUP zawarł z Urzędem Miejskim w Lęborku i z podmiotami gospodarczymi oraz ilu przyjezdnych z kraju i z zagranicy pracuje na terenie powiatu lęborskiego.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż grudniowa sesja, zgodnie z planem pracy Rady będzie poświęcona omówieniu realizacji strategii rozwoju powiatu lęborskiego.
Dalej poinformowała, iż w materiałach na sesję radni otrzymali odpowiedź ministerstwa środowiska dotyczącą stanowiska Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie likwidacji gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Stanowisko stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
Następnie przedstawiła stanowisko Rady Gminy Nowa Wieś Lęborska z dnia 29 kwietnia 2003 roku w sprawie utrzymania Powiatu Lęborskiego.
Stanowisko stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
Następnie poinformowała, iż na jej ręce wpłynęła informacja, że stanowisko Rady Powiatu Lęborskiego dot. zagrożeń samorządności lokalnej, przesłane m.in. do Marszałka Sejmu RP zostało przekazane sejmowej Komisji Samorządu i Polityki Regionalnej.
Kończąc przypomniała, iż zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym w skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów. Dodała, iż gdyby któryś z powstałych klubów, który nie ma swojego przedstawiciela w Komisji Rewizyjnej, zechciał go mieć, to taką propozycję powinien przekazać najpóźniej do kolejnej sesji.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odnosząc się do zapytania radnego Andrzeja Dudy dotyczącego przekazania informacji w sprawie realizacji strategii rozwoju Powiatu Lęborskiego jeszcze raz poinformował, iż temat ten będzie przedmiotem obrad grudniowej sesji, jak również w najbliższym czasie będzie rozpatrywany na posiedzeniu Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej, której radny A. Duda jest członkiem .
Dodał, iż na pozostałe zapytania odpowiedź zostanie udzielona na piśmie w ustawowym terminie.

Ad. 19
Zamknięcie obrad

Wobec zrealizowania porządku dzisiejszej sesji Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła VII sesję Rady Powiatu Lęborskiego.


Protokołowała:
Beata Młynarczyk

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..