2016-04-20

Protokół nr XI/03

Początek obrad:
- godz. 12oo
Zakończenie obrad:
- godz. 1500
Miejsce obrad:
- Starostwo Powiatowe w Lęborku.

W dniu 24 października 2003 roku w sesji uczestniczyło 19 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady otworzył sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdził, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Ad. 2
Przyjęcie porządku obrad.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od 12 września do 9 października 2003 roku.
6. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu.
7. Problemy melioracji doliny rzeki Łeby.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr V/38/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2003 oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na rok 2003 wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego drogi krajowej Nr 6 oraz podjęcie uchwały.
12. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji planu kontroli po II i III kwartale 2003 roku.
13. Przedstawienie informacji złożonych przez podmioty dokonujące analizy oświadczeń majątkowych.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
15. Wnioski i oświadczenia radnych.
16. Zamknięcie obrad.

Rada w obecności 14 radnych – jednogłośnie przyjęła powyższy porządek obrad.

Ad. 3.
Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy radni wnoszą uwagi
do protokołu Nr 9 z dnia 26 września 2003 roku oraz do protokołu Nr 10 z dnia 09 października 2003 roku.

Radny Andrzej Bladoszewski – odnosząc się do treści protokołu Nr 10 z 09.10.2003 r. wyraził wątpliwość, czy odzwierciedla on faktyczny przebieg sesji. Stwierdził, iż wątpliwość ta wynika z treści protokołu, gdzie zostało odnotowane, że „we wprowadzonym do porządku obrad punkcie „wnioski i oświadczenia radnych” głos zabrało dwóch radnych: Waldemar Walkusz i Piotr Gontarek.” Natomiast na łamach „Dziennika Bałtyckiego” przeczytał dwukrotnie, że w punkcie tym nikt nie zabrał głosu. Dlatego zapytał, kto napisał prawdę. Wyjaśnił, iż pytanie to jest retoryczne, ponieważ wie, jaka ona jest. Uważa, że panie pracujące w Biurze Rady Powiatu od zawsze piszą protokoły w pełni odzwierciedlające przebieg obrad sesji i posiedzeń komisji. Robią to profesjonalnie i bardzo dobrze redagują wszystkie wypowiedzi. Dlatego też, jak zwykle, będzie głosował za przyjęciem protokołów.

Rada w obecności 14 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół Nr 9 z dnia 26 września 2003 roku.
Rada w obecności 14 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół Nr 10 z dnia 09 października 2003 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Radna Małgorzata Szauła – odniosła się do czwartkowego artykułu zamieszczonego w „Głosie Pomorza”, w którym pojawiła się informacja dotycząca kryteriów przyznawania stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Dalej zacytowała fragment artykułu: „...kryteria te ulegną zmianie, uczniowie ukierunkowani z bardzo dobrymi osiągnięciami na olimpiadach i konkursach odpowiedniej rangi będą musieli spełniać warunek średniej ocen co najmniej 4,75. Jednak możliwe będą stopnie dostateczne. Natomiast tych, którzy w każdej dziedzinie wykazują tu równe zdolności obowiązywać będzie średnia co najmniej 5,0...”.
Stwierdziła, że nie zamierza toczyć polemiki czy też prowadzić wymiany zdań, ponieważ jest już po fakcie. Zwróciła jednak uwagę na bardzo ważną rzecz: Komisja Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki została w tej kwestii całkowicie pominięta, a jest to komisja merytoryczna.
Stwierdziła, iż kto otrzymał stypendia, dowiedziała się dopiero w dniu dzisiejszym, ponieważ odpowiednie pismo dopiero dzisiaj wpłynęło do teczki komisji.
Stwierdził też, że ma prośbę wyłącznie o to, aby komisja o tego typu sprawach była na bieżąco informowana oraz brała udział w takich przedsięwzięciach.

Radny Andrzej Bladoszewski – zapytał, jak przebiegała procedura przekazania warsztatów szkolnych w całości Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Lęborku, na mocy jakich aktów prawnych to się dokonało, kto podjął w tej sprawie prawomocne decyzje, do jakiego typu działań samorządu zostały one zaliczone.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż odpowiedzi na zgłoszone interpelacje zostaną udzielone przez starostę w pkt 14 porządku obrad.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od 12 września do 9 października 2003 roku

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady odstąpił od przedstawienia sprawozdania Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od 12 września do 09 października 2003 roku stwierdzając, iż radni materiał ten otrzymali wcześniej wraz z zaproszeniem na sesję.
Następnie poprosił Witolda Piórkowskiego, Starostę Lęborskiego o przedstawienie uzupełnienia do złożonego sprawozdania.
Sprawozdanie Starosty stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż zgodnie ze znowelizowaną w dniu 03.10.2003 r. ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tj. Dz. U. Nr 177 z dnia 14.10.2003 r., został przedłużony termin składania projektów budżetów na rok 2004. Wyjaśnił, iż Minister Finansów dotychczas składał informacje pomocne do opracowania projektów uchwał budżetowych do dnia 15 października. Ponieważ jednak Dziennik Ustaw ukazał się w dniu 14.10. termin ten został przedłużony do dnia 01 grudnia. Jednocześnie ustalono,
iż zarządy powiatów, sejmiki wojewódzkie, burmistrzowie oraz prezydenci miast złożą projekty budżetów na rok 2004 w terminie do dnia 15 grudnia br., a nie jak dotychczas do dnia 15 listopada.
Podkreślił, iż dotychczas na opracowanie projektu Zarząd Powiatu dysponował czasem jednego miesiąca, po otrzymaniu informacji od Ministra Finansów i Wojewody o wskaźnikach podstawowych do opracowania projektu budżetu. Wyjaśnił, iż w roku bieżącym taka informacja wpłynie 1 grudnia, w związku z czym na jego opracowanie pozostanie jedynie 15 dni.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy są uwagi do sprawozdania Starosty. Następnie stwierdzając brak uwag przeszedł do realizacji pkt 6 porządku obrad.

Ad. 6
Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu

Jan Drozd – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Lęborku przedstawił statystykę zdarzeń powstałych na terenie powiatu lęborskiego za okres od dnia 01.01. do dnia 21.10.2003 roku, która stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Następnie przedstawił informację o stanie Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i ochrony przeciwpożarowej w 2002 roku na terenie powiatu lęborskiego, która stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy wniósł uwagę, iż służba zdrowia nie jest słaba tylko biedna. Dlatego też nie zawsze i w porę jest tam, gdzie być powinna. Podziękował Komendantowi za złożenie obszernego komentarza do informacji, którą radni otrzymali wcześniej w materiałach na sesję. Następnie otworzył dyskusję.

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, iż Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa na posiedzeniu w dniu 27.05.br. szczegółowo zapoznała
się ze stanem bezpieczeństwa przeciwpożarowego w powiecie lęborskim w 2002 roku.
Stwierdził, iż po wysłuchaniu informacji przygotowanej przez Komendanta Komisja z uznaniem przyjęła dotychczasowe angażowanie się straży pożarnych w zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego, w tym wniesienie dużych wysiłków w celu uruchomienia nowoczesnego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dalej dodał, że aby wesprzeć działania Państwowej Straży Pożarnej Komisja zgłosiła wniosek do Zarządu Powiatu, aby wystąpił do powiatowego prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej i komendantów poszczególnych jednostek OSP z prośbą o osobiste angażowanie się strażaków z tych jednostek w programy edukacyjne i bieżące zapobieganie w wzniecaniu jesiennych i wiosennych wypaleń słomy oraz traw.

Radna Adela Muzykiewicz – poinformowała, iż w krajach wysoko rozwiniętych
ratownictwo odbywa się trzema grupami: ratownictwo medyczne, straż pożarna i
policja. Następnie zwróciła się z pytaniem do Komendanta, czy istnieje instytucja w Polsce, która będzie koordynowała szkolenia tych trzech grup zawodowych, tak aby nie wchodziły one sobie w drogę w sytuacji masowego wypadku oraz czy rozpoczęły się działania współpracy między tymi grupami.

Radny Andrzej Duda – zapytał czy Komendant składał wnioski do Rady Powiatu, Zarządu Powiatu bądź też do innych instytucji o środki finansowe z przeznaczeniem na skomputeryzowanie jednostki.

Jan Drozd – Komendant Powiatowy PSP w Lęborku odnosząc się do uwagi wniesionej przez Edwarda Kotowskiego, Wiceprzewodniczącego Rady wyjaśnił, że nie powiedział, iż służba zdrowia jest słaba. Uważa, że w niektórych sytuacjach pojawia się ona wcześniej niż straż pożarna. Wyjaśnił, iż Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy zakłada, że czasami może ona się nie zjawić w miejscu wypadku z uwagi na ogrom prac oraz brak karetek. Stwierdził dalej, że ktoś te zadania musi wykonywać. Nie zawsze jest to komenda powiatowa lecz ochotnicze straże pożarne. Dlatego też przeprowadza się szkolenia tych straży w jednostkach systemu krajowego.
Odnośnie koordynacji szkoleń wyjaśnił, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami akcjami ratowniczo-gaśniczymi kieruje strażak i wszystkie podmioty znajdujące się na drodze powinny poddać się jego kierownictwu. Stwierdził, iż strażacy nie chcą przejmować kierowania bezwzględnego lecz wolą udzielać daleko idącej pomocy lekarzowi. Dodał, że w przyszłości Centrum Powiadamiania Ratunkowego ma być wyposażone w lekarza koordynatora, który telefonicznie bądź drogą radiową będzie udzielał informacji osobom ratowanym.
Dalej wyjaśnił, iż nie ma jednego centrum, które zajmowałoby się szkoleniem i koordynowaniem takich działań. Każda służba i podmiot szkolą się indywidualnie w swojej jednostce. Zgodnie z Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym prowadzi się kursy ratownictwa przedmedycznego, które uczą wyłącznie pewnych funkcji ratowniczych.
Odnosząc się do pytania radnego Andrzeja Dudy wyjaśnił, iż Komenda corocznie wnioskuje o ujęcie w budżecie powiatu środków na sfinansowanie zakupu komputerów dla jednostki. Stwierdził, iż Starosta ostatnio wystosował pismo do Wojewody w sprawie dofinansowania tworzenia Centrum Zarządzania Kryzysowego, co wiąże się z wnioskiem Komendy, ponieważ jednostki będą działały na wspólnej bazie i wspólnym usprzętowieniu. Dodał, iż Powiat przekazał bardzo dużo środków finansowych na ten cel i prace, które zostały wykonane na dzień dzisiejszy zostały sfinansowane również ze środków Powiatu.
Dalej poinformował, iż Komenda zwróciła się z pismem do Wojewody o przekazanie środków finansowych na państwowe ratownictwo medyczne, lecz środki te nie zostały przekazane. Wyjaśnił, iż w gestii Wojewody jest wskazanie miejscowości, w których mają powstać centra oraz przekazać środki finansowe na stworzenie państwowego ratownictwa medycznego oraz wyposażenie Centrum Zarządzania Kryzysowego. Ośrodek ten będzie czuwał nad bezpieczeństwem pożarowym i innymi zagrożeniami występującymi na terenie powiatu.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż w związku z prośbą radnego Tomasza Tutaka, w pierwszej przerwie sesji, w sali nr 9, odbędzie się spotkanie radnych POPiS – Porozumienie Ziemi Lęborskiej.

Ad. 7
Problemy melioracji doliny rzeki Łeby

Tadeusz Mazurkiewicz – kierownik sekcji Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa Pomorskiego z/s w Lęborku przedstawił informację na temat problemów melioracji doliny rzeki Łeby, która stanowi załącznik nr 6 do niniejszego
protokołu.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Zygmunt Lisiecki – poinformował, iż w rejonie m. Rozgórze wielka sieć melioracji szczegółowych kończy się przepompownią, która jest całkowicie zdewastowana. Wyjaśnił, iż jest to wielka budowla, w którą zainwestowano spore środki finansowe, a na dzień dzisiejszy jest nieczynna. Dodał, iż odgrywała ona kluczową rolę na tym terenie w odniesieniu do działań melioracyjnych. Zapytał, czy były podejmowane przez sekcję w Lęborku próby pozyskania środków na wyremontowanie tej przepompowni.

Tadeusz Mazurkiewicz - kierownik sekcji Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa Pomorskiego z/s w Lęborku wyjaśnił, iż stacja pomp w m. Rozgórze była jedną z siedmiu przepompowni melioracyjnych, które na tym terenie działały w państwowych gospodarstwach rolnych. Obecnie niektóre z nich zostały przejęte i były eksploatowane przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa, m.in. przepompownia w m. Rozgórze, Krakulice oraz Nowęcin. Agencja zatrudniała ludzi, którzy te przepompownie obsługiwali. Dalej wyjaśnił, iż po pewnym okresie czasu Zarząd Melioracji przejął te stacje, które nadawały się do przejęcia w zasób zarządu. Jedna z nich, położona właśnie w m. Rozgórze, była zdewastowana i nie posiadała opiekuna. Dlatego pozostała w takim stanie, jaki jest obecnie, ponieważ Zarząd był zainteresowany przejęciem wyłącznie sprawnych przepompowni. Wobec tego, iż Agencja nie dysponowała środkami, aby przywrócić jej do pełnej funkcjonalności, Zarząd nie przyjął jej na swój stan. Do chwili obecnej stacja ta nie posiada gospodarza, teren pozostaje bez eksploatatora użytków zielonych, które przynależą do tej przepompowni. Dlatego też nie ma zainteresowania sprawnym funkcjonowaniem urządzeń. Dodał, iż Zarząd Melioracji nie jest w stanie wyasygnować środków na przywrócenie jej do pełnej funkcjonalności, ponieważ nie ma dla kogo. Na zakończenie stwierdził, iż stacja ta nie znajdzie się w ewidencji Zarządu dopóki nie zostanie przygotowana do pełnej sprawności.

Radny Zygmunt Lisiecki – wniósł uwagę o apoteozie wierności w odniesieniu do przedstawionej informacji pisemnej jak i komentarza wygłoszonego przez przedmówcę. Następnie stwierdził, iż występują również sprzeczności ze stwierdzeniami, że z każdym rokiem dewastuje się wszystko coraz bardziej i odtworzenie tego będzie coraz bardziej kosztowne.
Następnie stwierdzając, że jeśli przewiduje się taką koniunkturę w przyszłości, którą w materiałach przedstawiono zbyt kolorystycznie zapytał, czy nie warto byłoby zacząć odtwarzać te urządzenia tam, gdzie jest to możliwe. Dodał, iż zdaje sobie sprawę z braku środków, ale uważa, że nie należy mówić „nie” na samym wstępie rozważań.

Radny Andrzej Duda – zapytał Starostę, czy Zarząd Powiatu bądź on sam podjęli działania zmierzające do podjęcia rozmów z Wojewodą na temat pozyskania środków finansowych na melioracje. Czy poczyniono starania poprzez Powiatową Radę Zatrudnienia o uzyskanie środków na prace interwencyjne w celu wykonania podstawowych robót melioracyjnych. Zapytał, czy Zarząd Powiatu interesował się tą kwestią w odniesieniu do terenów będących w gestii Powiatu.

Radny Waldemar Nowicki – zapytał, czy Zarząd Melioracji otrzymał z Rejonowego Zarządu Gospodarki Wodnej wykaz urządzeń piętrzących, których utrzymywaniem nie jest zainteresowany. Dodał, iż RZGW zamierza przekazać je osobom prywatnym w drodze przetargu. Zapytał, czy nie budzi to obaw odnośnie eksploatacji, a później piętrzeń rzeki Łeby do wykorzystywania energii odnawialnej (elektrownie wodne) oraz, czy nie zakłóci to systemu pradoliny rzeki Łeby.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poprosił Witolda Piórkowskiego, Starostę Lęborskiego o udzielenie odpowiedzi na pytania radnego Andrzeja Dudy.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski o złożenie stosownych wyjaśnień poprosił Bogusława Koszałkę, kierownika Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

Bogusław Koszałka – kierownik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, iż do zadań Starosty należy egzekwowanie od właścicieli gruntów prowadzenia melioracji. Stwierdził, iż w obecnym stanie jest to zadanie trudne do zrealizowania biorąc pod uwagę sytuację rolników. Wyjaśnił, iż we wcześniejszym okresie działały gminne spółki wodne, których obowiązkiem było utrzymywanie i konserwacja urządzeń melioracyjnych. Dodał, iż istniał również Rejonowy Związek Spółek Wodnych z/s w Lęborku, który dysponował sprzętem specjalistycznym oraz ludźmi wykonując roboty konserwacyjne i melioracyjne. Zarówno spółki wodne, które były w nadzorze kierownika Urzędu Rejonowego, później Starosty jak i Rejonowy Związek Spółek Wodnych, który podlegał pod Wojewodę – zostały rozwiązane z końcem lat 90-tych. Cały sprzęt podlegający RZSW został wysprzedany i obecnie przeprowadzenie zabiegów konserwacyjnych na gruntach rolników jest niemożliwe z uwagi na brak sprzętu specjalistycznego.
Stwierdził, iż można byłoby wobec rolników wszcząć postępowanie egzekucyjne, które leży w gestii Starosty, wymuszające wykonanie robót melioracyjnych. Uważa jednak, że większość rolników znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Nawiązał tu do doświadczeń dotyczących ściągania przez Starostę należności z tytułu wykonanych inwestycji w latach 80-tych przez Państwo. Wyjaśnił, iż do dnia dzisiejszego właściciele gruntów uiszczają częściową odpłatność za wykonane roboty. Dodał, iż po dewaluacji są to obecnie bardzo niskie kwoty mieszczące się w granicach od 3,-zł do 50,-zł. Są też duże problemy, aby te kwoty od rolników wyegzekwować. Często też Starosta musi podjąć decyzję o ich umorzeniu.
Wyjaśniając dalej sprawę wszczęcia egzekucji na wykonanie robót melioracyjnych przez rolników poinformował, iż w przypadku jej rozpoczęcia musi być ona doprowadzona do końca, czyli do wykonywania robót zastępczych. Na roboty te Starosta powinien mieć zabezpieczone środki finansowe, które w późniejszym czasie musi wyegzekwować od właścicieli gruntów, co w większości przypadków będzie trudne do zrealizowania.
Na zakończenie stwierdził, iż poprawa trudnej sytuacji rolników może nastąpić jedynie wówczas, jeżeli nastąpi zmiana opłacalności produkcji zwierząt, a zwłaszcza bydła. Jeżeli nastąpi zwiększenie dochodów rolników, będą oni sami dbać o stan melioracyjny gruntów, jak miało to miejsce we wcześniejszym okresie. Uważa, że obecnie opłacalność jest bardzo niska i nawet gdyby znalazły się środki na wyczyszczenie wszystkich urządzeń melioracyjnych na rowach szczegółowych, to sytuacja ta za 5 lat będzie taka sama, jak obecnie. Wszczęcie postępowania egzekucyjnego wobec rolników uznał za zabrnięcie Powiatu w czarny zaułek.

Radny Andrzej Duda – wyjaśnił, iż chodzi o to, aby wszystkie podmioty znajdujące się na terenie powiatu ze sobą współpracowały. Stwierdził, że jeżeli Powiat nie wesprze rolników, to ich produkcja będzie nieopłacalna. Uważa, że nie należy z góry zakładać, że za 5 lat sytuacja zostanie powtórzona, ponieważ rolnicy zapomną o melioracji. Może być tak, że jeśli Powiat wesprze rolników w działaniach na rzecz melioracji, wówczas być może produkcja stanie się opłacalna i za 5 lat będą oni posiadać środki na utrzymanie melioracji w należytym stanie. Uważa, że nie należy z góry zakładać rąk, ale trzeba wykorzystać wszystkie możliwości i środki w celu rozwiązania problemu poprzez pozyskiwanie środków na meliorację od Wojewody czy też pozyskiwanie środków na roboty interwencyjne z Krajowego Urzędu Pracy.

Wanda Konieczna – kierownik Rejonowego Urzędu Pracy w Lęborku poinformowała, iż prace interwencyjne w zakresie melioracji były realizowane ze środków funduszu pracy w latach 2002 i 2003 i mogą być realizowane w latach następnych w przedsięwzięciach związanych ze sprawami melioracji.
Dalej poinformowała, iż w roku 2002 Powiatowy Urząd Pracy w porozumieniu z gminami: Nowa Wieś Lęborska, Cewice i Łeba opracował program melioracji terenów Powiatu, zgodnie z którym w ramach prac interwencyjnych zatrudnienie uzyskało 14 osób. Dodała, iż środki na ten cel pozyskano z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Wyjaśniła, iż w roku bieżącym taki projekt był realizowany z programu wojewódzkiego „Gryf”, a jego realizacja zamknie się w dniu 07 listopada br. Stwierdziła, iż nie jest to przedsięwzięcie tworzące określoną bazę, jednak fundusz pracy sukcesywnie w te przedsięwzięcia wchodzi. Dodała, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłych latach zadania realizowane przez gminy programami sporządzonymi przez PUP, były wzmacniane nie tylko ze środków funduszu pracy otrzymywanych z ministerstwa ale z innych źródeł, m.in. z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Tadeusz Mazurkiewicz - kierownik sekcji Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa Pomorskiego z/s w Lęborku odpowiadając na pytanie radnego Waldemara Nowickiego wyjaśnił, iż Rejonowy Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku na mocy ustawy Prawo wodne przejął urządzenia melioracji podstawowych, a w szczególności te rzeki, których przepływ w profilu ujściowym wynosi ponad 2 m3/s. Wyjaśnił, iż na terenie Powiatu Lęborskiego była to tylko rzeka Łeba i przejęcie nie dotyczyło tych budowli, które służą do celów rolniczych. Dlatego też jaz piętrzący wody w rzece Łebie w m. Chocielewko pozostaje nadal w gestii Marszałka, a tym samym Zarządu Melioracji, z którym będzie uzgadniany zarys umowy na korzystanie z tej budowy.

Radny Zygmunt Lisiecki – nawiązując do informacji przekazanej Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa wyjaśnił, iż po wejściu Polski do Unii Europejskiej rolnicy będą mogli skorzystać z sektorowego programu operacyjnego
pn. „Wspieranie rozwoju obszarów wiejskich poprzez wzrost konkurencyjności rolnictwa, gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi”. Wyjaśnił, iż dofinansowanie operacji, tj. sporządzenia dokumentacji jak i wykonania prac melioracyjnych jest 100%-owe.
Następnie poinformował, iż Komisja interesuje się problemem melioracji, a głównie melioracji szczegółowych widząc w przywróceniu dobrego stanu tych urządzeń oprócz korzyści rolniczych również działanie proekologiczne - przeciwpowodziowe. Wyjaśnił, iż w przypadku odtworzenia wielkiej a zaniedbanej sieci rowów istniejących w dolinie rzeki Łeby, jest ona w stanie w połączeniu z polderami przyjąć wezbrane wody powodziowe. Nie będzie zachodziła wówczas konieczność prowadzenia na dużą skalę prac w korytach cennych cieków górskich terenu powiatu. Uważa, że rzeki te i potoki powinny mieć określone parametry, które w światowej praktyce zostały już określone.
Następnie przytoczył siedem punktów, które sformułował ekspert Ministerstwa Leśnictwa w USA, prof. Donald Duff w 1999 roku w Instytucie Inżynierii Gospodarki Wodnej Politechniki Krakowskiej:
1. W korycie rzeki musi istnieć odpowiednia ilość przytrzymujących wodę głazów, na 100 m2 przynajmniej 3 sztuki o wadze od 100 do 1000 kg i 5 sztuk od 50–100 kg.
2. Koryto przez cały rok winno być wypełnione wodą w przynajmniej 75%-ach.
3. Temperatura wody nigdy nie powinna przekraczać 21-23oC.
4. Krzaki i drzewa powinny rosnąć na 80% brzegów, a 40% powierzchni cieków powinna być w południe o godz. 12oo ocieniona.
5. Od 10-20% żwiru powinno być przepłukiwane i przemieszczane.
6. 50% długości brzegów powinny zajmować w korycie rzeki czy potoku odpady drewniane.
7. W każdej rzece powinien istnieć system lug w żwirze dna, by podczas zalegania pokrywy lodowej ryby mogły przezimować.
Kończąc wypowiedź poinformował, iż w Stanach Zjednoczonych prawo federalne i stanowe zabrania obecnie naruszania koryt rzek.

Radny Waldemar Nowicki – nawiązując do wypowiedzi Bogusława Koszałki, kierownika Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska odnośnie prac interwencyjnych oraz występującego bezrobocia w powiecie podał przykład braku zainteresowania w podjęciu pracy informując, iż w m. Redkowice i Chocielewko zostały rozwieszone ogłoszenia przez trzech rolników o zatrudnienie osób do wykaszania rowów w pradolinie rzeki Łeby, gdzie na ofertę płacy 4 zł na godz. zainteresowanie wyraziły tylko 2 osoby.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwę.

Po przerwie:
Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady wznowił obrady.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr V/38/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2003 oraz podjęcie uchwały

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany Uchwały Nr V/38/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2003.

Radny Marian Borek – przedstawił pozytywną opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej Rady Powiatu Lęborskiego do projektu ww. uchwały.

Radny Jacek Woronowicz – jako członek Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Rady Powiatu Lęborskiego przedstawił pozytywną opinię Komisji do projektu ww. uchwały.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Duda – stwierdził, iż jego wątpliwości dotyczą przydzielenia dotacji dla Domu Pomocy Społecznej Nr 1 w Lęborku w wys. 51.240,-zł na zakup ekologicznego zestawu składającego się z ekologicznej pralnicy i automatu suszącego. Wobec powyższego zapytał, jakie koszty były ponoszone dotychczas i jakie rzeczywiście efekty ekonomiczne przyniesie.
Dalej stwierdził, iż kolejną wątpliwość, jego prywatnym zdaniem, budzi przydzielenie dotacji dla Parafii Rzymskokatolickiej p.w. N.M.P. Królowej Polski w wysokości 20.000,-zł na dofinansowanie do budowanego geotermicznego systemu grzewczego na bazie pomp cieplnych w kościele, plebani i domu fatimskim.
Wyjaśnił, iż rozumie, że jest to inwestycja ekologiczna, ale uważa, że dotowanie w jakiejkolwiek formie jakiejkolwiek instytucji o charakterze religijnym nie jest zadaniem powiatu, bez względu na to, z jakich środków pochodzą fundusze oraz na jakie cele są one przeznaczone.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczacy Rady poprosił Witolda Piórkowskiego, Starostę Lęborskiego o wyjaśnienie powyższych kwestii.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski nawiązując do wniosku złożonego przez Parafię Rzymskokatolicką p.w. N.M.P. Królowej Polski w Lęborku wyjaśnił, iż koszt budowy ekosystemu wynosi ogółem 505 tys. zł oraz, że jest to wniosek zgodny z art. 407 ustawy o ochronie środowiska, który może być dofinansowany z Powiatowego Funduszu Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej. Dodał, iż jest to wniosek pionierski z terenu powiatu inicjujący budowę geotermicznego systemu grzewczego w zakresie wykorzystania źródła ciepła z ziemi. Wyjaśnił, iż jest to system, który na świecie zyskuje coraz większe znaczenie i będzie w przyszłości coraz częściej wykorzystywany.
W dalszej części wypowiedzi, odnosząc się do wniosku złożonego przez Dom Pomocy Społecznej Nr 1 w Lęborku wyjaśnił, iż zakup ekologicznego zestawu ma przyczynić się do odprowadzania ścieków wraz ze związkami chemicznymi i detergentami szkodliwymi dla środowiska oraz obniżenia kosztów ekonomicznych. Zainstalowanie nowego sprzętu przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię elektryczną o 24%, zmniejszenia zużycia wody o 39% oraz zmniejszenia ilości ścieków o 38%. Natomiast automat suszący wykorzystując dwukrotnie to samo podgrzanie powietrza zyskuje ok. 50% czystego powietrza oraz 42% energii elektrycznej.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt ww. uchwały.
Rada w obecności 18 radnych – 13 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciwnym” oraz 4 głosami „wstrzymującymi” podjęła Uchwałę Nr XI/85/03 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany Uchwały Nr V/38/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2003, która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na rok 2003 wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu oraz podjęcie uchwały

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na 2003 rok wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym podjęła Uchwałę Nr XI/86/03 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2003 rok, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały


Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany Uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku wraz z uzasadnieniem oraz prośbą Grzegorza Palasza o zwolnienie go z obowiązków członka Rady Społecznej SPS ZOZ w Lęborku z jednoczesnym zgłoszeniem na jego miejsce Marka Kuriatę, sekretarza gminy. Dalej poinformował, iż Marek Kuriata obecny jest na sali obrad i potwierdza zgodę na kandydowanie, a w razie wyboru - na pracę w Radzie Społecznej SPS ZOZ w Lęborku.

Radna Adela Muzykiewicz – jako wiceprzewodnicząca Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Powiatu Lęborskiego przedstawiła pozytywną opinię Komisji do projektu ww. uchwały.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XI/87/03 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zmiany Uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego drogi krajowej Nr 6 oraz podjęcie uchwały

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego drogi krajowej nr 6 wraz z uzasadnieniem i stanowiskiem Rady Powiatu Lęborskiego.
Następnie jako przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa Rady Powiatu Lęborskiego przedstawił pozytywną opinię do projektu ww. uchwały.

Edward Kotowski –Wiceprzewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski – poinformował, iż w dzisiejszych materiałach na sesję znalazł pismo Dyrekcji Generalnych Dróg Krajowych Oddział w Gdańsku skierowane do Urzędu Miejskiego w Lęborku, w którym znajduje się informacja, że w omawianej koncepcji pokazany został wariant południowej obwodnicy miasta jako terenu, który koliduje z terenami wojskowymi i jeśli władze samorządowe nie udostępnią terenów zastępczych dla jednostki wojskowej, nie będzie możliwości podjęcia dalszych rozmów w tej kwestii. Stwierdził, iż Komisja Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej Rady Powiatu Lęborskiego podczas dyskusji nad projektem ww. uchwały nie wiedziała o istnieniu tego pisma. Zapytał, czy to nie ma żadnego wpływu na podjęte stanowisko Rady Powiatu. Stwierdził, iż chciałby uzyskać jeszcze dodatkowe informacje na ten temat, m.in. czy nie wywoła to żadnych komplikacji, tak jak to przewidział podczas obrad Komisji.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie powyższych kwestii Ryszarda Wentę – Wicestarostę.

Ryszard Wenta – Wicestarosta stwierdził, iż p. Andrzej Bladoszewski ma rację odnośnie zapisów zawartych w przedstawionym piśmie. Wyjaśnił dalej, iż jest to pismo z miesiąca sierpnia, w międzyczasie zaś odbyło się kilka spotkań z udziałem przedstawicieli jednostki wojskowej, Nadleśnictwa, projektanta, przedstawicieli Urzędu Miejskiego oraz przedstawicieli dyrekcji Generalnych Dróg Krajowych, podczas których sygnalizowane obawy okazały się nieuzasadnione. Nie zachodzi bowiem konieczność zmiany lokalizacji jednostki wojskowej i jej funkcjonowanie odbywać się będzie nadal na istniejącym terenie, a przebieg nowej drogi ekspresowej nie będzie z nią kolidował. Wyjaśnił, iż poczyniono również uzgodnienia dotyczące odległości pomiędzy planowaną drogą a obiektem strzelnicy wojskowej, zgodnie z którymi może ona funkcjonować w dalszym ciągu na obecnym terenie. Dodał, iż wszelkie te wątpliwości zostały uwzględnione i wyjaśnione na specjalnym spotkaniu Zarządu Powiatu z przedstawicielem Burmistrza Miasta Lęborka.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż na sali obrad wyłożone zostały do wglądu mapy przedstawiające kilka wariantów przebiegu omawianej trasy. Uznał, iż radni mieli okazję zapoznania się z ich przebiegiem przed obradami sesji. Następnie zamknął dyskusję i przystąpił do głosowania nad projektem ww. uchwały.

Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła Uchwałę Nr XI/88/03 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego drogi krajowej nr 6, która stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad. 12
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji planu kontroli po II i III kwartale 2003 roku

Radny Andrzej Duda – jako przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyjaśnił, iż komisja w obecnym składzie jest mało doświadczona i przeprowadzone do tej pory kontrole nie są takie, jak być powinny. Sądzi jednak, że z czasem będą one bardziej profesjonalne chociażby poprzez dokonanie przyspieszeń pewnych procedur i posunięć. W tym miejscu wyjaśnił, iż z takiej właśnie procedury skorzystano podczas kontroli realizacji Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego, gdzie została zastosowana metoda komputerowa, zgodnie z którą Wydział Promocji i Rozwoju Powiatu przygotował niezbędne materiały na dyskietce zawierającej już przygotowany program pytań. Zapewnił, iż przyczyni się to do zamknięcia pewnych etapów kontroli i pozwoli na zrealizowanie planu kontroli na rok bieżący.
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji planu kontroli po II i III kwartale 2003 roku stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Przedstawienie informacji złożonych przez podmioty dokonujące analizy oświadczeń majątkowych

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż radni w swoich materiałach na sesję otrzymali pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lęborku informujące, że oświadczenia majątkowe radnych nie zostały wypełnione zgodnie ze stanem faktycznym. Stwierdził, iż powstałe uchybienia wynikły z nieznajomości szczegółów instrukcji przy wypełnianiu druków. Dodał, iż pomyłki popełnili prawie wszyscy radni, dlatego zostały dokonane odpowiednie korekty, które obecnie nie budzą zastrzeżeń Urzędu Skarbowego w Lęborku.
Pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lęborku stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Pismo Starosty Lęborskiego oraz pismo Przewodniczącej Rady w tej sprawie stanowią odpowiednio załączniki nr 13 i nr 14 do niniejszego protokołu.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy radni wnoszą uwagi w tym punkcie. Wobec braku uwag przeszedł do realizacji pkt 14 porządku obrad.
Ad. 14
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poprosił Witolda Piórkowskiego, Starostę Lęborskiego o udzielenie odpowiedzi na interpelacje radnej Małgorzaty Szauła oraz radnego Andrzeja Bladoszewskiego.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski o złożenie wyjaśnień na interpelację radnej Małgorzaty Szauła poprosił Małgorzatę Bresler - kierownika Wydziału Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Zdrowia oraz Ryszarda Wentę – Wicestarostę o złożenie wyjaśnień na interpelację radnego Andrzeja Bladoszewskiego.

Małgorzata Bresler- kierownik Wydziału Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Zdrowia wyjaśniła, iż podczas uroczystego spotkania w Starostwie Powiatowym w Lęborku ze stypendystami Starosty Lęborskiego wywiązała się dyskusja nad trybem przyznawania Stypendium Starosty Lęborskiego. Inicjatorem tej dyskusji był Bogdan Libich, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Lęborku, któremu odrzucono 2 wnioski o przyznanie takiej nagrody dla uczniów zdobywających laury na olimpiadach ogólnokrajowych tylko dlatego, że z jednego przedmiotu uzyskali ocenę dostateczną. Nie byli oni w stanie przeskoczyć określonej przepisami bariery.
Dalej stwierdziła, że wychodząc naprzeciw tym propozycjom składanym przez dyrektorów szkół, Komisja Stypendialna, która obradowała w tym roku, wniosła do Zarządu Powiatu sugestię o zmianie tego zapisu przy przydziale stypendiów w przyszłym roku.
Dodała, iż odpowiednią informację chciała przedstawić na posiedzeniu Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w dniu 29 października br. Chciała również poinformować, iż w odpowiednim czasie do Komisji zostanie przekazany projekt uchwały celem wydania stosownej opinii.
Wyjaśniła, iż nie udzielała wywiadu do prasy, a ponieważ jej przedstawiciele byli obecni na spotkaniu, odpowiedni artykuł na ten temat ukazał się na łamach „Głosu Pomorza”.

Ryszard Wenta – Wicestarosta wyjaśnił, iż sprawę połączenia pracowni Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Lęborku omawiał na sesji w dniu 29 maja br. Dodał, iż wyjaśnienie to znajduje się na dwóch stronach protokołu z obrad. Dlatego też poinformował, iż chciałby w dniu dzisiejszym jedynie pokrótce przypomnieć, że połączenie tych dwóch pracowni wynikało z bardzo wysokich kosztów ich utrzymywania. Wyjaśnił, iż połączenie to zostało podjęte na zasadzie porozumienia dyrektorów obu szkół, ponieważ sama zmiana organizacyjna placówki polegająca na zlikwidowaniu części nie będącej odrębną placówką należy do kompetencji szkoły, a w tym wypadku do rady pedagogicznej i dyrektora. Stwierdził, iż zmiana ta polega na dokonaniu zmian w statutach szkół, co wynika bezpośrednio z art.50 i 52 ustawy o systemie oświaty. Dodał, iż w ten sam sposób w poprzedniej kadencji dokonywano m.in. likwidacji internatów w niektórych szkołach i utworzenie jednego, wspólnego przy Zespole Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu. Zapis, który pojawił się w sprawozdaniu Starosty wyjaśniał, że sprawy związane z obu pracowniami rozpatrywane były w ramach uchwały Zarządu Powiatu, tj. uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003. Wynika stąd, że pomimo połączenia obu pracowni z dniem 01 września, w dalszym ciągu pozostają do uregulowania sprawy finansowe obu placówek. Dlatego w ramach upoważnienia wynikającego z ustawy dokonywane były przesunięcia między paragrafami, aby wypracowane wpływy oraz całość wydatków związana z utrzymaniem pracowni połączonej obciążała budżet Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Lęborku.

Radny Andrzej Bladoszewski – w nawiązaniu do odpowiedzi udzielonej na swoje zapytanie stwierdził, iż jego wątpliwość dotyczyła przekazania majątku między szkołami. Uważa, że w tych sprawach powinna wypowiedzieć się Rada Powiatu, ponieważ do jej właściwości należy dokonywanie takich wymian majątkowych.

Krystyna Bronk – Skarbnik Powiatu poinformowała, iż w miesiącu czerwcu br. zostało wydane zarządzenie dotyczące protokolarnego sporządzenia pełnej inwentaryzacji mienia ruchomego dla obu szkół. Dodała, iż taka inwentaryzacja została przeprowadzona, a na podstawie likwidacji środków trwałych w jednej szkole i przyjęcie środka trwałego w drugiej placówce protokolarnie zostało ujęte mienie ruchome i nieruchome.

Ryszard Wenta – Wicestarosta zadeklarował, że jeśli dotychczas sporządzone dokumenty w sprawie przekazania majątku okażą się niewystarczające w razie
konieczności zostanie przygotowany odpowiedni projekt uchwały.
Ad. 15
Wnioski i oświadczenia radnych

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż na jej ręce wpłynął w dniu dzisiejszym wniosek radnego Piotra Gontarka, który po odczytaniu skierowała do Zarządu Powiatu.
Wniosek stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Radny Andrzej Duda – złożył wnioski do Zarządu Powiatu, które stanowią załączniki odpowiednio nr 16, nr 17 i nr 18 do niniejszego protokołu oraz pytania skierowane do Starosty Lęborskiego i Zarządu Powiatu, które stanowią załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

Radna Adela Muzykiewicz – złożyła wniosek do Rady Powiatu o nadzór nad realizacją planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, który stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady swtierdził, że sprawy przedstawione przez radną Adelę Muzykiewicz wymagają poważnego potraktowania i zajęcia się nimi przez Sejm RP. Dodał, iż niewykluczona jest także zmiana Ustawy o Narodowym Funduszu Zdrowia, o co powszechnie się postuluje.

Radna Adela Muzykiewicz - wyjaśniła, iż wystąpiła z taką inicjatywą, ponieważ na początku bieżącego roku Ryszard Wenta – Wicestarosta, Witold Namyślak – Burmistrz Miasta Lęborka, Andrzej Sapiński – dyrektor SPS ZOZ w Lęborku oraz przedstawiciele ambulatoryjnej opieki lekarskiej brali udział w tworzeniu planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki na terenie powiatu lęborskiego. Dlatego też uważa, że obecnie należy pilnować realizacji tego planu, ponieważ nie ma instytucji, która globalnie realizowałaby problemy zabezpieczenia tej opieki.

Radny Andrzej Bladoszewski – nawiązując do sprawozdania złożonego przez Jana Drozda, Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Lęborku uznał, że Rada Powiatu powinna dokonać oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i przeciwpowodziowego w drodze uchwały. Stwierdził, iż oczekuje, że taka ocena zostanie przez radnych dokonana.
Następnie nawiązując do otrzymanego przed sesją artykułu z czasopisma „Wspólnota” stwierdził, iż nie wie, czemu on ma służyć. Uważa, że artykuł ten dotyczy rady gminy, a na poprzedniej sesji nie wnioskował on o rozszerzenie porządku obrad, ale o jego uzupełnienie o punkty wymagane statutowo.

Ryszard Wenta – Wicestarosta zwrócił się z prośbą do wszystkich radnych i środowisk, które oni reprezentują o wsparcie działań dotyczących potwierdzenia przynależności powiatu lęborskiego do województwa pomorskiego.
Wyjaśnił, iż Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Województwa Środkowopomorskiego zbiera podpisy osób popierających utworzenie nowego województwa i do końca roku zamierza zebrać przynajmniej 100 tysięcy podpisów z terenu nowoprojektowanego województwa. Poinformował, iż władze powiatu lęborskiego kilkakrotnie wypowiadały się w tym kontekście, że są za przynależnością do Województwa Pomorskiego. Dodał, iż powiat nie jest przeciwko tworzeniu nowego województwa, ale przeciwko próbom włączenia go do tego województwa. Takie też stanowisko Rada Powiatu podjęła w 2000 roku oraz w dniu 30 czerwca 2003 roku. Pomimo tego Komitet Inicjatywy Ustawodawczej ujął powiat lęborski w granicach przyszłego województwa środkowopomorskiego. Taki stan rzeczy ukazuje mapa przyszłego województwa, która prezentowana jest na bilbordach sponsorowanych przez Brook w Koszalinie. Stwierdził, iż całkowicie zignorowane zostało stanowisko Rady Powiatu Lęborskiego oraz Zarządu Powiatu z dnia 04 września br., gdzie zwracano się m.in. do przewodniczącego Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej przypominając swoje stanowiska i postulując o nie umieszczanie powiatu w przyszłym województwie. Dodał, iż odpowiedzi nie uzyskano, ale uzyskano ją od Wiceministra p. Mazurka, który stwierdził, że głos Powiatu potraktuje jako głos w dyskusji. Natomiast p. Żuber w wypowiedzi telewizyjnej stwierdził, iż rady gmin i rady powiatów protestują, ale są to wyłącznie wypowiedzi radnych, a mieszkańcy będą optować za utworzeniem województwa środkowopomorskiego, i jego zdaniem, podpiszą odpowiedni wniosek.
Dlatego też, aby w tej dyskusji nie zabrakło głosów mieszkańców Powiatu Zarząd Powiatu proponuje zbieranie podpisów osób, które są za pozostaniem Powiatu w województwie pomorskim. Wyjaśnił, iż odpowiednie listy zostaną przekazane do samorządów oraz organizacji z prośbą o zbieranie niezbędnych głosów.

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż zespół roboczy
ds. utworzenia Uzdrowiska Łeba zakończył pracę nad jego utworzeniem oraz, że został opracowany statut tego uzdrowiska przy olbrzymiej zasłudze Artema Baranowskiego, radcy prawnego. Stwierdził, iż ma nadzieję, że Statut ten zostanie zatwierdzony na sesji Rady Miejskiej w Łebie w dniu 30 października br. Dodał, iż następnym etapem będzie opracowanie operatu uzdrowiskowego, który jest niezbędnym uzupełnieniem dokumentacji dotyczącej tworzonego uzdrowiska.

Ad. 16
Zamknięcie obrad

Edward Kotowski – Wiceprzewodniczący Rady wobec zrealizowania porządku obrad zamknął XI sesję Rady Powiatu Lęborskiego.

Protokołowała:
Grażyna Lamparska

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..