Protokół nr XXVI/04
Początek obrad:
Godz. 12:00
Zakończenie obrad:
Godz. 13:30
Miejsce obrad:
Starostwo Powiatowe w Lęborku.
W dniu 26 listopada 2004 roku w sesji uczestniczyło 18 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Radni nieobecni:
1. Waldemar Nowicki
Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co wobec składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Ad.2
Przedstawienie porządku obrad
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 14 października do 15 listopada 2004 roku.
6. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i kontroli żywności.
7. Potrzeba aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2004 rok oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych oraz podjęcie uchwały.
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
12. Wnioski i oświadczenia radnych.
13. Zamknięcie obrad.
Ad.3
Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołów z ostatnich sesji.
W związku z powyższym Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr XXIV/04 z dnia 22 października 2004 roku i protokół nr XXV/04 z dnia 11 listopada 2004 roku.
Ad.4
Interpelacje i zapytania radnych
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w okresie od ostatniej sesji nie wpłynęły od radnych żadne interpelacje na piśmie.
Następnie zwróciła się do radnych o zgłaszanie ewentualnych interpelacji i zapytań.
Radny Andrzej Duda zwrócił się z następującymi pytaniami:
- jak wygląda w powiecie lęborskim sytuacja rodzin zastępczych,
- co Zarząd Powiatu Lęborskiego zamierza zrobić w związku z budową kolejnego supermarketu na terenie miasta Lęborka,
- jak wygląda sytuacja dotycząca podejmowanych działań w sprawie włączenia gminy Potęgowo do powiatu lęborskiego, czy były przeprowadzane konsultacje z władzami powiatu słupskiego oraz jak władze powiatu lęborskiego ustosunkowują się do artykułu prasowego pt. „Nie oddamy Potęgowa”,
- jakie straty poniósł powiat lęborski w wyniku panujących w ostatnim czasie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Ad.5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 14 października do 15 listopada 2004 roku.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 14 października do 15 listopada 2004 roku.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad.6
Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i kontroli żywności.
Zbigniew Barański – Powiatowy Inspektor Sanitarny przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i kontroli żywności.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Ad.7
Potrzeba aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż Strategia Rozwoju Powiatu została przyjęta we wrześniu 2001 roku. Natomiast proces jej opracowywania rozpoczął się już w roku 2000. W tym czasie było to zadanie pionierskie, ponieważ nie było dostatecznej ilości wzorów, na których można się było opierać przy tworzeniu Strategii Rozwoju Powiatu.
Poinformował, iż proces budowy Strategii Rozwoju Powiatu został oparty na zasadach aktywnego planowania strategicznego zwanego potocznie planowaniem partnersko – eksperckim. Ciężar prac nad strategią podjął konwent strategiczny moderowany przez fachowców małopolskiego instytutu samorządu terytorialnego i administracji z Krakowa. W strategii oprócz zadań przypisanych w ustawie o samorządzie powiatowym do zadań powiatu ujęto szereg zadań leżących w kompetencjach innych podmiotów służbowo nie podległych Staroście, co spowodowało trudności w ich wykonaniu. Dodał, iż przykładem tego są domeny strategiczne tj. Turystyka, Kultura, Przetwórstwo Rolno Spożywcze, gdzie większość zadań nie należy do kompetencji powiatu.
Dalej poinformował, iż od czasu przyjęcia Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego upłynęły 3 lata. W tym czasie nastąpiły istotne zmiany w uwarunkowaniach zewnętrznych i wewnętrznych. Polska stała się członkiem Unii Europejskiej, w związku z czym powstały nowe warunki do korzystania z funduszy strukturalnych oraz nowe instytucje będące skutkiem akcesji Polski. Wszystko to spowodowało, iż powiaty są teraz bardziej przygotowane do podjęcia decyzji o zapisach, które powinny być umieszczone w tak ważnym dla nich dokumencie.
W dalszej części wypowiedzi poinformował, iż pierwsze działania zmierzające do weryfikacji zapisów Strategii Rozwoju Powiatu Rada podjęła 30 czerwca br. powołując Komisję doraźną ds. zweryfikowania Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego oraz określenia kierunków jej zmian. Ponadto Zarząd Powiatu Lęborskiego podjął decyzję o opracowaniu Planu Rozwoju Lokalnego wyznaczającego nowe zadania, które powinny się znaleźć w Strategii Rozwoju Powiatu po jej zweryfikowaniu.
Kończąc poinformował, iż Strategia Rozwoju Powiatu Lęborskiego to szeroki i horyzontalny plan działania, a sam fakt jej przyjęcia nie powinien być końcem procesu planowania. Strategia charakteryzuje się bowiem elastycznością na zmieniające się warunki i ciągłością procesu planowania uzupełnianego zgodnie z potrzebami.
Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił sprawozdanie z prac Komisji doraźnej Rady Powiatu Lęborskiego ds. zweryfikowania Strategii Rozwoju Powiatu Lęborskiego oraz określenia kierunków jej zmian.
Informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Radny Tadeusz Piechowski - w imieniu Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej wniósł o krótką przerwę.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady ogłosiła 10 minutową przerwę.
Po przerwie:
Ad.8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2004 rok
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na rok 2004 wraz z autopoprawką.
Tadeusz Piechowski – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/164/04 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na rok 2004.
Uchwała stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Ad.9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych
Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych.
Tadeusz Piechowski – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.
Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVI/165/04 w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Ad.10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych
Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych.
Tadeusz Piechowski – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.
Edward Kotowski – przewodniczący komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż komisja także zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie przyjęła uchwałę nr XXVI/166/04 w sprawie powierzenia i przyjęcia prowadzenia zadania publicznego związanego z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom z terenu powiatu lęborskiego w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie innego powiatu oraz dzieciom z terenów innych powiatów w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie powiatu lęborskiego a także ponoszenia wydatków z tym związanych.
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad.11
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odpowiadając na pytanie radnego Andrzeja Dudy dotyczące sytuacji rodzin zastępczych poinformował, iż na terenie Powiatu Lęborskiego zarejestrowanych jest 111 rodzin zastępczych, w których przebywa 142 dzieci. Dodał, iż 55 wychowanków rodzin zastępczych kontynuuje naukę.
Następnie poinformował, iż średni koszt utrzymania jednej osoby w rodzinie zastępczej wynosi 600 zł. Łącznie na rodziny zastępcze w okresie od 1 stycznia do 30 listopada br. została wydatkowana kwota 1.301.000,14 zł.
Odnośnie pytania odnoszącego się do artykułu prasowego zamieszczonego w Głosie Pomorza pt. „Nie oddamy Potęgowa” poinformował, iż wszelkie działania podejmowane przez Starostwo Powiatowe w Lęborku są zgodne z prawem. Dodał, iż gmina Potęgowo jest samorządna i nie podlega bezpośrednio powiatowi słupskiemu, dlatego to właśnie mieszkańcy gminy zadecydują o tym, czy chcą należeć do powiatu lęborskiego, czy też nie. Dopiero wówczas po przeprowadzonych konsultacjach zostanie wydana opinia przez radę gminy Potęgowo.
Następnie poinformował, iż dnia 16 listopada 2004 roku odbyło się spotkanie z władzami gm. Potęgowo, na którym ze strony powiatu lęborskiego uczestniczyli Przewodnicząca Rady Powiatu, Starosta i Wicestarosta. Na w/w spotkaniu radni w 90% opowiedzieli się za przyłączeniem gm. Potęgowo do powiatu lęborskiego, podając przykłady dobrej współpracy z dawnym Urzędem Rejonowym w Lęborku.
Odnosząc się do pytania dotyczącego strat jakie poniósł powiat lęborski w wyniku ostatniej wichury poinformował, iż zniszczenia związane są głównie z powalonymi drzewami w pasach dróg powiatowych, gminnych i wojewódzkich. Dodał, iż jednostki interweniowały 25 razy. Kilka wyjazdów związanych było z uszkodzeniami poszycia dachowego na budynkach. Stwierdził, iż nie wpłynęły informacje o stratach od mieszkańców i ewentualne wnioski o odszkodowania za wyrządzone szkody. Nie było również ofiar w ludziach w wyniku panujących w tym okresie warunków atmosferycznych.
Następnie poinformował, iż w dniu 23 listopada br. w wyniku kolejnej wichury zalany został port w Łebie, ponieważ bardzo silny wiatr o sile 12 stopni w skali Beuforta cofnął wodę. Zalaniu uległy ul. w Łebie, m.in. ul Abrahama i Teligi. Prace zabezpieczające prowadziła OSP z Łeby, jednostka PSP z Lęborka oraz wydzielona grupa funkcjonariuszy Straży Granicznej. Akcję koordynował szef miejskiego zespołu reagowania kryzysowego we współpracy z komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz kierownikiem wydziału ds. Porządku Publicznego, Obrony i Zapobiegania Klęskom Żywiołowym Starostwa Powiatowego. Ograniczono wypływ wody ze studzienek kanalizacji burzowej układając worki z piaskiem, a także wypompowano wodę z zalanych ulic. Dzięki szybko i skutecznie przeprowadzonej akcji woda nie dostała się do pomieszczeń mieszkalnych. Sytuację opanowano i ewakuacja ludności nie była konieczna. W wyniku panujących warunków atmosferycznych powstała w wale przyjeziornym wyrwa ok. 80 m., której koszt naprawy szacuje się na ok. 7 tys. zł.
Ryszard Wenta – Wicestarosta odnosząc się do pytania dotyczącego zamiaru budowy kolejnego hipermarketu na terenie m. Lęborka poinformował, iż Starostwo zamierza w pełni wyegzekwować obowiązki wynikające z obowiązujących przepisów w tym zakresie.
Dalej przekazał, iż wpłynął wniosek od inwestora prywatnego dotyczący pozwolenia na budowę sklepu wielkopowierzchniowego zwanego popularnie supermarketem. Starostwo Powiatowe przystąpiło do weryfikacji kompletności i prawidłowości przedstawionych dokumentów. W szczególności sprawdzana jest zgodność dokumentacji technicznej, zamierzenia, zgodność lokalizacji inwestycji z decyzją o warunkach zabudowy wydaną przez Burmistrza Miasta Lęborka. Dodał, iż to właśnie gospodarz terenu jakim jest wójt, burmistrz lub odpowiednio prezydent miasta określa warunki zabudowy oraz rodzaj dopuszczanej działalności w miejscowym palnie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku w/w planu warunki dla wnioskowanego terenu określa decyzja o warunkach zabudowy.
Dalej poinformował, iż Starosta bądź z jego upoważnienia pracownik Starostwa Powiatowego przeprowadza postępowanie administracyjne. Polega ono na weryfikowaniu zgodności przedstawionych dokumentów z warunkami określonymi w miejscowym palnie zagospodarowania przestrzennego bądź w decyzji o warunkach zabudowy. W ramach postępowania administracyjnego sprawdza się wysokość zabudowy, miejsca parkingowe, zabezpieczenia, spełnienie przepisów z prawa pracy, bhp, ppoż. Sprawdza się również warunki techniczne wynikające z dokumentacji technicznej oraz czy inwestor złożył na odpowiednim formularzu oświadczenie o dysponowaniu daną nieruchomością.
Zastrzeżenia do toczącego się postępowania dotyczącego konkretnej inwestycji mogą wnieść prawne strony tego postępowania (sąsiedzi, właściciel nieruchomości, przez którą przechodzą media itd.). Postępowanie administracyjne do którego przeprowadzenia zobowiązany jest Starosta musi zgodnie z przepisami zakończyć się w terminie 65 dni. Jeżeli termin ten zostanie przekroczony wówczas za każdy dzień zwłoki Starosta ponosi karę w wysokości 500 zł.
Ad.12
Wnioski i oświadczenia radnych
Radny Tomasz Tutak powrócił do interpelacji radnego Andrzeja Dudy, który m.in. mówił o pewnych enuncjacjach prasowych dotyczących zabiegów podejmowanych w celu włączenia gminy Potęgowo do powiatu lęborskiego.
Poinformował, iż w jednej z gazet pojawiła się wypowiedź za strony samorządu słupskiego ziemskiego, w której Przewodniczący Rady Powiatu Słupskiego brutalnie atakował inicjatywę włączenia gm. Potęgowo do powiatu lęborskiego. Dodał, iż chciałby uspokoić przede wszystkim mieszkańców powiatu lęborskiego, iż podejmowane działania są zgodnie z prawem i wynikają z odpowiedniej ustawy i rozporządzenia. Z ubolewaniem stwierdził, iż w/w akty prawne nie są znane Przewodniczącemu Rady Powiatu Słupskiego.
Kończąc poinformował, iż w urzędach, zakładach pracy i innych budynkach użyteczności publicznej mieszkańcy mogą wpisywać się na listę konsultacyjną i wypowiedzieć swój głos na temat włączenia gm. Potęgowo do powiatu lęborskiego.
Radny Andrzej Duda zgłosił wniosek, aby Starosta Lęborski i Zarząd Powiatu Lęborskiego uwzględnili w planach bezpieczeństwa publicznego oraz we wszelkich działaniach zmierzających do pozyskania środków finansowych (także unijnych) na realizację tych planów działalność Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Dodał, iż bezpieczeństwo sanitarno – epidemiologiczne jest bardzo ważne i stanowi integralny element bezpieczeństwa publicznego.
Poinformował, iż przy przedstawianiu i opracowywaniu planów do wykorzystania środków unijnych odpowiednie programy składały także służby oraz inspekcje działające w ramach struktur powiatowych zespolonych, jak i niezespolonych.
Zapytał dlaczego np. programy na rzecz bezpieczeństwa publicznego powiatu lęborskiego opracowane przez Powiatową Inspekcję Sanitarną w Lęborku nie zostały uwzględnione, a wzięto pod uwagę m.in. program Komendy Powiatowej Policji, która działa również w ramach administracji powiatowej niezespolonej.
Radny Tomasz Tutak poinformował, iż takie działania są podejmowane o czym świadczy choćby pozycja jaką zajmuje Powiatowy Inspektor Sanitarny w wydatkach Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dodał, iż podejmowane są także działania, aby Powiatowa Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Lęborku miała charakter okręgowy.
Dalej poinformował, iż innym przykładem podejmowania działań na rzecz służb niezespolonych są prace zmierzające do przejęcia na rzecz powiatu lęborskiego części nieruchomości zbędnej dla Komendy Powiatowej Policji w Lęborku. Dochód z ewentualnej sprzedaży w całości przekazany zostanie na pomoc rzeczową dla Komendy Powiatowej Policji.
Ad.13
Zamknięcie obrad
Wobec zrealizowania porządku dzisiejszych obrad Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła XXVI sesję Rady Powiatu Lęborskiego.
Protokołowała:
Agnieszka Żółtowska