2016-04-20

PROTOKÓŁ NR XXXI/05

Ad.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła sesją i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.


Ad. 2
Przedstawienie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 9 marca do 7 kwietnia 2005 roku.
6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu lęborskiego za 2004 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia w placówkach Powiatu Lęborskiego rachunku dochodowego własnych jednostek budżetowych oraz podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Lęborku przy ul. Dygasińskiego 14 w ponadgimnazjalną szkołę policealną – I Policealna Szkoła dla Dorosłych w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – policealne Studium Zawodowe wchodzące w skład Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku przy ul. Warszawskiej 17, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – Policealne Studium Zawodowe dla Dorosłych w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla dorosłych, wchodzącej w skład Powiatowego Centrum Edukacyjnego – Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku przy ul. Pionierów 16, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – II Policealna Szkoła dla Dorosłych w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Lęborskiego do realizacji programu wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne i zatwierdzenie regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w roku szkolnym 2005/2006 oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/105/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30.06.2000 r. w sprawie zasad umarzania należności pieniężnych rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wspólnej realizacji z Powiatami: Bytowskim, Chojnickim, Kartuskim i Kościerskim projektu pn. „Kaszëbsczé znamczi – promocja Kaszubskiego Pierścienia” oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (dot. nieruchomości nr 17/4 położonej w Łebie przy ul. Grunwaldzkiej 8 oraz podjęcie uchwały.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (dot. nieruchomości nr 21/4 położonej w Lęborku) oraz podjęcie uchwały.
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXX/192/05 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18 marca 2005 r. w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz podjęcie uchwały.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz podjęcie uchwały.
19. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2005 roku.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
21. Wnioski i oświadczenia radnych.
22. Zamknięcie obrad.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski w imieniu Zarządu Powiatu wycofał z porządku dzisiejszych obrad pkt dotyczący rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie utworzenia w placówkach Powiatu Lęborskiego rachunku dochodowego własnych jednostek budżetowych.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z poprzedniej sesji.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr XXX/05 z dnia 18 marca 2005 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Radna Adela Muzykiewicz, wobec dramatycznego apelu, złożonego każdemu radnemu przez pracowników SPZOZ w Lęborku, zwróciła się do Zarządu Powiatu Lęborskiego z zapytaniem o możliwość zabezpieczenia środków finansowych w budżecie powiatu, na dofinansowanie remontów oddziału wewnętrznego i ortopedycznego. Przekazała, iż stan sanitarno – epidemiologiczny tychże oddziałów grozi ich zamknięciem, dlatego pilny jest remont. Narodowy Fundusz Zdrowia finansuje jedynie świadczenia zdrowotne, nie daje możliwości wykorzystania przyznanych środków na finansowanie remontów. Stwierdziła, iż w naszym ustawodawstwie powstała pewna luka prawna. Na początku reformy była propozycja, aby NFZ finansował świadczenia medyczne, a z budżetu za pośrednictwem samorządów miały być finansowane pozostałe potrzeby szpitali. Jednak reforma została wykonana połowicznie. NFZ finansuje świadczenia i niema w zasadzie płatnika, który mógłby zapewnić środki na remonty dokonywane w szpitalu. Do tej pory wykonuje się je z tzw. „środków własnych”, czyli z jakichś wygospodarowanych pieniędzy z dodatkowych świadczeń przebiegających poza NFZ.
Dalej przekazała, iż na wyeksponowanie zasługuje fakt, że pracownicy lęborskiego szpitala, pomimo skromnego uposażenia, zrzekli się należnej premii regulaminowej i 50% odpisu na ZFŚS, co dało oszczędność w ogólnej kwocie ok. 800 tys. złotych. Stwierdziła, iż należy znaleźć sposób na pomoc finansową szpitalowi i wobec tak trudnej sytuacji, trzeba jeszcze raz zastanowić się nad celowością remontu ogrodzenia oraz ronda wokół Starostwa. Dodała, iż sama głosowała, aby w tegorocznym budżecie zabezpieczyć środki na powyższe cele, ale wobec przedstawionych faktów weryfikuje tę opinię uznając, że należy pomóc szpitalowi za wszelką cenę.
Dalej przekazała, iż lęborskiego koło Platformy Obywatelskiej poparło inicjatywą Rady Miejskiej, zapraszającą mieszkańców Lęborka do wspólnej społecznej zbiórki, na rzecz remontu oddziału wewnętrznego lęborskiego szpitala. Dodała, iż Rada Miejska podjęła taką inicjatywę, aby nie tylko słowami uczcić śmierć Jana Pawła II, gdyż ten wielki rodak upomniał się o chorych i cierpiących. Wyraziła nadzieję, iż nie tylko Platforma Obywatelska, a także inne kluby i partie regionu lęborskiego podejmą działania popierające tę inicjatywę. Stwierdziła, iż zdaje sobie sprawę, że kolejny apel do biednego społeczeństwa o pomoc finansową być może jest pewnym nadużyciem, ale należy pamiętać, iż wszyscy będą albo byli pacjentami akurat oddziału wewnętrznego, gdyż zajmuje się on chorobami przewlekłymi. To, jak społeczeństwo włączy się w akcję pomocy społecznej, wpłynie na podniesienie standardu opieki medycznej w tym szpitalu. Dodała, iż ta „przysłowiowa złotówka” wspomoże i tak zaledwie wkład własny niezbędny do pozyskania środków z Unii Europejskiej o które wystąpiła dyrekcja szpitala.

Pan Radny Andrzej Duda zwrócił się z następującymi pytaniami:
- w jaki sposób została podzielona subwencja oświatowa na przyszły rok szkolny 2005/2006,
- jak zostały przydzielone poszczególnym placówkom oświatowym środki dodatkowe, które zostały wypracowane przez Powiat,
- jaka była przyczyna takiego, a nie innego przydziału środków dla poszczególnych placówek oświatowych.
Odnosząc się do wypowiedzi radnej Adeli Muzykiewicz przypomniał, iż radni już w poprzedniej kadencji usiłowali wywalczyć środku na remont oddziału wewnętrznego, lecz niestety bezskutecznie. Wobec powyższego stwierdził, iż Zarząd Powiatu powinien zastanowić się, czy nie warto tego w końcu zrobić.

Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż dużo poważniejszym zadaniem własnym powiatu jest zadbanie o szpital, niż malowanie, remontowanie płotu wokół budynku Starostwa, czy też remont ronda. Dalej przekazał, iż jest zaskoczony tym, że Zarząd Powiatu dotąd nie przedstawił autopoprawki dotyczącej zmiany uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu na 2005 rok, w której byłoby jasno i wyraźnie napisane, jaką kwotę przeznacza się na remont szpitala. Dodał, iż jego zdaniem Rada Miejska w Lęborku podejmując inicjatywę zbiórki środków na remont szpitala wymierzyła radnym powiatu policzek. Rada Miejska tym samym uznała, iż skoro Powiat nie chce dać pieniędzy, to niech remont szpitala sfinansuje biedne społeczeństwo powiatu, w którym bezrobocie sięga 30%. Wobec powyższego zaapelował, aby przynajmniej na jakiś czas zrezygnować z planowanych remontów wokół Starostwa i rozważyć możliwość wprowadzenia w dniu dzisiejszym autopoprawki do budżetu powiatu. Poinformował, iż Wicestarosta R. Wenta na posiedzeniu Rady Społecznej SPS ZOZ, na którym omawiana była kwestia remontu szpitala stwierdził, iż Powiat na remont budynku Starostwa przeznacza niewielkie środki. Zapytał, czy kwota rzędu 100 tys. zł jest niewielką kwotą. Uznał, iż jego zdaniem za takie pieniądze można by doprowadzić do przyzwoitego stanu oddział wewnętrzny szpitala. Przypomniał, iż dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej nie od dziś grozi zamknięciem tego oddziału, ze względu na bardzo złe warunki higieniczne i sanitarne.

Ad.5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 9 marca do 7 kwietnia 2005 roku

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przekazała, iż powyższe sprawozdanie radni otrzymali w materiałach na sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Ad. 6
Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Lęborskiego za 2004 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przekazał, iż Zarząd Powiatu realizując swoje statutowe zadania w dniu 31 marca br. złożył Radzie Powiatu oraz przekazał Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Gdańsku sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za rok 2004. Sprawozdanie to było przedmiotem analiz i ocen radnych oraz Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rewizyjnej. Wobec powyższego stwierdził, iż odstępuje od szczegółowego przedstawienia wykonania budżetu powiatu za rok 2004 ograniczając się jedynie do niektórych jego wątków, które warto uwypuklić i zaprezentować.
Wykonanie po stronie dochodów powiatu, po dokonanych zmianach w 2004 roku zamknęło się kwotą 42.787.634 zł, tj. 101,14 % wykonania planu. W wyniku dokonanych zmian w ciągu roku budżet został powiększony o kwotę 3.574.573 zł, w tym: z tytułu subwencji oświatowej o kwotę 291.376 zł, z tytułu dotacji o kwotę 1. 869.159 zł oraz o dochody własne, które w ubiegłym roku zostały wykonane w 106%. Na zwiększone wykonanie dochodów własnych miały wpływ opłaty komunikacyjne (1.040 tys. zł więcej niż planowano) – głównie w IV kwartale ub.r. oraz zwiększone wpływy ze sprzedaży mienia o kwotę 106.275 zł.
Plan wydatków budżetowych po zmianach został wykonany w 98,82% tj. na kwotę 41.651.696 zł. W żadnym z działów budżetu plan wydatków nie został przekroczony. Wydatki majątkowe wykonano na kwotę 1.687.882 zł, w ramach czego zrealizowano m.in. :
1. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Lęborku
Zadanie: poprawa termoizolacji obiektu na kwotę 401.091 zł,
2. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Lęborku
Zadanie: wymiana pokrycia dachowego na budynku na kwotę 105.914 zł,
3. Powiatowe Centrum Edukacyjne – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Lęborku
Zadanie: zakup samochodu na kwotę 71.823 zł,
4. Samodzielny Publiczny specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku
Zadanie: dofinansowanie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w kwocie 250.000 zł,
5. Powiatowa Państwowa Straż Pożarna
Zadanie: modernizacja budynku straży na kwotę 360.000 zł,
6. Starostwo Powiatowe w Lęborku
Zadanie: elewacja, schody i posadzki na kwotę 209.684 zł,
7. Zespół Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku
Zadanie: dach na budynku głównym szkoły na kwotę 259.410 zł,
8. Dom Dziecka nr 1 w Lęborku
Zadanie: remont budynku na kwotę 100.040 zł.
Następnie stwierdził, iż miniony rok był dalszym doświadczeniem dla administracji samorządu powiatowego. Pomimo niedoszacowania budżetu w 2004 r. prawie wszystkie jednostki budżetowe, służby, inspekcje i straże zadania ciążące na powiecie wykonały w stopniu zadawalającym.
Zarząd Powiatu także z uznaniem odnosił się do wniosków stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, które podjęły się realizacji zadań powiatowych z zakresu kultury, ochrony dóbr kultury, kultury fizycznej, pomocy rodzinom biednym, wielodzietnym czy też rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Kończąc dodał, iż wykonanie zadań przez Zarząd Powiatu nie byłoby możliwe bez czynnego wsparcia radnych, Przewodniczącej Rady oraz Komisji. Wnioski, opinie oraz uwagi zgłaszane w ciągu roku 2004 do Zarządu Powiatu były przyjmowane i rozpatrywane z dużą uwagą, stając się wskazówką w rozwiązywaniu wielu trudnych problemów.
W tym miejscu w imieniu Zarządu Powiatu serdecznie podziękował za konstruktywną współpracę, która w 2004 roku zakończyła się pomyślnie.
Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu za 2004 rok oraz uchwałę Nr 60/II/2005 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 11 kwietnia 2005 r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Powiatu Lęborskiego za 2004 rok.
Uchwała RIO stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Andrzej Duda - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię Komisji w sprawie wykonania budżetu Powiatu Lęborskiego za 2004 rok oraz wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
Opinia oraz wniosek stanowią załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Dalej zapoznał radnych z uchwałą Nr 69/II/2005 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 15 kwietnia 2005 r. w sprawie opinii o wniosku komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego.
Uchwała RIO stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż jego zdaniem takie pomyślne wykonanie budżetu powiatu za 2004 rok w dużej mierze było dziełem przypadku, a nie zasługą Zarządu Powiatu. Na potwierdzenie swoich słów przekazał, iż na grudniowych posiedzeniach Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej, mówiło się o pewnej nadwyżce budżetowej, lecz nikt nawet nie przypuszczał, iż będzie to kwota aż takiego rzędu. Świadczyć to może o tym, iż Zarząd nie panował nad finansami i nie posiadał wiedzy o bieżącym wykonaniu budżetu. Ostatecznie kwestia nadwyżki wyjaśniła się dopiero w momencie otrzymania przez radnych sprawozdania z wykonania budżetu. Wówczas okazało się jak duża jest to kwota, bo nie ulega wątpliwości, że jest duża - jak na obecne warunki. przypomniał, iż w trakcie konstruowania budżetu na 2004 rok Zarząd wykazywał daleko idącą ostrożność, twierdząc, że prawie we wszystkich działach wystąpi niedoszacowanie.
Stwierdził, iż Zarząd pracuje chaotycznie, bez jakichkolwiek planowych zamierzeń. Dodał, iż w ubiegłym roku brak było konkretnego planu inwestycyjnego w oświacie, w tym roku również takiego dokumentu nie ma. Także nieterminowo wpływały do Komisji dokumenty stanowiące podstawę do wydania odpowiednich opinii w kwestiach finansowych powiatu. Uznał, iż taka praktyka jest bardzo naganna i w jego odczuciu świadczyć może albo o lekceważeniu radnych, albo o tym, iż Zarząd sobie nie radzi. Bardzo często, na krótko przed sesją wprowadzane były przez Zarząd zmiany do projektów uchwał. W dniu dzisiejszym radni znowu zostali zasypani plikiem takich autopoprawek, dotyczących błahych spraw, które jego zdaniem można było przewidzieć. W przeszłości zdarzały się także poprawki dotyczące kwestii finansowych, gdzie radni zmuszeni byli podejmować ważne decyzje w ostatniej chwili. Dodał, iż niekiedy nasuwa mu się stwierdzenie, iż Zarząd robi to celowo, aby nie dać radnym czasu do namysłu.
Dalej przekazał, iż Zarząd Powiatu ukrywał pewne informacje, choćby tę dotyczącą Powiatowego Urzędu Pracy. Zarówno radni jak i dyrektor jednostki nie zostali poinformowani, iż ministerstwo finansów wsparło budżet PUP dość pokaźną kwotą. W jego odczuciu świadczyć to może o dużej arogancji Zarządu Powiatu oraz o tym, iż nie jest on wiarygodny. Przekazał, iż nie ma zaufania do organu, który zataja pewne fakty, działa chaotycznie i w pośpiechu. Dlatego z powyższych względów radni zrzeszeniu w Klubie Niezależnej Lewicy Lęborskiej przy udzielaniu absolutorium Zarządowi Powiatu za 2004 rok wstrzymają się od głosowania.

Radny Andrzej Duda przypomniał, iż podczas konstruowania budżetu powiatu na 2004 rok Klub Radnych SLD zgłaszał pewne wnioski, które zostały przez Zarząd Powiatu odrzucone z uwagi na brak środków finansowych. Zgodził się z radnym Andrzejem Bladoszewskim, iż Zarząd opracowując budżet wykazał zbyt daleko idącą ostrożność, brakowało pewnego elementu ryzyka, mało było inwestycji oraz działań przyspieszających rozwój powiatu.
Następnie nawiązując do swojego wniosku w sprawie utworzenia w Lęborku zespołu ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności oraz orzecznika ZUS stwierdził, iż przy osiągnięciu tak wysokich dochodów powoływanie się na brak środków finansowych nie znajdowało i nie znajduje uzasadnienia. Wobec powyższego zasugerował, aby ponownie rozważyć możliwość ewentualnego utworzenia takiego ośrodka orzecznictwa w Lęborku oraz dofinansowania remontu oddziału wewnętrznego i kardiologii lęborskiego szpitala, o co radni wnioskowali już w poprzedniej kadencji.
Kończąc stwierdził, iż jego zdaniem w bieżącym roku nastąpiło odmienne zjawisko niż poprzednio, gdyż inwestycje na 2005 rok zostały zaplanowane zbyt optymistycznie. Tymczasem Powiat został ostudzony „wiaderkiem zimnej wody” otrzymując o 1.770.000 zł subwencji oświatowej mniej, niż zakładano.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odnosząc się do stwierdzenia radnego Andrzeja Bladoszewskiego, iż działania Zarządu były chaotyczne i przypadkowe przekazał, iż zarzut ten jest nieprawdziwy i nie znajduje żadnego uzasadnienia. Zarząd Powiatu działał zgodnie z planem, uchwalonym przez Radę Powiatu w którym zostały ustalone poszczególne zadania.
Nawiązując do kwestii nadwyżki budżetowej poinformował, iż nikt nie mógł wcześniej przewidzieć, że z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej w powiecie lęborskim nastąpi tak duży wzrost ilości rejestrowanych samochodów. Przypomniał, iż to głównie wpływy z opłat komunikacyjnych spowodowały osiągnięcie tak wysokiego dochodu. Dodał, iż kwestia ta nie była żadną tajemnicą i nikt tych dochodów nie ukrywał. Przekazał, iż tradycją jest, iż wszelkie dodatkowe dochody przeznaczane są na remonty i inwestycje i tak jest również w tym przypadku. Uznał, iż gdyby informacja o wysokości nadwyżki była radnym przekazana w listopadzie bądź grudniu, to i tak remontów na drogach, czy w szkołach nie można by było wykonać wcześniej.
Odnosząc się do zarzutu braku planu inwestycyjnego w oświacie stwierdził, iż Zarząd Powiatu taki harmonogram opracował i zgodnie z nim realizuje wszelkie niezbędne zamierzenia. W chwili obecnej Zarząd oczekuje na informacje z poszczególnych jednostkach, w jakiej wysokości będą te inwestycje realizowane aby móc skierować odpowiednie środki.
Następnie wyjaśnił, iż być może niekiedy miały miejsce przypadki nieterminowego dostarczenia materiałów na posiedzenie Komisji, za co w imieniu Zarządu przeprosił radnych. Jednak uznał, iż w większości przypadków niezbędne dokumenty były dostępne w odpowiednim terminie.
Dalej nawiązując do zarzutu częstego wprowadzania zmian w uchwałach Rady Powiatu przekazał, iż w większości przypadków zmiany te wynikają z bieżących potrzeb, bądź są podyktowane decyzjami Wojewody o przyznanych dotacjach. Dodał, iż w takiej sytuacji Powiat jest zobowiązany do wprowadzenia tych środków do budżetu.
Odnosząc się do kwestii powołania w Lęborku zespołu ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności oraz orzecznika ZUS przypomniał, iż kwestia ta był szeroko omawiana w ubiegłym roku. Poinformował, iż jest to zadanie z zakresu administracji rządowej na realizację którego w 2005 roku powiat otrzymał dotacje w wysokości 60 tys. zł. Za takie środki w żadnej mierze nie można utrzymać powyższego ośrodka. Według wyliczeń koszty funkcjonowania komisji ds. orzecznictwa o stopniu niepełnosprawności kształtują się rocznie na poziomie 120-130 tys. zł. Jeżeli nawet w bieżącym roku Powiat Lęborski byłoby stać na wydanie takiej kwoty, to jednak należy mieć na uwadze, skąd w przyszłości pozyskać zgodę Wojewody Pomorskiego. Z obecnych ustaleń wynika, że Wojewoda wydaje taką zgodę na obszar nie mniejszy niż 200-250 tys. mieszkańców. Przekazał, iż według jego wiedzy osoby o znacznym uszczerbku na zdrowiu nie muszą osobiście jechać do Słupska, gdyż komisja wydaje orzeczenie na podstawie przesłanej dokumentacji medycznej.
Kończąc podkreślił, iż na takie wykonanie budżetu miała wpływ nie tylko praca samego Zarządu Powiatu, lecz jest to również zasługa pracowników Starostwa oraz jednostek organizacyjnych powiatu. W dużej mierze do osiągnięcia takiego wyniku przyczynili się także radni, którzy swoimi wnioskami i uwagami powodowali bieżące eliminowanie wszelkich niedociągnięć.

Ryszard Wenta – Wicestarosta uzupełnił powyższą wypowiedź w kwestii bieżącego informowania radnych o wysokości dochodów i wydatków. Przekazał, iż w ubiegły roku uchwała budżetowa była zmieniona czterokrotnie i za każdym razem Rada otrzymywała informację o stanie finansów powiatu. Było to przedmiotem szczegółowej analizy nie tylko Komisji Budżetowej, ale również pozostałych komisji. Powyższe miały miejsce w maju, wrześniu, listopadzie i grudniu, gdzie w ostatnim przypadku dochody zostały skorygowane o środki uzyskane z opłat komunikacyjnych o kwotę 1.040,000 zł. Przypomniał, iż jednocześnie nastąpiło pomniejszenie dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 250 tys. zł.
Odnosząc się do kwestii remontów i inwestycji w oświacie po raz kolejny przekazał, iż Zarząd Powiatu opracował taki plan na okres do końca kadencji i konsekwentnie go realizuje, przy współudziale Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej oraz Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki. W ubiegłym roku, jak wynika z przedstawionego sprawozdania, w oświacie zostały wykonane remonty na kwotę ok. 1 mln zł. Miało to wpływ na uzyskanie bardzo dobrej oceny zewnętrznej przeprowadzonej przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sejmik Województwa Pomorskiego w porozumieniu ze związkami zawodowymi i uhonorowaniem Powiatu Lęborskiego tytułem „Powiatu przyjaznego oświacie”.
Następnie nawiązując do wypowiedzi radnego Andrzeja Dudy, stwierdził, iż sprawy lęborskiego szpitala nie są Zarządowi obojętne, na potwierdzenie czego przypomniał, iż w ubiegłym roku z dochodów powiatu przekazano 250 tys. zł na poręczenie kredytu w wysokości 5 mln zł, co między innymi pozwoliło szpitalowi uniknąć egzekucji komorniczych.

Radny Andrzej Bladoszewski nawiązując do wypowiedzi Starosty stwierdził, iż doskonale wie jak funkcjonuje Starostwo i że wszelkie otrzymane z zewnątrz środki należy wprowadzić do budżetu, lecz nie o takich zmianach mówił. Podkreślił, iż chodziło mu o gro autopoprawek, które pojawiają się na każdej sesji. Dodał, iż Zarząd często wprowadza pod obrady sprawy nie do końca przemyślane. W dniu dzisiejszym przed samą sesją pojawiły się aż cztery zmiany do projektów uchwał. Między innymi okazało się, że jednostki budżetowa nie mogą posiadać swoich rachunków bankowych. Zapytał, czy wcześniej nie było to wiadome. Zapytał również, czy nie można było wcześniej uzgodnić kwestii numeracji szkół, aby na samej sesji nie ośmieszać się tak błahymi sprawami.
Dalej odnosząc się kwestii planu remontów i inwestycji w oświacie stwierdził, iż wszystkim wiadomo, iż chodzi mu o plan, który stanowi integralną część uchwały budżetowej, a takiego dokumentu nie ma. Plan opracowany przez Zarząd Powiatu nie jest dokumentem obowiązującym, którego wykonanie Rada mogłaby kontrolować i rozliczać Zarząd. Dodał, iż w świetle obowiązujących przepisów Rada ma obowiązek kontrolowania realizacji inwestycji. Podkreślił, iż w uchwale budżetowej jest tylko zapisana kwota rezerwy budżetowej, z wyszczególnieniem ogólnej kwoty na inwestycje. W takim działaniu Zarządu nie ma żadnej przejrzystości, a radny nie ma możliwości świadomego głosowania. Uznał, iż jego zdaniem, powyższa praktyka nie jest do końca zgodna z prawem, gdyż w każdym budżecie powinien być zawarty szczegółowy wykaz inwestycji.

Ryszard Wenta – Wicestarosta zapewnił, iż Zarządowi Powiatu także zależy, aby taką kompletną listę wszelkich remontów i inwestycji przedstawić nie tylko radnym, ale również kierownikom jednostek jak i wszystkim zainteresowanym mieszkańcom powiatu. Niestety, zgodnie z przepisami załącznik do uchwały budżetowej nie może zawierać typowych napraw i remontów, lecz jedynie nowe zadania inwestycyjne. Większość zadań dotyczących oświaty to zadania remontowe, których nawet gdyby się chciało nie można umieścić w wykazie. Uznał, iż prawdopodobnie stąd wynika całe nieporozumienie. Nie mniej jednak, Zarząd Powiatu, chcąc aby wszystkie zadania było skonsultowane w jak najszerszym gronie, przygotował oddzielny dokument zawierający szczegółowy plan remontów i inwestycji w oświacie.

Wobec powyższego radny Andrzej Bladoszewski zapytał, czy to oznaczać ma, iż w bieżącym roku nie zaplanowano żadnej inwestycji ani modernizacji w oświacie.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję informując, iż realizowany pkt dotyczy wykonania ubiegłorocznego budżetu, a nie spraw bieżących.
Następnie poddała pod głosowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego za rok 2004.

Rada w obecności 18 radnych – 15 głosami „za” przy 3 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr XXXI/194/05 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 7
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu.
Autopoprawka stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Następnie poinformował, iż nadwyżkę budżetową w kwocie 946 tys. zł Zarząd Powiatu planuje przeznaczyć na dwa główne zadania, tj. na rozbudowę i modernizację dróg powiatowych – 500 tys. zł oraz 350 tys. zł na remonty szkół. Odnosząc się do kwestii remontu szpitala, stwierdził, iż docenia wykazaną troskę i także uważa, iż jest to bardzo ważna sprawa. Jednak Zarząd Powiatu uznał, iż w dniu dzisiejszym trudno byłoby tę kwestię rozwiązać, wobec powyższego zapewnił, iż na kolejną sesję zostaną przygotowane odpowiednie zmiany w wydatkach Starostwa, a kwota zarezerwowana na modernizację ogrodzenia i ronda zostanie przeznaczona na remont szpitala.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Ryszard Wenta – przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa poinformował, iż Komisja także wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski podziękował Staroście i całemu Zarządowi za złożone zobowiązanie i stwierdził, iż wobec powyższego można w dniu dzisiejszym proponowane w budżecie zmiany przyjąć.

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu został przygotowany dwa tygodnie temu, a kwestia środków dla szpitala wypłynęła niedawno. Dyrektor SPS ZOZ zamiar ubiegania się o dotacje unijne na remont dwóch oddziałów szpitalnych zgłosił na ostatnim posiedzeniu Rady Społecznej, które odbyło się w ubiegłym tygodniu. Dodał, iż wysokość niezbędnych środków na wykonania tych remontów została oszacowana na poziomie 2.860 tys. zł. Uznał, iż jest to ogromna kwota, której w żadnej mierze nie można by było udźwignąć. Można jednak pomóc w zabezpieczeniu wkładu własnego, który w tym przypadku wynosi 15%, tj. 430 tys. zł i taka deklaracja ze strony Zarządu Powiatu została złożona.
Dalej przekazał, iż w dniu dzisiejszym dyrektor szpitala uściślił termin w którym środki te byłyby potrzebne, w przypadku gdy dojdzie do remontu tych oddziałów w oparciu o środki unijne. Zacytował fragment pisma otrzymanego z SPS ZOZ: „...Po przeanalizowaniu wszelkich okoliczności związanych z zapotrzebowaniem na środki finansowe niezbędne do remontu dwóch oddziałów, tj. oddziału chorób wewnętrznych i kardiologii oraz oddziału ortopedii i traumatologii narządów ruchu uprzejmie informujemy, że według naszej oceny niezbędną kwotą zabezpieczającą powyższe inwestycje w zakresie środków własnych w roku 2005 będzie kwota 100 tys. zł....” Zgodnie ze stosowanymi procedurami kolejna kwota w wysokości 330 tys. zł byłaby potrzebna w przyszłym roku budżetowym. Dalej poparł deklarację Starosty, iż Powiat włączy się w „skompletowanie” niezbędnej w tym roku szpitalowi kwoty. Dodał, iż być może nie nastąpi to na kolejnej sesji, gdyż jak wynika z cytowanego pisma, środki będą potrzebne dopiero pod koniec bieżącego roku.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 15 radnych – 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXI/195/05 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Lęborskiego na 2005 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Lęborku przy ul. Dygasińskiego 14 w ponadgimnazjalną szkołę policealną – I Policealna Szkoła dla Dorosłych w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Lęborku przy ul. Dygasińskiego 14 w ponadgimnazjalną szkołę policealną – I Policealna Szkoła dla Dorosłych w Lęborku wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu. Dodał, iż autopoprawka została przygotowana w związku z sugestią Kuratorium Oświaty w Gdańsku, zgodnie z którą przy numeracji szkół nie powinno się stosować liczb rzymskich lecz liczby arabskie.
Autopoprawka stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXI/196/05 w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Lęborku przy ul. Dygasińskiego 14 w ponadgimnazjalną szkołę policealną – Szkoła Policealna nr 1 w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – policealne Studium Zawodowe wchodzące w skład Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku przy ul. Warszawskiej 17, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – Policealne Studium Zawodowe dla Dorosłych w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – policealne Studium Zawodowe wchodzące w skład Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku przy ul. Warszawskiej 17, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – Policealne Studium Zawodowe dla Dorosłych w Lęborku wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu.
Autopoprawka stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/197/05 w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – policealne Studium Zawodowe wchodzące w skład Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku przy ul. Warszawskiej 17, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – Szkoła Policealna nr 3 w Lęborku
Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla dorosłych, wchodzącej w skład Powiatowego Centrum Edukacyjnego – Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku przy ul. Pionierów 16, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – II Policealna Szkoła dla Dorosłych w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla dorosłych, wchodzącej w skład Powiatowego Centrum Edukacyjnego – Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku przy ul. Pionierów 16, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – II Policealna Szkoła dla Dorosłych w Lęborku wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu.
Autopoprawka stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.


Małgorzata Szauła – przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/198/05 w sprawie przekształcenia ponadpodstawowej szkoły policealnej – Policealna Szkoła dla dorosłych, wchodzącej w skład Powiatowego Centrum Edukacyjnego – Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku przy ul. Pionierów 16, w ponadgimnazjalną szkołę policealną – Szkoła Policealna nr 2 w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.


Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Lęborskiego do realizacji programu wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne i zatwierdzenie regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w roku szkolnym 2005/2006

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Lęborskiego do realizacji programu wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne i zatwierdzenie regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w roku szkolnym 2005/2006.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki poinformowała, iż Komisja także zaopiniowała pozytywnie wyżej przedstawiony projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/199/05 w sprawie przystąpienia Powiatu Lęborskiego do realizacji programu wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne i zatwierdzenie regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w roku szkolnym 2005/2006.
Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/105/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30.06.2000 r. w sprawie zasad umarzania należności pieniężnych rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/105/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30.06.2000 r. w sprawie zasad umarzania należności pieniężnych rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Edward Kotowski – przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej poinformował, iż Komisja także zaopiniowała pozytywnie wyżej przedstawiony projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/200/05 w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/105/2000 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30.06.2000 r. w sprawie zasad umarzania należności pieniężnych rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych.
Uchwała stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.


Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wspólnej realizacji z Powiatami: Bytowskim, Chojnickim, Kartuskim i Kościerskim projektu pn. „Kaszëbsczé znamczi – promocja Kaszubskiego Pierścienia”

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji z Powiatami: Bytowskim, Chojnickim, Kartuskim i Kościerskim projektu pn. „Kaszëbsczé znamczi – promocja Kaszubskiego Pierścienia”.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXI/201/05 w sprawie wspólnej realizacji z Powiatami: Bytowskim, Chojnickim, Kartuskim i Kościerskim projektu pn. „Kaszëbsczé znamczi – promocja Kaszubskiego Pierścienia”.
Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady na wniosek Starosty ogłosiła 10 min. przerwy.
Po przerwie:

Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (dot. nieruchomości nr 17/4 położonej w Łebie przy ul. Grunwaldzkiej 8)

Ryszard Wenta – Wicestarosta poinformował, iż w trakcie przerwy odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Zarządu Powiatu na którym zapadła decyzja o wprowadzeniu autopoprawki do powyższego projektu uchwały. Autopoprawka dotyczy paragrafu drugiego, którego dotychczasowe brzmienie jest następujące: „Nabycie nastąpi z bonifikatą w wysokości 99% od ceny nieruchomości ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku ustawy o gospodarce nieruchomościami”. Przekazał, iż bonifikaty udziela Wojewoda i gdyby zaproponował niższą wysokość, to trzeba by było podejmować kolejną uchwałę. Wobec powyższego zdaniem Zarządu bezpieczniej będzie przyjąć następujący zapis paragrafu drugiego: „Nabycie nastąpi z bonifikatą w wysokości co najmniej 90% od ceny nieruchomości ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku ustawy o gospodarce nieruchomościami”.
Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (dot. nieruchomości nr 17/4 położonej w Łebie przy ul. Grunwaldzkiej 8) wraz z autopoprawką.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż w związku ze zgłoszoną autopoprawką Komisja odstępuje od wydania opinii do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 15 radnych – 11 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących” podjęła chwałę Nr XXXI/202/05 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

Ad. 15
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (dot. nieruchomości nr 21/4 położonej w Lęborku)

Ryszard Wenta – Wicestarosta w imieniu Zarządu Powiatu wniósł autopoprawkę jak w pkt 14 porządku obrad. Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (dot. nieruchomości nr 21/4 położonej w Lęborku) wraz z autopoprawką.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż w związku ze zgłoszoną autopoprawką Komisja odstępuje od wydania opinii do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Rada w obecności 15 radnych – 11 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących” podjęła chwałę Nr XXXI/203/05 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Ad. 16
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXX/192/05 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18 marca 2005 r. w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXX/192/05 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18 marca 2005 r. w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.
Następnie przekazał, iż Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja także wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych – 15 głosami „za” przy 1 głosie wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXI/204/05 w sprawie uchylenia uchwały nr XXX/192/05 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 18 marca 2005 r. w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

Ad. 17
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.
Następnie przekazał, iż Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja także wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – 16 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXI/205/05 w sprawie zmiany uchwały nr XIX/136/04 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

Ad. 18
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2005 roku.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2005 r. zostało radnym doręczone w materiałach na sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

Dalej zapytała, czy są uwagi do powyższego sprawozdania.
Uwag nie zgłoszono.



Ad. 19
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż jest usatysfakcjonowany wcześniejszą odpowiedzią na swoją interpelację.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przekazał, iż we wcześniejszych wyjaśnieniach udzielono odpowiedzi na wszystkie zgłaszane interpelacje i zapytania.
Dodał, iż zgodnie z sugestią radnego Andrzeja Dudy wszyscy radni otrzymają pełne zestawienie podziału subwencji oświatowej na rok 2005, które ostatecznie zostanie przez Zarząd przyjęte 9 maja br.

Ad. 20
Wnioski i oświadczenia radnych

Radny Andrzej Duda nawiązał do apelu wystosowanego przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych w sprawie wsparcia finansowego Marka Mielewczyka. Przekazał, iż chłopak ten ma dopiero 21 lat i może umrzeć na raka. Bez pomocy finansowej jego rodzina nie jest w stanie zapewnić mu właściwego leczenia, gdyż jedna dawka lekarstwa kosztuje 6 tys. zł. Wobec powyższego zwrócił się do radnych i do Zarządu Powiatu o wyasygnowanie jakichkolwiek środków na ten cel.

Ad. 21
Zamknięcie obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady serdecznie wszystkich zaprosiła do wzięcia udziału w uroczystościach z okazji rocznicy 3 Maja.
Następnie wobec zrealizowania porządku dzisiejszych obrad zamknęła XXXI sesję Rady Powiatu Lęborskiego.



Protokołowała:
Beata Młynarczyk

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..